جذابیت کریدور شرق – غرب برای چین/ مسیر رشت–آستارا پیشران تحول کشتیرانی خزر

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کریدور ریلی شرق – غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل میکند، به لحاظ اقتصادی و زمانی برای چینیها با اهمیت و جذاب است و بهدنبال سرمایهگذاری در آن هستند.
به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، از چین به سمت اتحادیه اروپا سه کریدور حمل و نقل وجود دارد؛ کریدور نخست، کریدور شمالی است که از مغولستان و روسیه عبور میکند؛ کریدور دوم، کریدور میانی است که با عبور از قزاقستان به دو شاخه تقسیم میشود؛ شاخه ریلی به سمت روسیه و شاخه دریایی و حمل و نقل ترکیبی که از دریای خزر به سمت جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه ادامه مییابد. اما کریدور سوم که به کریدور جنوبی شهرت دارد و تاکنون تعطیل بود، از مسیر ایران عبور میکند؛ این کریدور قدمتی ۲ هزار ساله معادل قدمت جاده ابریشم دارد که ظرفیت ریلی آن در کشورمان کاملا فراهم است.
در این راستا در هفتههای اخیر توافق ششجانبه ریلی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای چین، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و قزاقستان با محوریت توسعه کریدور شرق به غرب از مسیر ایران در شهر استانبول ترکیه به امضا رسید؛ این کشورها توافق کردند در این مسیر ریلی با اعمال تعرفه یکسان و همچنین کاهش زمان سیر قطارها، فعالسازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب را دنبال کنند.
با این حال، با توجه به مسائل سیاسی و منطقهای، برخی این شبهه را عنوان میکنند که با وجود تلاشهایی که از سوی ایران به ویژه در تکمیل کریدور شمال-جنوب با اجرای پروژههای ریلی چابهار- زاهدان و رشت- آستارا انجام میشود، شاید ایران مسیر مد نظر چینیها برای عبور و انتقال بار نباشد و این اقتصاد بزرگ جهانی مسیرهای دیگری را برای انتقال بار و کالا انتخاب کند.
در همین پیوند، پیمان سنندجی رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: چینیها همچون هر کشور دیگری به دنبال منافع خودشان هستند و چنانچه از پروژه ای منافع اقتصادی داشته باشند، به آن روی می آورند.
وی بیان داشت: کریدور شرق – غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل میکند، به لحاظ اقتصادی و زمانی برای چینیها با اهمیت و جذاب است.
سنندجی با اشاره به اینکه چینیها در سالهای اخیر همواره در تحریمها و شرایط دشوار اقتصادی کنار کشورمان بودهاند، گفت: معتقدم در پروژه کریدور شرق به غرب نیز چینیها کنار ایران خواهند بود، از آن استفاده کرده و حتی سرمایهگذاری خواهند کرد.
وی گفت: کریدور ریلی یاد شده در کاهش زمان و هزینه انتقال بار و کالا بسیار تاثیرگذار است و شنیدهها حاکی است که چینیها در بخشی از این کریدور در خارج از ایران به سرمایهگذاری خواهند پرداخت.
چهلمین قطار از مبداء چین در حالی در حال ورود به کشورمان است که تا پیش از امسال و طی هفت سال فقط هفت قطار از این کشور عازم ایران شده بود؛ به همین دلیل گفته شده بر اساس ظرفیتهای توافق ششجانبه ریلی کریدور جنوبی شرق به غرب، شاهد عبور قطارهای ترانزیتی از چین به سمت اروپا از مسیر کشورمان نیز خواهیم بود.
کارشناسان با اشاره به عبور سالانه ۶۰ میلیون تن بار از چین به سمت اروپا از مسیر ریلی، عنوانمیکنند، اگر بتوانیم برای عبور ۱۰ درصد این بار از شاخه جنوبی و مسیر ایران برنامه ریزی کنیم، عواید اقتصادی فوقالعادهای برای کشورمان به دنبال خواهد داشت. تحقق این مهم نیازمند اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا و در ادامه به کارس ترکیه است.
در این زمینه تفاهم نامههایی امضا و مقرر شده در حضور روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه نهایی و کار آغاز شود.
همچنین با توجه به اینکه شاخه شمالی این کریدور (از چین به سمت اروپا) درگیر مناقشه اوکراین و روسیه است و همچنین کریدور میانی یک شاخه حمل و نقل ترکیبی است که با عبور از دریای خزر، افزایش هزینهها و کاهش سرعت سیر محمولهها را به دنبال دارد، به طور قطع کریدور جنوبی که یک کریدور تمام ریلی است، میتواند برای صاحبان بار بهویژه چینیها جذاب باشد.
تکمیل پروژه رشت – آستارا کشتیرانی خزر را متحول میکند
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران همچنین بر تکمیل هرچه سریعتر خط ریلی رشت-آستارا در کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و گفت: گذشت چهار سال برای تکمیل این پروژه طولانی است و باید اجرای آن در اولویت ایران باشد.
سنندجی به تشتت آرا در خصوص این پروژه ریلی در بین کارشناسان حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: حتی برخی میگویند که این پروژه با توجه به اتصال ریلی موجود بین روسیه و ایران که از قزاقستان میگذرد، نباید اجرا شود و به جای آن میتوان خط مذکور را دو خطه کرد؛ با این حال معتقدم که این خط ریلی جزو اتصالات مهم کشور است و کشتیرانی خزر را متحول خواهد کرد.



