counter easy hit
حمل‌ونقل ریلی

ریل ایران بررسی کرد؛

راه آهن، پیشتاز در کمک به کاهش ناترازی انرژی در کشور

به جرات میتوان گفت که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت چهاردهم با اقدامات مقتضی و برنامه ریزی مترقی، به یکی از فعالترین شرکت های صنعتی در زمینه کاهش ناترازی و توسعه تولید برق کشور تبدیل شده است.

به گزارش ریل ایران؛ ناترازی انرژی طی ماه های گذشته به مهمترین چالش پیش روی کشور تبدیل شده است. علیرغم تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی وزارت نیرو و سایر دستگاه های متولی در حوزه انرژی برای ساخت و بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی و سیکل ترکیبی، به نظر می رسد رفع ناترازی انرژی در ایران نیازمند کمک بسیاری از دستگاه های متولی و همچنین مشارکت جدی بخش خصوصی است.

نقش کلیدی راه آهن در کمک به رفع ناترازی انرژی در کشور

اگرچه تصور عموم مردم از راه آهن، ابزاری برای حمل و جابجایی بار یا مسافر است؛ اما راه آهن جمهوری اسلامی ایران موفق شده طی ماه های گذشته اقداماتی کلیدی در کمک به رفع ناترازی در حوزه انرژی انجام داده که شاید نمونه های مشابه آن را در کمتر شرکت صنعتی داخلی شاهد باشیم. علاوه بر اقدامات راه آهن در کاهش مصرف برق به ویزه در ایستگاه ها، به طور کلی باید گفت که دو حرکت مهم این شرکت می تواند در رفع ناترازی موجود بسیار تاثیرگذار و سازنده باشد. در ادامه، به تشریح این دو اقدام مهم خواهیم پرداخت.

واردات گسترده پنل های خورشیدی به لطف قطار چین

در همان ابتدای مطرح شدن موضوع ناترازی انرژی، ساخت نیروگاه های خورشیدی، مهمترین راهکاری است که در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت. اما زمانبر بودن حمل این پنل ها از مسیر دریایی از یک سو و تحریم های مخرب وضع شده از سوی آمریکا علیه کشورمان، انتقال این پنل ها به کشور را با چالش هایی جدی مواجه می کرد.

از سوی دیگر، انتقال پنل های خورشیدی به واسطه حجم و ابعاد آنها و البته بعد مسافت حدود ۷ هزار کیلومتری میان ایران و چین، امکان حمل این پنل ها از طریق جاده نیز برای کشور مقدور نیست.

در حالیه حتی در صورت امکان برقراری ارتباط مستقیم میان بنادر چینی و ایرانی و عدم نیاز به استفاده از بنادر امارات، زمان حمل دریایی میان دو کشور بین ۲۵ الی ۴۰ روز به طول خواهند انجامید، مسافت ریلی بیش از ۱۰ هزار کیلومتری میان دو کشور طی ۱۴ روز بوده که همین امر، منجر به تسهیل در واردات منظم پنل ها و تجهیزات لازم برای ساخت نیروگاه های خورشیدی شده است. نخستین قطار حامل پنل های خورشیدی روز ۳ خرداد سال جاری وارد ایران شده و این در حالیست که واردات این پنل ها از طریق راه آهن همچنان ادامه دارد.

ابتکار بزرگ راه آهن در ساخت نیروگاه های خورشیدی

اقدامات راه اهن برای کمک به رفع ناترازی انرژی در ایران، تنها به واردات پنل های خورشیدی محدود نمی شود. نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، روز ۴ مرداد ماه از انتشار فراخوان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت نیروگاه های خورشیدی در شبکه ریلی کشور خبر داد.

نورالله بیرانوند گفت: با هدف کمک به رفع ناترازی انرژی کشور، صیانت از منابع ملی، و حرکت در مسیر توسعه پایدار، شرکت راه‌آهن با تکیه بر مواد ۴۲ و ۴۶ قانون برنامه هفتم توسعه و ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌ای جامع برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شبکه ریلی کرده است.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان اینکه حرکت به سمت انرژی‌های پاک، دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت ملی و جهانی است، گفت: شرکت راه‌آهن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بهره‌برداران زیرساختی کشور، هم در جایگاه یک مصرف‌کننده بزرگ انرژی و هم به عنوان یک نهاد توسعه‌گرا، وظیفه دارد در مسیر کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و بهره‌گیری از ظرفیت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر پیشگام باشد.

قرار است نخستین نیروگاه های خورشیدی راه آهن در راضی متعلق به دو سایت راه آهن تهران و قم ساخته شوند که در صورت تکمیل، می تواند بیش از ۱۹ مگاوات برق را به شبکه توزیع برق کشور منتقل نماید.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا