counter easy hit
مناطق راه‌آهن

اینچه‌برون یکی از کلیدی‌ترین نقاط کریدور ریلی بین‌المللی است

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) با اشاره به پیشرفت‌های مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون گفت: ایستگاه اینچه‌برون از زمان افتتاح در سال ۱۳۹۳ با حضور روسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به یکی از کلیدی‌ترین نقاط کریدور ریلی بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، حسن زیودار روز سه‌شنبه در جریان بازدید وزیر راه‌آهن ترکمنستان، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی و سفیر ایران در ترکمنستان از زیرساخت های منطقه آزاد اینچه‌برون گفت: در این منطقه خطوطی به طول ۱۲ کیلومتر نرمال و ۶ کیلومتر عریض ساخته شده و خط جک ۱۴۰ تنی برای تعمیرات واگن راه‌اندازی شده است.

وی گفت: نصب ۲۸ دستگاه سوزن نرمال و هشت دستگاه سوزن عریض همراه با ۶۰ دوربین مداربسته برای سیستم‌های کنترلی از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: خطوط تخلیه و بارگیری تیغه ماهی به طول ۲۸۰۰ متر با پنج خط و همچنین خط منشعب طرح سینی دوار از دستاوردهای مهم این پروژه است.

زیودار با اشاره به ساخت چهار ساختمان عملیاتی به متراژ ۳۳۰۰ مترمربع گفت: سیستم توزین ریلی نرمال عریض و جاده‌ای نیز راه‌اندازی شده و دیوار حریم به طول ۳/۲ کیلومتر نصب شده که ارزش این اقدامات بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال است.

وی طرح جامع مرکز لجستیک اینچه‌برون را تشریح کرد و گفت: برنامه ما احداث ۲۰ خط نرمال به طول ۴۲ کیلومتر و ۲۰ خط عریض به طول ۴۳ کیلومتر است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: آماده‌سازی ۵۱ هکتار فضای تخلیه و بارگیری جنرال کارگو، ۱۵ هکتار برای مواد فله و غلات ۱۷ هکتار برای کانتینرها، پنج هکتار برای کالاهای خطرناک و ۱۲ هکتار برای پارکینگ کامیون‌ها در دستور کار است.

وی تصریح کرد: پنج هکتار دیگر نیز برای تخلیه و بارگیری مواد نفتی آماده خواهد شد و ۴۷ دستگاه سوزن نرمال و ۵۳ دستگاه سوزن عریض نصب می‌شود.

زیودار با تأکید بر جایگاه استراتژیک اینچه‌برون گفت: این مرکز نه‌تنها تجارت منطقه‌ای را تسهیل می‌کند بلکه با تکمیل زیرساخت‌ها به قطبی برای اتصال بازارهای آسیای میانه به خلیج‌فارس تبدیل خواهد شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: این پروژه هم‌راستا با اهداف کلان کشور برای توسعه ترانزیت و تقویت اقتصاد منطقه‌ای است.

اینچه برون به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در مرز ایران و ترکمنستان، به عنوان یک دروازه مهم برای تجارت و ترانزیت شناخته می‌شود ضمن اینکه بازارچه مرزی آن یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری و اقتصادی گلستان بوده که محل تبادل کالاهایی از کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین با ایران محسوب می‌شود.

راه‌اندازی خط آهن بین المللی اینچه‌برون – ترکمنستان – قزاقستان نیز نقش مهمی در تقویت کریدورهای ترانزیتی و رونق اقتصادی این منطقه ایفا کرده است.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا