تولید و بهره برداری از ۳ هزار واگن باری در دولت سیزدهم یک رکورد تاریخی است
مدیرعامل راه آهن گفت: ۵۰۰ میلیون دلار از استجازه رهبری برای تامین قطعات یدکی و ۵۰۰ میلیون دلار هم برای خرید و تعمیر لکوموتیوهای باری و مسافری اختصاص یافته است. تولید و بهره برداری از ۳ هزار واگن باری در دولت سیزدهم یک رکورد تاریخی است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی با بیان اینکه راهبرد ما در سال ۱۴۰۳ در حوزه واگن باری، مسافری و لکوموتیو باری، احداث خط دوم و برقی سازی است گفت: لکوموتیو باری و مسافری دنیای متفاوتی دارد و برای هرکدام بسته تسهیل را اتخاذ کرده ایم.
وی با بیان اینکه در حوزه لکوموتیو باری با همین شبکه موجود که شامل ۱۵ هزار کیلومتر ریل است ۳۰۰ لکوموتیو باری کسری داریم گفت: در حال حاضر ۳۱ هزار واگن باری و ۳۲۰ لکوموتیو باری فعال در شبکه ریلی داریم و ۳۰۰ لکوموتیو باری هم نیاز داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی ۱۰ سال گذشته معضل کمبود لکوموتیو بیشتر شده و دولت سیزدهم یکی از جدیترین موضوعاتی که دنبال کرد تامین لکوموتیو بود.
صالحی با بیان اینکه تمهیدات جدی را در دستور کار خود قرار داده ایم که یکی از آنها تامین مالی بوده که اصلیترین مشکل هم در این بخش آن بوده است گفت: برای رفع این مشکل از محل استجازه نفت و با توجه به حمایت ویژه رئیس جمهور و پیگیری وزاری راه وشهرسازی در حوزه ریلی به ثمر نشست و اولین مبلغ واریز شد.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳ پرداختی هایی بعدی نفت هم در حال نقد شدن است به طوری که ۵۰۰ میلیون دلار از محل استجازه نفت برای تامین قطعات یدکی و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در قالب تهاتر نفت برای خرید لکوموتیو نو هم در نظر گرفته شده است.
صالحی بیان کرد: برای تامین این ۳۰۰ لکوموتیو باری که کمبود ۱۰ ساله بوده، با تلاشهای صورت گرفته بخشی انجام شده و بخشی دیگری هم در حال انجام است.
وی اظهار کرد: تامین امکانات و تجهیزات هم برای تامین لکوموتیو زمان بر بود و در سال ۱۴۰۳ از تمامی ظرفیتها برای جبران این عقب ماندگی استفاده شده واز طریق آن تامین ۳۰۰ لوکوموتیو باری صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین قطعات یدکی و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید تولید لکوموتیو در نظر گرفته شده تا تعداد لکوموتیوهای آماده به کار را افزایش دهیم گفت: حدود ۳۲۰ لکوموتیو سنگین باری در گردش داریم و ۳۰۰ لکوموتیو دیگر هم نیاز داریم که در این بخش از تمامی ظرفیتها از جمله بخش خصوصی استفاده میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۰۰ لکوموتیو متوقف طولانی مدت داشته ایم که براساس قانون برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خرداد ماه ۵۰ عدد از این لکوموتیوها را به مزایده گذاشته ایم و عرضه آنها به صورت تک تک خواهد بود.
وی بیان کرد: این ۵۰ لکوموتیو متوقف از طریق مزایده عمومی و مشارکت بخش خصوصی انجام میشود و واگذاری آنها به صورت مردمی و به افراد صاحب صلاحیت انجام میشود.
وی اظهار کرد: یکی از بستههای تشویقی ما برای افزایش تعداد لکوموتیو، استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و مردم است و در این زمینه انواع مشارکتها را خواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تفاهم های خوبی با صنایع فولادی انجام شده تا صاحبان بار خودشان برای تامین لکوموتیو اقدام کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسافری تجربه ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس داشته ایم افزود: در سال ۱۴۰۰از این تعداد لکوموتیو، ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود و از ۱۰۰ تا لکوموتیو زیمنس باقیمانده، ۱۸ لکوموتیو خراب بود و ۸۲ لکوموتیو مشغول به کار بودند و ۱۷ لکوموتیو هم در محدوده ایمن بودند و با انباشت تعمیرات در این بخش مواجه بودیم.
صالحی با بیان اینکه حدود ۳۱ هزار واگن باری داریم که ۳هزار واگن باری نو در دولت سیزدهم تولید شده است گفت: این میزان از تولید یک رکورد تاریخی محسوب می شود. همچنین تمام سفارش گذاری از طریق مشارکت با بخش خصوصی و با حمایت از تولید داخل با تسهیلات مختلف از جمله تسهیلات ارزان قیمت و تبصره ۱۸ ، به شرکتهای سرمایه گذاری و مالک واگن اختصاص یافته است.
صالحی به واگنهای مسافری هم اشاره کرد و گفت: از هزار واگن مسافری که در اختیار داریم بیش از نیمی از آنها بیش از ۳۰ سال عمر دارد.
