counter easy hit
حمل‌ونقل ریلی

وزیر حمل و نقل روسیه بر اهمیت‌ ساخت راه‌آهن رشت-آستارا تأکید کرد

وزیر حمل و نقل روسیه با تأکید بر اهمیت ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده ریلی بخش غربی کریدور شمال – جنوب گفت: کار با ایران در مورد اجرای توافق مسکو – تهران در این زمینه ادامه دارد و بر این باور هستیم که اجرای این طرح باعث افزایش ترافیک حمل‌ونقل ریلی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا از رسانه‌های روسیه، رامان ولادیمیروویچ استاروویت در میزگردی با عنوان توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب در بیست‌وهفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ افزود: روسیه پیش از این تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت در چارچوب این کریدور در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ با ایران،‌ ترکمنستان و بحرین امضا کرده و به دنبال دستیابی به توافق با دیگر کشورها است.
وی خاطرنشان کرد:‌ چندین تفاهم‌نامه نیز با جمهوری قزاقستان برای توسعه مشترک گذرگاه های مرزی، جاده ها و زیرساخت های راه آهن امضا شده و توافقنامه ای نیز با جمهوری آذربایجان برای توسعه حمل و نقل در امتداد بخش غربی کریدور شمال – جنوب در حال آماده شدن است.

وزیر حمل و نقل روسیه در ادامه از نقش مهم مسیرهای حمل و نقل در تعمیق همکاری اقتصادی بین کشورها سخن گفت و با اشاره به اینکه برخی از اعضای گروه بریکس از یکدیگر فاصله دارند بر ایجاد سازوکارهای ترانزیتی میان این کشورهای برخوردار از وسعت و جمعیت قابل توجه تأکید کرد.
استاروویت تأکید کرد:‌ روسیه به طور سیستماتیک به کار خود برای بهبود کارایی مسیرهای ترانزیتی به آسیا و خاورمیانه ادامه می دهد.

وزیر حمل و نقل روسیه در ادامه گفت:‌ حمل و نقل بار در امتداد کریدور شمال – جنوب در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش قابل توجهی داشت به گونه‌ای که در بخش دریایی ۵۵ درصد، در بخش ریلی بیش از ۱۳ درصد و تردد کالا در مرزهای زمینی با جمهوری آذربایجان ۲۵ درصد افزایش یافت.

شایان ذکر است کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و برخی دیگر از مقامات حوزه حمل و نقل کشورهای عضو بریکس در این میزگرد حضور داشتند.


در این نشست که با هدف ارائه نقطه نظرات بخش خصوصی برگزار شد، غدیر غیافه نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و هوشیاری رئیس هیات مدیره شرکت لجستیک آبادان به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در این نشست حضور داشتند و نقطه نظرات خود را در خصوص نقش این گذرگاه بین المللی ارائه کردند.
نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌هایی از جمله سلطان احمد بن سلیم مدیرعامل گروه جهانی DP و همچنین معاون اول مدیر کل راه آهن روسیه، رئیس انجمن صنایع تمام هند ، رئیس و مدیر عامل شرکت راه آهن اتیوپی، رئیس هیأت مدیره اتحاد ریل، رئیس هیأت مدیره شرکت ملی قزاقستان JSC و معاون راه آهن ملی مصر حضور داشتند.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. ایران و روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای ساخت این خط ریلی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. با اجرایی شدن این توافق برای احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق کوتاه‌ترین مسیر ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
بنا بر اعلام سفیر ایران در روسیه، در سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش شرقی کریدور، برای نخستین بار حمل و نقل کالا شکل گرفت و ۶۵۰ هزار تن کالا از این مسیر جابجا شد و علاوه بر این، از مسیر دریای خزر نیز حمل و نقل کالا در مسیر کریدوراز ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
به گفته کاظم جلالی، در مسیر غربی (جاده‌ای) کریدور که از روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی سه میلیون تن کالا عبور کرد؛ این در حالی است که در سال‌های قبل از آن بیشترین ارقام حجم مبادله کالا یک و نیم تا ۲ میلیون تن بود.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا