شرکت راهآهن
پاسخ روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران به گزارش خلاف واقع پایگاه خبری تیننیوز
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به گزارش خلاف واقع پایگاه خبری تیننیوز، جوابیهای به شرح زیر منتشر کرد.
بسمه تعالی
روز پنجشنبه مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳، پایگاه خبری تیننیوز در گزارشی حاوی مطالب دروغ و خلاف واقع با تیتر «عملکرد بخش ریلی در دوره وزرای راه و شهرسازی»، به سیاهنمایی علیه دوره اخیر راهآهن پرداخته است که بیان نکاتی در این راستا تبیینکننده خواهد بود:
روز پنجشنبه مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳، پایگاه خبری تیننیوز در گزارشی حاوی مطالب دروغ و خلاف واقع با تیتر «عملکرد بخش ریلی در دوره وزرای راه و شهرسازی»، به سیاهنمایی علیه دوره اخیر راهآهن پرداخته است که بیان نکاتی در این راستا تبیینکننده خواهد بود:
۱- در بخشی از مطلب مذکور مدیر عامل راهآهن دولت سیزدهم را «فردی کاملا ناآشنا با حوزه حمل و نقل ریلی» برشمرده است. این درحالیست که جناب آقای دکتر صالحی، فارغ از تجارب مدیریتی در وزارت صنعت، وزارت رفاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین شرکتهای ریلی باری (پارسیان) و مسافری (رجا)، سالها پیش از انتصاب در راهآهن، فارغالتحصیل دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف با موضوع رساله ریلی بوده و همچنین برگزیده جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۹۱ با موضوع ریلی بودهاند و مقالات متعدد ISI در دسته Q۱ و Q۲ در حوزه ریلی داشتهاند که اگر مدیر عامل راهآهن دولت یازدهم که در گزارش مذکور از عملکرد ایشان دفاع شده و فردی متخصص برشمرده شدهاند، تنها یکی از این مقالات را داشتند، احتمالا به دلیل رکود علمی از دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت اخراج نمیشدند. البته با انتصاب به مدیر عاملی راهآهن، مجددا به دانشگاه بازگشت داشتند که باید پرسید که از چه مسیری اتفاق افتاده است.
۲- بهتر است تهیه کننده مطلب فوق پاسخ دهد که بر اساس کدام اصول شایستهسالاری، دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته آبیاری و زهکشی در زمان دولت یازدهم به عنوان معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن منصوب شدند و زمینهساز مدیر عاملی ایشان فراهم شد به نحوی که در پایان دولت دوازدهم، بزرگترین معضل و بحران حمل و نقل ریلی کشور انباشت بدهیها و تعمیرات چند ده هزار میلیارد تومانی بود. البته به لطف الهی و تلاشهای شبانهروزی دکتر صالحی و وزرای محترم راه و شهرسازی و حمایتهای رئیس جمهور شهید و استجازه مقام معظم رهبری در خصوص تهاتر نفت و انشاءالله با ادامه این روند در دولت چهاردهم این معضل در حال برطرف شدن است.
۳- سیاهنمایی و کتمان دستاوردهای دکتر صالحی در حالیست که به گواه آمار دستاوردهای راهآهن دولت سیزدهم با توجه به آنچه از دولت دوازدهم تحویل گرفته است کم نظیر بوده است و ثبت رکورد بیشترین ناوگان ریلی تولیدی، رکورد بیشترین ترانزیت ریلی، رکورد کمترین سوانح ریلی و همچنین رکورد بیشترین جابجایی مسافر ریلی تاریخ راهآهن از آن جمله است. از سوی دیگر بودجه سالیانه راهآهن در دولت یازدهم بر مبنای دلار بیش از ۵ برابر وضعیت فعلی بوده است و باید پاسخگوی حیف و میلها، عدم ناکارآمدیها، سوانح متعدد، و مفاسد آن دوره باشند که در اذهان فعالین ریلی نقش بسته است.
