شرکت راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری روز خبرنگار: برای هر صندلی قطار، ۱۰ تقاضا وجود دارد

مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: به دلیل افزایش تقاضا، هم‌اکنون به ازای برای هر صندلی، ۱۰ تقاضا وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، نشست خبری سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار در مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

سید میعاد صالحی در ابتدای این نشست، ضمن گرامیداشت شهادت شهید صارمی، روزخبرنگار را جمیع اهالی رسانه و خبرنگاران تبریک گفت و اظهار کرد: در نشست امروز تلاش خواهیم کرد تا هم مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی و آنچه که در ابتدای دولت سیزدهم و ۳۳ ماه پیش را تحویل گرفتیم و به آنچه هم‌اکنون به آن دست پیدا کردیم، تشریح کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در کشورمان چالش‌های مختلفی از جمله مسایل مالی داریم که از این موضوع باعث انباشت تعمیرات ناوگان از جمله در حوزه لکوموتیو و همچنین خطوط شده بود، به طوری که در بعضی از محورها، ۶۰ تا ۷۰ سال هنوز بازسازی خط انجام نشده بود.

وی با اشاره به مشکلاتی که راه‌آهن در بخش تعمیر و نگهداری ناوگان و خطوط در آغاز به کار دولت سیزدهم در بخش ریلی با آن مواجه بود، تصریح کرد: در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ که دلار حدود ۳ هزار تومان بود، بودجه راه‌آهن به طور تقریببی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ اما در حالی که نرخ دلار به ۱۰ برابر رسید، بودجه راه‌آهن به جای افزایش،در سال‌ ۱۴۰۰ به حدود ۲ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

صالحی عنوان کرد: از سوی دیگر، از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ با تلاش‌هایی که صورت پذیرفت، ۵۰ درصد بودجه راه‌آهن را توانستیم افزایش دهیم.

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: در واقع اگر قرار بر افزایش بودجه بر مبنای نرخ ارز بود، بودجه راه‌آهن نیز می‌بایست ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کرد و به ۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی بودجه عمرانی و ۱۵۰ درصدی بودجه تخصیصی راه‌آهن به دلیل پیگیری‌های انجام شده، تاکید کرد: امیدواریم که با عملیاتی کردن استجازه مقام معظم رهبری، بتوانیم تخصیص از محل اجازه را به ۵۰۰ درصد برسانیم.

صالحی در خصوص خواب و فرسودگی لکوموتیو در آغاز به کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: در سال ۹۰ تا ۹۵، حدود ۳۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس مسافری نو وارد شبکه حمل و نقل ریلی شد. اورهال این لکوموتیوها در سال ۹۶ می‌بایست انجام می‌شد؛ اما از سال ۹۶ هیچ یک از این لکوموتیوها اورهال نشده و در زمانی که ما در دولت سیزدهم، فعالیت خود را در راه‌آهن آغاز کردیم، حدود ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس داشتیم که از این تعداد ۴۸ دستگاه خوابیده و نیاز به تعمیر اساسی و از رده خارج، بقیه اورهال نشده و تنها ۱۷ دستگاه لکوموتیو زیمنس آماده به کار داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: آنچه ما انجام دادیم این بود که در سال ۱۴۰۰، با اقداماتی که انجام دادیم از جمله بودجه عمرانی، تخصیصی  و همچینن تهاتر نفت و سفارش گذاری سنگینی که انجام دادیم، تلاش کردیم تا تحولی سنگین برای بازسازی لکوموتیوهای زیمنس بوجود آوریم.

وی با اشاره به اینکه طی تلاش ۳۳ ماهه راه‌آهن در دولت سیزدهم، ۹۳ لکوموتیو باری نوسازی و بازسازی شدند و حوزه لکوموتیو ۴۸ درصد رشد را نسبت به گذشته تجربه کرده است، تاکید کرد: طی این ۳۳ ماه همچنین، ۴ هزار و ۵۸ دستگاه واگن باری نو با حمایت راه‌آهن و از محل تبصره ماده ۱۸ و به همت بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه به بازه زمانی گذشته، ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

صالحی تصریح کرد: مجموع سرمایه گذاری در حوزه ناوگان ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه مجموع اقدامات راه‌آهن در حوزه خط و زیر بنایی طی دولت سیزدهم، احداث و بهره برداری از ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم، ۱۶۶ کیلومتر خطوط مربوط به اتصال به بنگاه‌های بزرگ بوده است، خاطرنشان کرد: برخی از خطوط نیز از جمله، خط ۳ و ۴ تهران به گرمسار نیز که قبلا افتتاح شده بود، هر چند مراسم افتتاحیه آن برگزار شده بود اما خط همچنان ناقص بود و در این دولت بود که با هزار میلیارد تومان هزینه دیگر، توانستیم آن را به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: مسیر یزد – اقلید نیز به همین گونه بوده اس و در آنجا نیز با وجود آن که در دولت دوازدهم مراسم افتتاح ان برگزار شده بود، پس از هزینه بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توانستیم آن را به بهره برداری برسانیم.

صالحی با اشاره به نقش دیپلماسی ریلی راه‌آهن در دولت سیزدهم، اظهار کرد: ما طی فعالیت ۳۳ ماهه، توانستیم بیش از ۴ میلیون تن بار ترانزیت را جا به جا کنیم و ۷۱ درصد رشد داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما در این دوره بود که توانستیم طی توافقی با کشور روسیه داشتیم، کود پتاس را از روسیه در مسیر تمام ریلی ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتری به بندر عباس سیر دهیم تا از آنجا به هندوستان ارسال شود و مسیری که قبلا ۵۰ روز برای سیر آن طول می‌کشید، به ۱۸ روز کاهش پیدا کرد که این موضوع مورد استقبال مسئولان راه‌آهن روسیه قرار گرفته است.

به گفته وی، هم‌اکنون هر هفته، یک بار زغال سنگ از روسیه به سمت هندوستان از مسیر ریلی ایران سیر می‌شود که این رویداد، برای نخستین بار است که در کشورمان اتفاق می‌افتد.

صالحی با اشاره به تفاهم چند جانبه ایران – چین – قزاقستان – ترکمنستان، اظهار کرد: طی این تفاهم‌نامه انجام شده، برای نخستین بار، هم‌اکنون قطار دو سربار بین ایران و چین فعالیت خود را آغاز کرده و از ایران مواد معدنی و از سمت چین، قطعات یدکی خودرو را حمل کرده است. با توجه به تعرفه ترجیحی خوبی که چین برای عبور کالاها در نظر گرفته است، هزینه‌های آن نسبت به دریایی یک سوم کمتر خواهد بود و از نظر قیمتی برای کسانی که بخواهند بارشان را به روی ریل بیاورند، جذاب خواهد بود.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: بعد از شرکت‎های ریلی، در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی استقبال خوبی از این قطار انجام داده‌اند تا بار خود را از جاده به روی ریل بیاورند.

وی در ادامه، با بیان اینکه تا سال گذشته، حدود ۹ هزار و ۲۳۶ واگن باری بدون ترمز در شبکه ریلی سیر می‌کردند، تصریح کرد: ما سعی کردیم که ایمنی را نه در شعار، بلکه در عمل اجرا کنیم و به همین منظور، تمامی این واگن‌ها را که حدود یک سوم از واگن‌های باری کل کشور را تشکیل می‌دادند، ترمز دار کرده و اکنون هیچ واگن باری در کشور وجود ندارد که بتواند در شبکه ریلی بدون ترمز سیر کند.

صالحی از دیگر اقدامات راه‌آهن در دولت سیزدهم را که باعث افزایش ایمنی شده است، نصب دوربین در کابین لکوموتیو، احداث ۲۲۰ تقاطع غیرهمسطح و … دانست و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، با تمهیدات انجام شده ما کمترین سوانح در ۱۵ سال اخیر را داشتیم.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به دستیابی به رکورد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر در سال ۱۴۰۱ و طی فعالیت راه‌آهن در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز با جا به جایی ۳۱ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر مسافر، توانستیم از رکورد سال گذشته عبور کنیم و امیدواریم که با تمهیدی که با استجازه نفت که گرفته شده است، تا پایان سال شاهد جهش در حوزه مسافری باشیم.

وی ضمن تاکید بر اهتمام راه‌آهن در دولت سیزدهم بر فساد ستیزی و شفافیت، با انتقاد از آرایش حساب‌های مالی در سنوات گذشته که با هدف سود ده نشان دادن صورت وضعیت مالی راه‌آهن انجام می‌شده است، تصریح کرد: در گزارش حساب‌های مالی، راه‌آهن در سال ۹۹، حدود ۴۳۳ میلیارد تومان سود ده نشان داده شده است، این در حالی است که پس از اعمال هزینه‌ها، صورت واقعی ۲ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان زیان را نشان می‌دهد.

صالحی، پرسنل راه‌آهن را جزو افراد خدوم و زحمتکش و یکی از مظلوم‌ترین قشر کشور دانست که حقوق و مزایای آن‌ها با میزان تلاشی که انجام می‌دهند باید همخوانی پیدا کند، تاکید کرد: اکنون بودجه راه‌آهن ۶ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که بودجه برای واردات بنزین و گازوئیل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوزه ریلی نقش به سزایی در افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و رفاه را دارد، همه باید تلاش کنیم تا این حوزه از سمت کمتر بودجه گرفتن به سمت تزریق بیشتر منابع پیش برود.

وی درباره اهمیت برقی سازی خطوط ریلی کشور، اظهار کرد: هم اکنون برقی سازی مسیرهای بافق – بندرعباس و بافق – زرین شهر و بافق – تربت حیدریه مصوب شده و در حال حاضر دو خطه سازی آن نیز انجام شده است و در حال تنظیم قرارداد برای برقی سازی آن از محل استیجازه نفت با اعتبار یک میلیارد دلار هستیم که اولویت الان ما، بافق – بندعباس است. هفته بعد، خط دوم بافق – سنگان را کلنگ خواهیم زد.

صالحی در خصوص برخی از انتقادها که در قطار ترکیبی ایران – کربلا هنگام اربعین روی می‌دهد، عنوان کرد: طی ۱۰ تا ۲۰ صفر، کشور عراق به گونه‌ای است که قطارهای آن‌های به شکل رایج بلیت فروشی نمی‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این ایام که عراقی‌ها از آن به عنوان ایام زیارت یاد می‌کنند، تنها تضمین ما کافی نیست و بلکه تضمین طرف عراقی هم لازم است و با توجه به شرایطی که طی این ایام در عراق وجود دارد، ما مجبوریم که متناسب با شرایط آن‌ها عمل کنیم.

وی از تخصیص ۶۰۰ هزار صندلی برای زائران طی ایام اربعین خبر داد و تاکید کرد: اکنون بلیت قطارهای چهار ستاره و چهار تخته ما در مسیر تهران – خرمشهر ۵۰۰ هزار تومان است که برای قطار ۶ تخته به مراتب کمتر است. این میزان نصف نرخ بلیت اتوبوس است.

صالحی با بیان اینکه به دلیل افزایش تقاضا، هم‌اکنون به ازای برای هر صندلی، ۱۰ تقاضا وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم با استجازه‌ صورت گرفته، مشکلات بخش مسافری هر چه زودتر برطرف شده و به زودی شاهد افزایش ظرفیت مسافری در کشور باشیم.

مدیرعامل راه‌آهن خواستار بازگشت حوزه ساخت ریلی به راه‌آهن جهت توسعه و تکمیل خطوط ریلی شد، با اشاره به مین روی و احداث مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه – بصره و همچنین احداث پل باز شو بر روی اروندرود ، تصریح کرد: برای نخستین بار است که در این دولت ما وارد خاک عراق شدیم و در آنجا علاوه بر مین روبی تا عمق ۶ کیلومتر، سکوی مسافری نیز ساختیم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که تا ۱۸ ماه، این پل ساخته شود و امیدواریم که مین روبی نیز زودتر از آن به سرانجام برسد و دهه فجر ۱۴۰۴، بتوانیم قطار ایران – کربلا را داشته باشیم.

صالحی خاطرنشان کرد: هزینه این قطار یک چهارم هواپیما است و افرادی که پول هواپیما یا اتوبوس را ندارند یا نمی‌توانند پرداخت کنند، می‌توانند با این هزینه با قطار بروند که هم از لحاظ فرهنگی و از لحاظ تقویت لجستیک اتفاق خوبی خواهد افتاد.

دکمه بازگشت به بالا