سرمایهگذاری چین در راهآهن ترکیه برای تسهیل حمل و نقل به اروپا
چین ممکن است برای افزایش حمل و نقل کالا به اتحادیه اروپا بدون گذر از روسیه، در مدرنسازی راهآهن ترکیه سرمایهگذاری کند.
به گزارش ریل ایران، به نقل از ترابر نیوز، چین حدود ۶۰ میلیارد دلار در نوسازی راهآهن ترکیه سرمایهگذاری می کند که این امر تحویل کالا به اتحادیه اروپا را بدون عبور از روسیه افزایش میدهد. لازم به ذکر است که مسیر ترانسخزر از ترکیه میگذرد که پس از سال ۲۰۲۲ به یکی از کریدورهای اصلی حمل و نقل زمینی برای انتقال کالا بین چین و اتحادیه اروپا بدون استفاده از زیرساختهای روسیه تبدیل شده است. هم چین و هم اتحادیه اروپا در حال حاضر در توسعه این مسیر سرمایهگذاری میکنند.
جیانت منون، پژوهشگر ارشد یک اندیشکده مستقر در سنگاپور، میگوید که چین امیدوار است شبکه راهآهن ترکیه به جابجایی بار به سمت و از اروپا کمک کند، زیرا اتحادیه اروپا پس از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به دنبال کاهش حملونقل از طریق روسیه است.
براق داغلاوغلو، رئیس بخش سرمایهگذاری در اداره ریاست جمهوری ترکیه، گفت: چین به توسعه کریدورهای حمل و نقل بدون گذر از روسیه، از جمله راهآهن ترکیه، علاقهمند است. در چارچوب کارهای نوسازی، ترکیه به عنوان مثال امیدوار است خطوط ریلی را برقرسانی کند، مسیرهای داخلی جدید ایجاد کند و خط سریعالسیر استانبول-آنکارا را راهاندازی نماید. شرکت تولیدکننده واگنهای ریلی چینی، CRRC Zhuzhou Electric Locomotive، یک کارخانه در ترکیه دارد و پیمانکاران دیگر نیز ممکن است در مناقصه شرکت کنند.
لازم به ذکر است که کریدور اصلی حمل و نقل که امکان تحویل کالا بین چین و اتحادیه اروپا را بدون عبور از روسیه فراهم میکند، در حال حاضر مسیر ترانسخزر محسوب میشود. این مسیر از قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و گرجستان میگذرد و به ترکیه میرسد.
بخش مهمی از این مسیر لجستیکی، راهآهن باکو-تفلیس-قارس است که اخیراً ساخته شده است. با این حال، این خط در مرز گرجستان پایان مییابد و از قارس تا مرز بلغارستان هنوز حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه باقی میماند.
در عین حال، “گلوگاه” این مسیر بیشتر دریای خزر است تا راهآهن ترکیه. علاوه بر این که در اصل لازم است کالا از یک نوع حمل و نقل به نوع دیگر منتقل شود یا وسیله نقلیه یا واگنها بر روی کشتی بارگیری شوند، لازم است بنادر با لایروبی آنها بازسازی شوند (در بندر کوریوک قزاقستان، این کارها در حال انجام است)، ناوگان تجاری افزایش یابد و غیره.
با این حال، به طور کلی، حجم حمل و نقل در مسیر ترانسخزر در سه سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اگر تا پایان سال ۲۰۲۲، گردش بار این کریدور حمل و نقل به ۱.۵ میلیون تن میرسید، تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ میلیون تن و تا پایان ۱۱ ماه سال ۲۰۲۴ به ۴.۱ میلیون تن افزایش یافت.