ریل و سیاست

از دیپلماسی حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی تا ادامه تحولات در حوزه ریلی / ریل نیوز جزئیات برنامه های وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم را بررسی می کند

بهره گیری از ظرفیت مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای شناسایی مشکلات، کاهش تصادفات جاده‌ای و سوانح ریلی و هوایی بر اساس تحلیل داده‌های گذشته، رفع گلوگاه‌های ظرفیتی در بخش ریلی و تکمیل و توسعه اتصالات ریلی با کشورهای همسایه، بهره‌گیری از «دیپلماسی حمل و نقل» با مشارکت بخش خصوصی و … بخشی از برنامه‌های ریلی هستند که وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی اعلام کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، دکتر فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه‌و شهرسازی دولت چهاردهم بخشی از برنامه خود در حوزه زیر ساخت، راه و ترابری به ویژه حوزه حمل و نقل ریلی را اعلام کرد.

بهره گیری از ظرفیت مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای شناسایی مشکلات و راهکارهای ارتقای سطح ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل با استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها،کاهش تصادفات جاده‌ای و سوانح ریلی و هوایی بر اساس تحلیل داده‌های گذشته و ارائه و پیاده‌سازی راهکارهای عملیاتی و کم هزینه و استفاده بهینه از ظرفیت کامل زیرساخت‌های موجود در تطابق با آمایش سرزمین (انطباق شبکه با حوزه‌های سکونتگاهی و چشمه‌های بار) بخشی از برنامه‌های وزیر پیشنهای راه‌وشهرسازی در دولت چهاردهم خواهد بود.

برنامه‌ریزی توامان حمل و نقل و فعالیت (اسکان، صنعت، کشاورزی، خدمات و …) در پروژه‌های زیرساختی راه و راه‌آهن برای تامین منابع مالی پایدار بروز مدیریت مصرف انرژی در حوزه حمل‌ونقل (نظیر افزایش سهم ریل، مدیریت نرم‌افزاری و سایل نقلیه تجاری و …)، استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا و واگذاری برخی از مسئولیت‌های دولتی از جمله نگهداری راه‌ها و مدیریت فرودگاه‌ها به بخش غیر دولتی و رفع گلوگاه‌های ظرفیتی در بخش ریلی و تکمیل و توسعه اتصالات ریلی با کشورهای همسایه به منظور اتصال کامل شبکه‌ ریلی کشور به کردیدورهای ترانزیتی منطقه از دیگر برنامه‌های مقام‌عالی پیشنهای وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم خواهد بود.

از دیگر بخش‌های این برنامه، می‌توان به توسعه متوازن و عدالت محور زیرساخت‌های حمل و نقل مبتنی بر طرح جامع حمل و نقل و با نگاه پتانسیل‌های صنعتی، گردشگری، جمعیتی، چشمه‌های بار و توجه به توسعه روستاها با هدف کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ، بهره‌گیری از «دیپلماسی حمل و نقل» با مشارکت بخش خصوصی و ارائه تضمین لازم و توجه ویژه به پایانه مرزی برای گذر بهینه از ایران با تاکید بر ایجاد ائتلاف‌های دو و چند جانبه ترانزیتی با کشورهای منطقه، استقرار نظام لجستیک و ارتقای شاخص عملکرد لجستیک (LPI) و نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور شامل ناوگان ریلی (لکوموتیو – واگن مسافری) و هوایی (انواع ناوگان)، جاده‌ای (اتوبوس، مینی بوس و ون سواری کرایه) از طریق ظرفیت قانونی ایجاد شده در تعامل با وزارت صمت اشاره کرد.

پروژه ریلی راه‌آهن رشت – آستارا و رشت – انزلی به عنوان حلقه تکمیلی کریدور مسیر ریلی آستارا – بندرعباس، پروژه‌های ریلی چابهار – زاهدان و زاهدان – زابل – بیرجند به عنوان بخشی از کریدور ریلی سرخس – چابهار، احداث خط دوم ریلی دورود – خرم آباد – اندیمشک، استفاده بهینه و درآمدزا از بندر چابهار با توجه به موقعیت کشورهای افغانستان و ترکمنستان و تکمیل شبکه آزاد راهی کشور از جمله آزاد راه‌های اراک – خرم‌آباد و شیراز – بوشهر از برنامه‌های اولویت‌دار وی در وزارت راه‌وشهرسازی خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا