مناطق راه‌آهن

سکوی حمل خودرو در ایستگاه راه‌آهن سنندج با حضور مسئولان افتتاح شد

آیین افتتاح حمل بار و خودرو در ایستگاه راه‌آهن سنندج، با حضور مسئولان کشوری و استانی در ایستگاه پایانی قطار راه‌آهن همدان ـ سنندج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تسنیم، راه‌آهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که احداث آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح و سال ۸۳ مصوب شد و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز شد. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر است که دارای ۷ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه ترافیکی و ۴ ایستگاه‌ مسافری است.

راه‌آهن همدان ـ سنندج، در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور انجام شد که قطعه اول آن به‌طول ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم به‌طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم هم ۲۹ کیلومتر است.

بخش ریلی تهران ـ همدان، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت ۱۹ سال ۱۱ بهمن ماه سال گذشته توسط شهید رئیسی به اتمام رسید.

این طرح که از سال ۸۴ آغاز شده است تا سال ۱۴۰۱ تنها ۶۳ درصد پیشرفت داشت و یک‌هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود که در مقاطع مختلف به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکار و کارگران، کار تعطیل شده بود، اما سال گذشته از محل سفر دور نخست رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ میلیارد تومان و در شش‌ماهه نخست سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

این خط راه‌آهن، برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و قرار است که در فاز‌های بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق و سوریه امتداد یابد. با این پروژه معایب تبدیل به محاسن شده است؛ امنیت بالای سفر و سرعت بالا و هزینه پایین از جمله مزایای این هدیه دولت به کردستانی‌ها است.

امکان تصادف و دیگر سوانح معمول در سطح جاده، در صورت استفاده از شبکه ریلی، به حداقل می‌رسد و بازرگانان و تاجران زیادی شرکت حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی یا داخلی را برای انتقال کالاهای خود انتخاب می‌کنند.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا