تکمیل اتصال ریلی چابهار – زاهدان تا ۱۸ ماه آینده
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی، بر اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار، تاکید کرد و اتصال ریلی به امیرآباد را از اولویت های مهم راهآهن ایران دانست.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سی و دومین اجلاس شورای هماهنگی بینالمللی حمل و نقل سراسری اروپا – آسیا (ICCTT)، باحضور مدیر عامل راهآهن و روسای بیش از ۷۰ راه آهن و شرکت حمل و نقلی منطقه اوراسیا، در مسکو برگزار شد.
در جریان برگزاری این نشست که سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی در آن حضور داشت، به روند اتصال ریلی سه منطقه آسیا، اوراسیا و اروپا پرداخته شد و به ویژه پتانسیل های کریدور شمال – جنوب، مورد بررسی قرار گرفت.
صالحی، در جریان سخنرانی خود، با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در تسهیل روند حمل و نقل میان شمال و جنوب تاکید کرد: با در نظر گرفتن تجارت رو به رشد بین کشورهای منطقه و افزایش تقاضا برای حمل کالا از طریق راهآهن، و با توجه به این حقیقت که خاک ایران کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای بینالمللی و اروپا و مسیری مناسب برای ترانزیت بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، توسعه و فعالسازی کریدورهای بینالمللی ریلی فوق که از ایران می گذرند از اولویتهای اصلی راهآهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی همچنین با اشاره به حلقه مفقوده رشت – آستارا و اهمیت آن در روند تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت: ساخت خط ریلی رشت – آستارا، به طول ۱۶۴ کیلومتر،در راستای تکمیل حلقه مفقوده کریدور بینالمللی شمال – جنوب، یکی از پروژههای زیربنایی مهم کشور است که با مشارکت کشور روسیه ساخته میشود و احداث و بهرهبرداری این مسیر ریلی، فصل نوینی را برای همه بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین در منطقه خواهد گشود. زمان لازم برای اتمام آن چهار سال پیش بینی می شود.
اتصالی ایرا به اروپا از طریق مسیر جدید چشمه ثریا
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در خصوص اتصال ایران به اروپا، از طریق خاک ترکیه، تاسیس مسیر جدید میان دو کشور را از اولویتهای راهآهن ایران دانسته و گفت: اتصال جدید مسیر ریلی ایران به ترکیه، از مسیر چشمه ثریا و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه در کارس، پروژه زیربنایی دیگری است که هدف آن، بالابردن افزایش میزان ترافیک ریلی از ایران به ترکیه و نیز ایران به اروپا از طریق ترکیه با توجه به محدودیتهای موجود در دریاچه وان می باشد.
فعالسازیی شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب با اتصال چابهار به اینچه برون
صالحی، در بخش دیگری از سخنرانی خود، به اهمیت اتصال بندر استراتژیک چابهار به مرز اینچه برون، در بخش شرقی دریای خزر اشاره کرد و افزود: خط راهآهن چابهار – زاهدان – مشهد که عبارت از پروژه عظیم اتصال بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار در جنوب شرقی ایران و در ساحل دریای عمان به شبکه ریلی کشور در شهر زاهدان، به طول ۶۳۰ کیلومتر یکی از پروژههای های راهبردی و ملی ایران است، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در ادامه آن اتصال ریلی تا شهر مشهد، به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر، برای دسترسی به مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان و اتصال بار افغانستان و کشورهای آسیای میانه به هند، از طرق این خط، در اولویت است.
وی، تاریخ تخمینی تکمیل خط چابهار – زاهدان را ظرف مدت ۱۸ ماه آینده اعلام کرده و تاکید کرد: قطعه خط خاش – زاهدان، هماکنون راهاندازی شده و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
صالحی، در خصوص تاسیس مرکز جامع لجستیک مرز اینچه برون و اهمیت آن برای تسهیل ترانزیت ریلی با روسیه و دیگر کشورهای منطقه CIS، گفت: نظر به اینکه سیر بارهای بینالمللی از کشورهای روسیه و قزاقستان، در مسیر عبوری از مرز ریلی اینچهبرون با کشور ترکمنستان در شمال کشور، کاهش مسافت قابل توجهی را به همراه دارد و طرح توسعه مرکز لجستیک اینچهبرون نیز به عنوان یکی از طرحهای اولویتدار ما است، تخصیص اراضی، جهت توسعه مرکز لجستیکی اینچهبرون انجام پذیرفته و مطالعات طرح جامع این مرکز نیز در دست انجام است، پیشبینی میشود احداث این مرکز لجستیکی، تا پایان سال ۲۰۲۷ بهطول انجامد.
وی افزود: اخیرا راهآهن ایران و راهآهن روسیه، در زمینه تبادل الکترونیکی دادهها در حمل و نقل بینالمللی و نیز رهگیری واگنها با یکدیگر همکاری میکنند؛ جلسات کارشناسی در این حوزه ادامه دارد و در نظر است یادداشت تفاهمی به زودی در این خصوص بین دو راهآهن امضا گردد.
اتصال به بنادر شمال و جنوب، اولویت راه آهن ایران
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، همچنین با اشاره به اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور، به بنادر استراتژیک ایران در شمال و جنوب تاکید کرد: با توجه به اینکه بندر شهید رجایی(بندر عباس) در جنوب ایران اصلیترین مقصد بارهای ترانزیتی ریلی در کشور میباشد و این بندر به شبکه ریلی متصل است، برنامههایی برای افزایش امکانات تخلیه و بارگیری در این بندر به منظور افزایش زمان تخلیه و بارگیری در دست اجراست. در حال حاضر امکانات تخلیه و بارگیری بیش از ۲۵۰ واگن در روز در این بندر وجود دارد.
صالحی گفت: اتصال مسیر ریلی رشت به بندر کاسپین، در حاشیه دریای خزر نیز در دست ساخت است و این پروژه در آینده نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین با توجه به اتصال شبکه ریلی راهآهن ایران به بندر امیر آباد، در حاشیه دریای خزر و امکان حمل کالاها از این بندر شمالی به بندرعباس در جنوب کشور، امکان حمل کالاها بصورت ترکیبی از این بندر وجود دارد و اسکله رو رو بندر امیرآباد نیز در مراحل پایانی ساخت است.