۴- در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۳۹۹، عملکرد حمل بار بر حسب تن کیلومتر ۱۹ درصد کاهش و جابجایی مسافر بر حسب نفر کیلومتر ۲۱۹ درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه جهت حمل بار و مسافر مشترکا از خط و بخشی از لکوموتیوها استفاده میشود، با افزایش جابجایی مسافر، حمل بار کاهش مییابد. اما شاخص حمل ریلی که نشاندهنده مجموع عملکرد ریلی در حوزه بار (تن کیلومتر) و مسافر (نفر کیلومتر) است توصیفکننده برآیند عملکرد جابجایی بار و مسافر ریلی است که در سال پایانی دولت سیزدهم (۱۴۰۲) در مقایسه با سال پایانی دولت دوازدهم (۱۳۹۹)، رشد ۱۱ درصدی یافته است و اینکه کاهش صرفا یک شاخص، یعنی حمل بار برجسته شده و رکورد جابجایی مسافر و همچنین مجموع شاخص حمل کتمان شده است، خود جای تامل میباشد.
۵- علاوه بر این، بهرهوری لکوموتیو (گلوگاه حمل و نقل ریلی کشور) در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، افزایش حدود ۱۴ درصدی یافت که بسیار ارزشمند بوده و کاملا بر خلاف ادعای گزارش مذکور میباشد.
۶- در بخشی از گزارش به تشدید روند کاهش آمادهبهکاری لکوموتیوها در دولت سیزدهم اشاره شده است. این در حالیست که اتفاقا به گفته معاون ناوگان راهآهن (منصوب شده در دولت دوازدهم) روند رو به سقوط تعداد لکوموتیوهای آماده به کار کشور در دولت سیزدهم کنترل شد. در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰، به طور متوسط ماهیانه بیش از ۱۰ لکوموتیو آماده به کار کشور کاهش یافته است و در شهریور ماه ۱۴۰۰، ۵۰۹ دستگاه لکوموتیو آماده به کار در شبکه وجود داشتند. اما با انتصاب دکتر صالحی و تلاشهای شبانهروزی انجام شده، روند شدیدا کاهشی اشاره شده کنترل شد و متوسط تعداد لکوموتیو آماده به کار شبکه ریلی برای سال ۱۴۰۲ به تعداد ۵۲۳ دستگاه رسید. البته در بخش دیگری از گزارش فوقالذکر در خصوص دولت دوازدهم، تلویحا به چنین موردی اشاره شده است که با ادعای گزارش در خصوص راهآهن دولت سیزدهم در تناقض میباشد.
۷- به گواه آمار بر خلاف ادعای عجیب گزارش مذکور در خصوص سوانح ریلی و با توجه به اقدامات مهم صورت گرفته در خصوص ارتقاء ایمنی و پیشگیری از سوانح، به لطف الهی در دوران مدیریت دکتر صالحی، تعداد سالیانه سوانح ریلی مستمرا در هر سه سال کاهش یافته و در سال ۱۴۰۲، رکورد کمترین تعداد سانحه سالیانه به ثبت رسید. البته بازنشر و انعکاس همین تعداد سانحه در برخی رسانهها از جمله رسانه مذکور بیشتر شده است که به نظر میرسد بیشتر با هدف تخریب و بهرهبرداری سیاسی بوده است! این در حالیست که اتفاقا در دولت یازدهم روند افزایشی سوانح بوجود آمده و علاوه بر رشد قابل توجه تعداد سوانح در سال ۱۳۹۵، از نظر کیفی نیز دومین سانحه ریلی کشور در آن سال بوقوع پیوست و منجر به جریحه دار شدن افکار عمومی شد که استعفای جناب آقای دکتر پورسیدآقایی مدیر عامل وقت راهآهن را در پی داشت.
۸- در پایان، ضمن استقبال از نقدهای سازنده، از آن رسانه محترم انتظار میرود ضمن پرهیز از رویکردهای سیاسی و غیرتخصصی، به شاخصهای فنی به طور جامع و دقیق پرداخته و با سوءاستفاده از آمارهای گزینشی به سیاهنمایی دستاوردهای تلاشگران حوزه ریلی کشور نپردازد و از وارونه جلوه دادن حقیقت خودداری نماید.
روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران