counter easy hit
شرکت راه‌آهن

افزایش ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی؛ اولویت راه آهن

در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، ابعاد مختلف اجلاس اخیر وزرای حمل‌ونقل کشور‌های عضو این سازمان در تهران بررسی شد.

به گزارش ریل ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در این برنامه، جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و محمودی، مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات دبیرخانه اکو، به بیان دستاورد‌های اجلاس سیزدهم، چالش‌ها و مسیر‌های پیش‌روی توسعه همکاری‌های منطقه‌ای پرداختند.

دیجیتالی‌سازی؛ محور تحول در همکاری‌های حمل‌ونقلی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تشریح دستاورد‌های نشست تهران گفت: «این اجلاس، به‌عنوان بالاترین سطح تصمیم‌گیری حوزه حمل‌ونقل بین کشور‌های عضو اکو، شاهد تحولات مثبتی بود. از مهم‌ترین مصوبات می‌توان به ادامه روند دیجیتالی‌سازی اطلاعات بار، راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه انتقال داده‌ها و تسهیل عبور محموله‌ها از مرز‌ها اشاره کرد.

جبار علی ذاکری افزود: «در مقایسه با گذشته، اکنون داده‌های مربوط به محموله‌ها حداقل سه روز پیش از ورود به مرز در اختیار مقامات قرار می‌گیرد؛ در حالی‌که پیش‌تر این داده‌ها هم‌زمان با رسیدن بار به مرز تبادل می‌شد. این تغییر باعث تسریع در آماده‌سازی مرزها، گمرکات و افزایش بهره‌وری زنجیره حمل‌ونقل شده است.»

تاکید بر تکمیل کریدور شرق _ غرب و تأکید بر رفع گلوگاه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تأکید بیانیه نهایی اجلاس بر تکمیل کریدور شرق به غرب اظهار کرد: «رفع گسست موجود در مسیر ریلی بین ایران و ترکیه، به‌ویژه در مسیر مرند-چشمه ثریا، در اولویت قرار گرفت. این مسیر می‌تواند نقش کلیدی در افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران ایفا کند.»

بهره‌برداری ناکافی از ظرفیت‌های منطقه‌ای سازمان اکو

مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات دبیرخانه اکو، با انتقاد از اجرایی نشدن برخی مصوبات پیشین گفت: «وظیفه دبیرخانه اکو پیگیری اجرای مصوبات اجلاس وزرا و ارائه گزارش عملکرد در اجلاس بعدی است. در سال‌های گذشته این روند کند بوده، اما با حضور دبیرکل جدید، شاهد افزایش تحرک سازمان و برگزاری مستمر جلسات فنی و تخصصی هستیم.»

محمودی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در منطقه اکو افزود: «ایران به‌عنوان کشور میزبان دبیرخانه این سازمان، دارای مزیت استراتژیک است. با این حال، حجم تجارت میان کشور‌های عضو اکو پایین‌تر از ظرفیت واقعی است و فقط حدود هشت درصد از تجارت این کشور‌ها به‌صورت درون‌منطقه‌ای انجام می‌شود. این امر نشان‌دهنده ضرورت تقویت اراده سیاسی و اقتصادی برای فعال‌سازی این ظرفیت‌هاست.»

ترانزیت ریلی؛ افزایش ۶۰ درصدی در دستور کار

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از رشد ترانزیت ریلی سخن گفت و اظهار داشت: «در سال ۱۴۰۳، حدود پنج میلیون تن بار بین‌المللی (ترانزیتی و صادراتی) از مسیر ریلی ایران جابه‌جا شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این عدد در سال جاری با جهش ۶۰ درصدی به هشت میلیون تن برسد.

جبار علی ذاکری، میانگین سرعت سیر قطار‌های ترانزیتی را در ایران حدود ۳۲ کیلومتر در ساعت اعلام کرد و گفت: «نرم جهانی در این حوزه حدود ۳۸ کیلومتر در ساعت است. البته این فاصله با اصلاح ناوگان کشنده و به‌ویژه نوسازی لوکوموتیو‌ها قابل کاهش است. متأسفانه عمر متوسط کشنده‌های ما بالای ۳۰ سال است و این یکی از موانع افزایش بهره‌وری است.»

چالش‌های خصوصی‌سازی و قانون‌گذاری در حمل و نقل منطقه ای

مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات دبیرخانه اکو در پاسخ به پرسشی درباره چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی در حمل‌ونقل منطقه‌ای گفت: «مشکلات قانون‌گذاری، نبود هماهنگی در رویه‌های گمرکی و نبود بستر‌های استاندارد مشترک در حوزه لجستیک از مهم‌ترین موانع هستند. تسهیل تردد وسایل نقلیه، اصلاح قوانین و توسعه بستر‌های دیجیتال، سه اولویت اصلی برای بهبود این وضعیت هستند.»

سیزدهمین نشست مقامات حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از دیروز در تهران آغاز به کار کرد و امروز با برگزاری نشست در سطح وزیران، به کار خود پایان داد. این نشست دو روزه، با هدف توسعه همکاری های منطقه ای در حوزه حمل ونقل و ترانزیت (جابه جایی یا انتقال)برگزار شد.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا