به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴، راه آهن فرانسه صبح روز جمعه از ایجاد اختلال در خطوط سریع السیر قطارهای خود خبر داد. ساعاتی بعد، مقام های رسمی فرانسه با تایید این خبر و باز ماندن بیش از ۸۰۰ هزار مسافر ریلی از قطارهای برنامه ای خود، این اقدام را ناشی از وقوع آتش سوزی در شبکه ارتباطات راه آهن عنوان کردند.
با گذشت زمانی بیشتر، رسانه های مشهور اروپایی به نقل از مقام های شرکت راه آهن فرانمسه (SNCF) اعلام کردند که این آتش سوزی ناشی از اقدامی خرابکارانه با هدف ایجاد اختلال در حمل و نقل عمومی پاریس بوده که هنوز دلیل و افراد احتمالی پشت صحنه آن مشخص نشده اند.
تایید «مشارکتی» بودن عملیات خرابکارانه علیه راه آهن فرانسه
«ژان پییر فاراندو» مدیرعامل راه آهن فرانسه در تازه ترین اظهارات خود در خصوص آتش سوزی خرابکرانه در شبکه راه آهن فرانسه اعلام کرد که حمله به سیستم های سیگنالینگ در دستکم سه خط سریع السیر اصلی راه آهن سریع السیر پاریس رخ داده است. به گفته شرکت راه آهن سریع السیر «یورواستار» که مسئولیت سیر قطارهای مسافری سریع السیر لندن – پاریس را بر عهده دارد، حمله به سه مرکز سیگنالینگ در پاریس را تایید کرده که حاکی از انجام یک عملیات سازمان یافته است. این در حالیست که «پاتریک ورگریت» وزیر حمل و نقل فرانسه در گفتگو با شبکه تلویزیونی TF1 بیان کرد که تا پیش از روز جمعه، هیچ گونه مورد مشکوکی در شبکه سیگنالینگ و خطوط ریلی سریع السیر پاریس مشاهده نشده بود.
اگرچه، هنوز هیچ گونه خبر رسمی از سوی مقامات فرانسوی در خصوص این حمله صورت نگرفته، اما آنچه مسلم است، حمله به مراکز سیگنالینگ آن هم به شکلی موثر و فلج کننده، حتما با همکاری متخصصین آشنا به زیرساخت های علائم و ارتباطات راه آهن فرانسه شکل گرفته و نمی توان عملیاتی کردن چنین اقدامی را تنها به گردن گروهی خرابکار ساده انداخت. دستکم، انجام عملیاتی «مشارکتی» از سوی اکثر مقام های ریلی و حتی شهردار پاریس تایید شده است.
راه آهن فرانسه، جنبش جلیقه زردها و احزاب چپ!
حمله به راه آهن سریع السیر فرانسه در حالی انجام می شود که این کشور طی سال های اخیر، شاهد اعتراضات متعدد کارگری علیه دولت امانوئل مکرون بوده است. شکل گیری جنبش موسوم به جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ علیه سیاست های دولت مکرون و قوانین ناعادلانه کار در این کشور، اگرچه چندی بعد با سرکوب نیروهای امنیتی خاموش شد، اما همچنان در این کشور فعال بوده و علاوه بر تشکیل کمپین های ضد دولتی در ایام مختلف، خبر درگیری گاه و بیگاه آنها با پلیس فرانسه در رسانه ها منتشر می شود.
مبنای شکل گیری این جنبش از ابتدا نیز بر سر حداقل دستمزد و افزایش تورم در قیمت سوخت بود که البته بعدها، به بخش های دیگر مربوط به قانون کار نیز سرایت کرد. اتفاقا، یکی از بخش های مهمی که در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۸ جلیقه زردها به صورت فعالانه مشارکت داشت، بدنه کارگری راه آهن فرانسه بود که اعتراض آنها به شرایط کار و دستمزد، همچنان نیز ادامه دارد. به عنوان مثال، اواخر خردادماه، کارگران راه آهن فرانسه بار دیگر در اعتراض به شرایط حقوق و دستمزد خود دست به اعتصاب زده و دو هفته پیش نیز، فعالان کارگری این شرکت دولتی، با انتشار بیانیه ای خواستار برگزاری تجمعی گسترده در حمایت از احزاب چپگرای فرانسه شدند که در جریان انتخابات اخیر پارلمانی این کشور، موفق به کسب بیشترین تعداد کرسی ها (۱۸۲ کرسی) شده اند.
نشریه دیلی میل بریتانیا نیز عصر روز جمعه با انتشار گزارشی تحلیل از آنچه در خطوط راه آهن فرانسه رخ داده، این اقدام را به گردن احزاب چپ انداخت به به گفته این نشریه، اکنون قصد دارند پس از کسب اکثریت کرسی های پارلمان و نشان دادن ناتوانی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در تامین امنیت رودادی بزرگ همچون المپیک پاریس، وی را از قدرت به زیر کشیده و کاخ الیزه را نیز به تصاحب خود درآورند.
اگرچه، تمامی این گمانه زنی ها تا زمان انتشل گزارشی دقیق از سوی مقامات رسمی فرانسه در خصوص حادثه آتش سوزی در راه آهن این کشور اعتباری ندارند، اما باید در نظر داشت که اکنون احزاب چپگرا، حمایت کارگران فعال در جنبش جلیقه زردها را نیز به همراه داشته که در اینصورت، باید طی روزهای آتی منتظر طرح اظهارات مربوط به بی کفایتی دولت مکرون در تامین امنیت کشور از سوی این احزاب در پارلمان فرانسه بود.