ریل ایران گزارش می دهد؛
دیپلماسی ریلی ایران، زیر ذره بین رسانه های خارجی/بازتاب حضور مدیرعامل راه آهن در هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل CIS

حضور مدیرعامل راه آهن در هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) در باکو و گفتگوی اختصاصی دکتر ذاکری در خصوص برنامه تهران برای بسط مناسبات ریلی ایران و کشورهای منطقه، از بازتاب گسترده ای در رسانه های جمهوری آذربایجان برخوردار بوده است.
به گزارش ریل ایران؛ سفر آذرماه مدیرعامل راه آهن به باکو و شرکت در هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) بازتاب رسانه ای گسترده ای در سطح کشورهای منطقه به همراه داشت. بسیاری از نشریه های مشهور جمهوری آذربایجان و روسیه موفق به گفتگوی اختصاصی با دکتر ذاکری شده و نظر وی را در خصوص پروژه های مشترک ریلی ایران و کشورهای منطقه، به ویژه دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان جویا شدند.
هدفگذاری راه آهن ایران برای مبادله ۱۵ میلیون تن بار ریلی با CIS
نشریه «ترند» با انتشار گزارشی از مصاحبه اخصاصی با دکتر ذاکری نوشت: مدیرعامل راه آهن با اشاره به اتصال ایران به کشورهای منطقه حاشیه دریای خزر از طریق ۶ نقطه مرزی بنادر امیرآباد و کاسپین در حاشیه دریای خزر، مرزهای ریلی سرخس و لطف آباد و اینچه برون در شرق و آستارا، از تلاش برای راه اندازی قطار جلفا – نخجوان خبر داد.
این نشریه به نقل از مدیرعامل راه آهن نوشت:«بر اساس آنچه در هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل راه آهن های CIS اعلام شد، برنامه ما این است که همکاری های ریلی خود با کشورهای منطقه در حوزه بار را طی ۳ تا ۴ سال آینده توسعه دهیم. میزان مبادلات بار ریلی میان ایران و کشورهای CIS در حال حاضر حدود ۵ میلیون تن در سال است که بنا داریم این رقم را بر اساس جدول زمانبندی ارائه شده به ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم. بر اساس اسناد امضای شده (با راه آهن جمهوری آذربایجان) میزان مبادلات بار ریلی در آستارا بایست به ۲ میلیون تن در سال افزایش یابد».
دکتر ذاکری در ادامه گفتگو با نشریه ترند افزود: «ایران برای افزایش مبادلات ریلی با روسیه به ۵ میلیون تن در سال برنامه ریزی شده و بر همین اساس، زیرساخت های لازم نیز از سوی طرف ایرانی طراحی و اجرا شده است».
این نشریه در گزارشی جداگانه از تلاش های دکتر ذاکری برای بسط دیپلماسی ریلی منطقه ای خود در جراین برگزاری نشست شورا در باکو نوشت: « معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذکری، اعلام کرد کشورهای واقع در مسیر شرقی کریدور بینالمللی حملونقل شمال–جنوب میتوانند از «تعرفه واحد حمل بار» استفاده کنند. او این موضوع را در دیدار با طلگات آلدیبرگنوف، رئیس هیئتمدیره شرکت ملی راهآهن قزاقستان، در حاشیه هشتاد و سومین نشست شورای حملونقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع (سیآیاس) در باکو مطرح کرد. به گفته ذکری، همکاری ریلی و باری میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حال گسترش است و انتظار میرود حجم حمل بار در این مسیر بهطور قابلتوجهی افزایش یابد. وی همچنین بر اهمیت تفاهمنامه مشترک بین قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و ایران در حوزه حملونقل ریلی و باری تأکید کرد».
تملک دو سوم از اراضی مورد نیاز برای ساخت راه آهن رشت – آستارا
نشریه ریپورت نیز در گفتگوی اختصاصی با معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: «دکتر ذاکری مساله تملک زمین را مهمترین مسئله زمانبر موجود بر سر راه آغاز پروژه راه آهن رشت- آستارا دانست و گفت: از مجموع ۱۶۴ کیلومتر مسیر این راه آهن، ۹۵ کیلومتر تملک شده است. به طور متوسط، هر هفته ۳ کیلومتر از زمین های باقیمانده مسیر در حال خریداری از مالکین است که پس از اتمام این فرآیند، زمین پروژه برای شروع کار، در اختیار طرف روسی قرار خواهد گرفت».
به نوشته ریپورت، دکتر ذاکری درباره آغاز عملیات ساخت راه آهن رشت– آستارا تصریح کرد: در حال حاضر، راه آهن روسیه در حال طراحی مسیر بوده و مهندسین روسی در حال انجام مطالعات مختلف از جمله بررسی ژئوتکنیکال زمین هستند. تا پایان سال جاری، باقیمانده سازه ها و ساختمان های موجود و نیز سیستم های نظارتی در پایانه ریلی آستارا تکمیل شده و از کل پایانه ریلی بهره برداری خواهد شد.
نشریه ریپورت همچنین در گزارشی جداگانه از قول مدیرعامل راه آهن نوشت: « ما به همراه شرکت سهامی راهآهن آذربایجان، در تلاش هستیم تا ظرفیت جابجایی بار این ترمینال را به ۲ میلیون تن افزایش دهیم. راهآهنهای ایران، آذربایجان و روسیه پروتکلی در مورد توسعه ترمینال آستارا و افزایش این شاخص به ۵ میلیون تن امضا کردهاند. کار بهسازی در ترمینال آستارا تا تعطیلات نوروز سال آینده به پایان خواهد رسید. این ترمینال برای روسیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است».
ریپورت در بخش دیگری از گزارش اختصاصی خود نوشتعامل راه آهن ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر کار اتصال شبکه راه آهن ایران به جمهوری خودمختار نخجوان در حال انجام است، گفت: «امروز، در حاشیه هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع، مذاکراتی را با نمایندگان «راه آهن قفقاز جنوبی» انجام دادیم تا بخشی از محمولههای ریلی ایران به ارمنستان از طریق نخجوان اعزام شود. این امر راه آهن نخجوان را به بهره برداری خواهد رساند و ما در تلاش هستیم تا این امر را در اسرع وقت اجرایی کنیم».



