حمل‌ونقل ریلییادداشت

یادگار شهید جمهور در کردستان / راه‌آهن همدان – سنندج در کارنامه درخشان دولت سیزدهم ثبت شد

شنیده شدن صدای سوت قطار رؤیای ۲۰ ساله‌ای بود که رئیس جمهور شهید آن را برای مردم کردستان به واقعیت تبدیل کرد. ۱۱ آبان سال گذشته سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، شنیدن صدای سوت قطار، آرزوی دیرینه‌ای بود که مردم استان کردستان، بویژه سنندجی‌ها در سر داشتند و آرزویی که در دولت‌های قبل بارها و بارها وعده آن به مردم داده شده بود، بالاخره با همت و پیگیری‌های مسئولان دولت سیزدهم به حقیقت پیوست و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

راه آهن سنندج – همدان، ابَرپروژه‌ای که جزو پروژه‌های مصوب مهر ماندگار سال ۱۳۸۳ است و حدود ۲۰ سال از عمر اجرای آن می‌گذشت و بلاخره با تلاش دولت سیزدهم همزمان با سومین سفر رئیس جمهور شهید به استان به بهره‌برداری رسید.

ردیف بودجه‌ای پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت و کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها بدلایل مختلفی این طرح به کندی پیش رفت بلاخره با نگاه ویژه و عزم دولت سیزدهم قطار تهران ـ همدان به ایستگاه سنندج رسید.

طول خط آهن تهران – همدان – سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

ابر پروژه‌ای که تا قبل از دولت سیزدهم حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با این وجود در روزهای پایانی دولت دوازدهم در میان شانتاژهای رسانه‌ای به بهره‌برداری رسید کمی بعد به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود.

این پروژه در سال ۱۴۰۱ پس از سفر رئیس جمهور شهید به کردستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن مصوب شد.

پس از دومین سفر رییس جمهور شهید در مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره‌گیری از ۴۵۰ نفر نیروی ادامه کار از سر گرفته شد با تاکید رییس جمهور تخصیص اعتبارات لازم برای این پروژه کمتر از۲ ماه بعد از آن سفر کلید خورد و و بعد از یک سال مابقی کار که حدود ۳۶ درصد بود تمام و این پروژه عظیم به نتیجه رسید و دولت مردمی سیزدهم به یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه مردم استان کردستان در ۱۱ آبان ماه سال گذشته با حضور رییس جمهور شهید جامه عمل پوشاند.

پروژه‌ای که برای اجرای آن ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شد و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

با بهره برداری از پروژه راه آهن سنندج- همدان شهر سنندج کردستان با نگاه ویژه رییس جمهور شهید به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، موجب تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان شده است.

از بُعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی می‌تواند سالانه ۳۰۰ هزار نفر را حمل و نقل کند و این در افق ۱۴۲۰ به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد.

رییس جمهور شهید، با افتتاح این پروژه در ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۲ ضمن اینکه آرزوی ۲۰ ساله مردمان این دیار را جامه عمل پوشاند بر اتصال این مسیر به پایانه‌های مرزی استان تاکید و عنوان کرد: افتتاح این طرح از خواسته‌های مردم بوده و باید تکمیل شود طراحی خط ریلی از سنندج به باشماق را آغاز می‌کنیم و برنامه‌ریزی خواهیم کرد که همزمان با این افتتاح طراحی راه آهن از سنندج تا مرز باشماق آغاز شود این خط هم باید به خطوط ریلی بین‌المللی و ترانزیت کامل شود و امکان حمل مسافر و حمل بار از این طریق نیز انجام شود.

در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی، نخستین بار در ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد پاییز سال ۱۴۰۱ شهید رییسی با حضور در کردستان و افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج مشکل آب شرب مردم این شهر که به یکی از تراژدی‌های تلخ تبدیل شده بود حل کرد، سومین سفر وی در کمتر از یک سال به این استان صورت گرفت تا جایکه تقریبا در طول ۱۸ ماه سه سفر به کردستان داشت و عنوان کردند برای رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات مردم این دیار اگر نیاز باشد بیش از ۳۰ بار به کردستان سفر خواهند کرد.

افتتاح ایستگاه حمل بار خط ریلی سنندج تهرانامروز در کمتر از چند ماه از آن وعده ایستگاه باری دوسر خط راه آهن همدان- سنندج با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن با نگاه ویژه دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بار ۵۰۰ هزار تنی کارخانه سیمان بیجار از طریق این ایستگاه به شلمچه و سپس عراق صادر می‌شود.

ظرفیت خط ریلی باری ایستگاه راه آهن همدان- سنندج طبق وعده داده شده به یک میلیون تن برسد.

دکمه بازگشت به بالا