ریل ایران بررسی کرد؛
تحرک تازه در دیپلماسی ریلی/ نشست با روسها و سفر به گلستان، دو قطعه از یک پازل واحد در سیاست ریلی

سفر زودهنگام دکتر ذاکری به استان گلستان و دیدار با مسئولین محلی، درست چهار روز پس از نشست مشترک با مسئولین راه آهن روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تهران، به احتمال زیاد در ارتباطی نزدیک با یکدیگر هستند که می بایست مورد تحلیل و موشکافی قرار داد.
به گزارش ریل ایران، دکتر ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در میان تمامی سفرهای استانی و حتی خارجی اخیر خود، روز ۲۱ آبان ماه طی سفر به شهر گرگان، ضمن حضور در استانداری گلستان و انجام رایزنی های گسترده با مقام های محلی از جمله استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نشستی مشترک با همکاران ریلی خود در راه آهن شمالشرق ۲ نیز برگزار کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان برگزاری نشست نخست خود با مقام های محلی اتسان گلستان طی سخنانی گفت: گفت: سرخس، بندر امیرآباد، بندر کاسپین و مرز اینچهبرون، مبادی ورودی بار ریلی و نقاط اصلی اتصال شبکه ریلی ایران با کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) است.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه فعالشدن کریدور شمال-جنوب از طریق مرز اینچهبرون یک ضرورت است، تصریح کرد: این کریدور ظرفیت جابجایی سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن کالای غیرنفتی را دارد.
وی با اشاره به آمار ترانزیت، گفت در هشت ماهه سال جاری، میزان ترانزیت کالا از این محور به ۴۰۹ هزار تن رسیده که نشاندهنده رشد خوب نسبت به مدت مشابه سال قبل است و پیشبینی میشود تا پایان سال شاهد رشد قابل توجهی باشیم.
دکتر ذاکری با بیان اینکه این مسیر کوتاهترین، امنترین و ارزانترین محور ترانزیت کالا برای کشورهای آسیای میانه و چین است تاکید کرد: این محور در افق کوتاهمدت ظرفیت جابهجایی ۳ میلیون تن بار را دارد.
اما وی در نشست دوم خود با همکاران راه آهن شمالشرق ۲ طی سخنانی مرتبط با موضوعات مطرح شده در نشست نخست، تاکید کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، پیشبینی میشود با سرمایهگذاری هدفمند، حجم بار در این محور به سه تا پنج میلیون تن در سال افزایش یابد. این امر به معنای تقویت ارتباط ریلی ایران با کشورهای CIS و ایجاد تحولی اساسی در حملونقل بینالمللی منطقه خواهد بود.
مدیرعامل راهآهن همچنین به برخی چالشهای دروناستانی اشاره کرد و گفت: حل مسائل موجود تنها از طریق همکاری و هماهنگی میان مسئولان استانی، ادارهکل راهآهن شمالشرق ۲ و ستاد راهآهن امکانپذیر است.
نشستی زودهنگام؛ درست پس از نشست مشترک با مقام های راه آهن روسیه
سفر دکتر ذاکری به استان گلستان تنها چهار روز پس از نشست مشترک وی با میخائیل گونچاروف دبیرکل شورای بینالمللی هماهنگی حملونقل سراسری اوراسیا (CCTT) و اولگ پولیف مدیرعامل شرکت RZD Logistics به عنوان بازوی اجرایی راه آهن روسیه در حوزه بار، در تاریخ ۱۷ آبان ماه انجام شد.
مدیرعامل راه آهن در جریان نشست مشترک با مقام های ارشد راه آهن روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضمن محدود خواندن سهم ریل از کریدور شمال–جنوب، ظرفیت راهآهن ایران را برای حمل بار در این مسیر، بسیار بیشتر از میزان کنونی برشمرد و دستیابی به این هدفگذاری را منوط به همکاری تنگاتنگ روسیه و سایر کشورهای عضو این مسیر بینالمللی دانست.
مدیرعامل راهآهن همچنین خواستار هدفگذاری کمّی شورا برای اعزام قطارهای برنامهای از مسیر ایران به سمت جنوب شده و همزمان از آمادگی راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای تعیین تعرفه حمل واحد با کشورهای عضو خبر داد.
میخائیل گونچاروف، دبیرکل شورای بینالمللی هماهنگی حملونقل سراسری اوراسیا نیز در این نشست با ابراز خرسندی از ورود قطار باری روسیه به بندر خشک آپرین، از تلاش روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بهرهبرداری هرچه بیشتر از این بندر خبر داد.
اهمیت سفر زودهنکام مدیرعامل راه آهن به استان گلستان
با کنار هم قرار دادن پارامترهای ارائه شده در دو گزاره خبری بالا، به سادگی می توان متوجه شد که سفر زودهنگام مدیرعامل راه آهن به استان گلستان و نشست مشترک با مسئولین سیاسی، نمایندگان قوه مقننه و البته مدیر و پرسنل راه آهن شمال شرق ۲، تنها یک توجیه عقلانی دارد: مدیرعامل راه آهن به احتمال زیاد، به توافقی اجرایی و نه صرفا سورئال، با مقام های ارشد راه آهن روسیه دست یافته که برای اجرای تعهدات مشترک زودهنگام، سفری به موقع به شاهراه اصلی ارتباط ریلی ایران و روسیه یعنی استان گلستان داشت.
آنچه مسلم است، رونق راه آهن در تمام جهان منجر به ایجاد توسعه در مناطق مختلف کشورها و ایجاد عدالت توزیعی در کسب ثروت شده و به جرات می توان گفت که در تمام نقاط این کره خاکی، از مواهب عبور و رونق ترانزیت ریلی از خاک خود منتفع شده اند. نشست اقناعی دکتر ذاکری با مسئولین سیاسی و قانونگذاران استان نیز نشان دهنده انتقال صحیح همین مفهوم با ارائه آمار و ارق