وی افزود: حدود ۱۰۰ همت عقب ماندگی تعمیرات در حوزه خط داریم و خطوط ریلی باید هر ۱۵ سال یکبار بازسازی شود که به دلیل نبود منابع بازسازی نشده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری امروز گفت: در دولت سیزدهم ۵۰ واگن مسافری نو به ناوگان اضافه شده است و در بخش واگن مسافری، اولویت راه آهن تولید داخلی است.
وی با بیان اینکه در این راستای این هدفگذاری، برای ۵۰۰ واگن مسافری با تولیدکنندگان داخلی مذاکره کرده ایم گفت: هم اکنون ۳ تولیدکننده داخلی داریم که با آنها مذاکرات را انجام داده ایم.
صالحی اظهار کرد: بر این اساس تا ۱۵ ماه آینده ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد ناوگان ریلی خواهد شد و این روند تولید و نوسازی واگن مسافری همچنان بعد از ۱۵ ماه رشد خواهد یافت و ما به سرعت شاهد افزایش و تولید واگن خواهیم یافت.
وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تعداد لکوموتیو تعداد صندلی ها هم در این بخش افزایش می یابد تصریح کرد: هر واگن دارای ۱۰ کوپه و هر کوپه هم دارای ۴ صندلی است که با یک حساب و کتاب ساده تعداد صندلی هایی که عرضه می شود مشخص می شود که چه میزان چشم گیری صندلی عرضه خواهد شد.
وی همچنین در خصوص میزان ترانزیت ریلی سال ۱۴۰۲ و تعداد واگن های مسافری نو وارد شده به شبکه ریلی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت ریلی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل راه آهن همچنین با تاکید بر اینکه مزایده ۵۰ دستگاه لکوموتیو متوقف کاملاً واقعی است، گفت: می خواهیم آحاد بخش خصوصی متمایل به سرمایهگذاری وارد فرآیند مزایده شوند، در این راستا تلاش کرده ایم شروط برگزاری مزایده در راستای مشارکت جویی باشد.
وی گفت: به همین جهت بر عکس فرآیند قبلی، هر لکوموتیو را به صورت جداگانه در مزایده عرصه می کنیم و شرکت های کوچک نیز می توانند در مزایده شرکت کنند. این اتفاق بسیار خوبی است که توسط راه آهن مدیریت می شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت حملونقل ریلی رجا ۷ سال است بابت لکوموتیو در اختیار، پولی به راه آهن پرداخت نکرده است، گفت:هیچکدام از شرکت های مسافری حق دسترسی شبکه ریلی را پرداخت نمی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرعت ۱۸۰ کیلومتری قطار برقی در خط موجود امکان پذیر است، گفت: برای اینکار نیازمند اصلاح خط و تغییر بوژی هستیم. اما اگر خط جدیدی ساخته شود، امکان سیر قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتری وجود دارد.
صالحی با اشاره به اینکه کشور چین ۱۰ سال اخیر ۴۰ هزار کیلومتر خط ریلی برقی ساخته است و استاندارد این کشور از استاندار اروپایی بالاتر است، اظهار کرد: از ۲۰ سال قبل برنامه برقی سازی قطار تهران-مشهد را داشتیم که طرف چینی در نهایت ضمانت نامه را نیاورد. میزان پیشرفت این پروژه دقیقاً صفر درصد است و در اولویت کاری راه آهن نیست.
وی با بیان اینکه برقی سازی خطآهن باری بافق-بندرعباس در راه آهن مصوب شده است، گفت: اولویت اجرای این پروژه با شرکتهای داخلی است.
مدیرعامل راه آهن درباره قطار سریعالسیر تهران-مشهد، افزود: حسب تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری، این پروژه در دستور کار جدی راه آهن است. این خط به فناوری بالا نیاز دارد که از لحظه طراحی آغاز می شود. در این زمینه با چند شرکت محدود طراح مذاکرات را انجام داده ایم. بخشی از طراحی راه آهن سریع السیر تهران-مشهد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بهعنوان بزرگ ترین پروژه عمرانی بزرگ کشور آغاز شده است.
وی این را هم گفت که قطار سریع السیر تهران-اصفهان از محل فاینانس چینی انجام خواهد شد و مذاکرات با بانک مرکزی در این رابطه در حال پیگیری است.
صالحی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اجرای این پروژه، برقی سازی خطوط از دستور کار خارج میشود، تاکید کرد: برقی سازی خطوط باری در اولویت ما است و خط آهن بافق -بندر عباس به عنوان راهبردی ترین خطوط باری نیاز به برقی سازی دارد و در استراتژیهای راهآهن با اولویت خط باری، برقی سازی این خط مصوب کردیم و اگر بتوانیم این پروژه را با توان داخلی انجام میدهیم در غیر این صورت با صراحت اعلام میکنیم که این پروژه را با مشارکت خارجی انجام میدهیم. همچنین از محل تهاتری نفتی یک میلیارد دلار برای دو خطه سازی مسیر بافق -سنگان تامین اعتبار میکنیم.