حمل‌ونقل ریلیریل و سیاست

واگذاری لکوموتیوهای دولتی دام بزرگی است / بخش خصوصی لکوموتیو جدید خریداری کند

عیسی نصیری، کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی گفت: واگذاری لکوموتیوهای دولتی اشتباه بزرگی است، همان‌طور که واگذاری تمامی واگن‌های دولتی اشتباه بود.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، عیسی نصیری، در گروهی کارشناسی، نوشت: اگر واقعا بخش خصوصی تمایل به لکوموتیوداری دارد، دندان طمع را از لکوموتیوهای موجود دولتی بکشد و با سرمایه خود، لکوموتیوهای داخلی یا خارجی خریداری کند، همان‌طور که تعدادی از شرکت‌ها اقدام کردند و الان هم در حال بهره‌برداری از لکوموتیوهای خصوصی هستند.

نصیری افزود: اینکه چشم طمع برای به‌دست آوردن اموال بیت‌المال و ملی با هزینه اندک و به ثمن بخس داشته باشیم، یعنی اینکه یکجای کار می لنگد. آنقدر لکوموتیو مورد نیاز شبکه هست که جای بخش خصوصی را تنگ نکند.

این کارشناس حوزه ریلی افزود: یادم هست، سال‌ها قبل در مقطعی که بار معادن بدلایلی کم شده بود، برخی از حضرات که الان در پشت صحنه و روی صحنه برخی شرکت‌ها هستند و آن ‌زمان مدیران راه‌آهن بودند، دستور به توقف لکوموتیوهای راه‌آهن و حمل بار با لکوموتیوهای بخش خصوصی داده بودند.

عیسی نصیری در ادامه گفت: همین الان راه‌آهن، برای جابجایی و حمل ادوات و مصالح و تجهیزات زیرساختی خود،دچار مشکل تامین واگن است و شرکت‌ها عمدتا با تاخیر به درخواست تامین واگن راه‌آهن پاسخ داده و یا از میزان درخواست شده کمتر تخصیص می‌دهند و به تبع آن هزینه‌های نگهداری و زمان و …،راه آهن معطل این مسائل است، در حالی‌که راه‌آه‍ن می‌بایست حداقل تعدادی واگن دولتی برای این امور در اختیار می‌داشت؛ مثل واگن‌های معدود سازمان قطار نجات، در حوزه لکوموتیو هم همین اتفاق خواهد افتاد که امور عمومی دولتی با مشکل مواجه خواهد شد.

نصیری در پایان تاکید کرد: تدوین آیین‌نامه‌های فنی بایستی متولی تخصصی و حاکمیتی داشته باشد که آن هم در همه جای دنیا، راه‌آهن‌ها هستند نه شرکت‌های خصوصی و نه مرجع بیرونی. اما عده‌ای به‌دلیل منافع شخصی و تیمی، به‌دنبال کمرنگ کردن نقش نظارتی و تقنینی و تنظیم گری راه‌آهن هستند و عده‌ای هم خوش‌بینانه به همین مسائل دامن می‌زنند.

دکمه بازگشت به بالا