سرنوشت راهآهن لرستان در دولت چهاردهم
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایمنا، یکی از مشکلات اساسی این استان وجود پروژههای نیمهتمام فراوان در آن همچون پروژه راهآهن دورود -خرمآباد است، پروژهای که باوجود گذشت سالها از زمان مطرح شدن آن، هنوز عملیاتی نشده است.
راهآهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژههای ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه توجیه نداشتن اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از دریافت مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت، مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژههای ریلی مهم، محمود احمدینژاد رئیسجمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژهها در مهر سال ۹۰ برگزار شود، پروژهای که همچنان به مرحله تکمیل و اجرا نرسیده است.
در جریان سفر رئیسجمهور شهید به لرستان، دوباره این پروژه در بین مصوبات سفر قرار گرفت تا تکمیل این طرح قوت بگیرد، اما با وجود تأکیدات شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی در عملیشدن این مطالبه دیرینه مردم لرستان آنطور که باید پیشرفت چشمگیری پیدا نکرد تا در اواخر سال گذشته، دوباره به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد.
این تعطیلی پروژه واکنشها و انتقادات افکار عمومی و رسانهها را در پی داشت، موضوعی که موجب شد دوباره مسئولان ملی از جمله معاون اجرایی رئیسجمهور وقت پیگیر رفع مشکلات اعتباری آن از محل تهاتر شوند.
نقش راهآهن لرستان در تکمیل کریدور ریلی غرب کشور
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید معاون اجرایی رئیسجمهور وقت از این پروژه با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی در لرستان و کشور اظهار داشت: مرکز لرستان به خطآهن متصل نیست و باید بهعنوان مرکز استان هر چه سریعتر به شبکه ریلی کشور متصل شود.
وی با بیان اینکه راهآهن لرستان این گونه طراحی شده است که از اندیمشک به خرمآباد و سپس به دورود متصل شود، گفت: واریانت اندیمشک-معمولان و سپس به سمت پلدختر-معمولان-خرمآباد-دورود – و بروجرد-ملایر-همدان-زنجان عملیاتی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این محور، بنای محور ریلی شمال به جنوب در غرب کشور بهحساب میآید.
خادمی تأکید کرد: بهعنوان یک کارشناس اعتقاد من این است که اگر اهمیت این محور بیشتر از شرق کشور نباشد که فقط ترانزیتی است، این محور میتواند برای داخل کشور مؤثر باشد و اهمیت بیشتری دارد و این کار بهطور حتمی باید صورت بگیرد.
وی در ادامه سخنان با بیان اینکه از این محور هزار و ۵۰۰ کیلومتری، حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر موجود است و با ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر احداث مسیر جدید، کریدور ریلی غرب کشور را سرتاسر خواهیم داشت، گفت: پروژه راهآهن لرستان قرار است در دو فاز عملیاتی شود.
راهآهن لرستان در ایستگاهِ ۵۱ درصد پیشرفت
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این بوده است که ابتدا این پروژه از دورود به خرمآباد عملیاتی شود تا اتصال استان لرستان را به شبکه ریلی کشور وصل کنیم، افزود: محور باید ساخته شود، چراکه برای انتقال کالا و بار از آن برنامهریزی و طراحی صورتگرفته است و کار بسیار مهمی برای کشور بهحساب میآید.
خادمی بیان داشت: این مرحله از پروژه ۱۱۴ کیلومتر است، پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۹۱ درصد است، در این پروژه حجم زیرسازی زیاد است، چرا که حدود ۱۹ کیلومتر تونل مستقیم در آن داریم، از آنجایی که بعضی تونلهای آن طویل و چهار تا پنجکیلومتری هستند، باید تونلهای اضطراری را نیز در کنار آنها ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه این تونلهای اضطراری را هم اگر در نظر بگیریم، حدود ۳۱ کیلومتر تونل در این پروژه داریم، تصریح کرد: حدود دو کیلومتر هم پلهای بزرگ در این پروژه داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان پیشرفت فیزیکی راهآهن لرستان را حدود ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۱۵ کیلومتر تونل حفاری شده که هشت تونل آن تمام شده است.
پیشرفت ۱۲ درصدی راهآهن لرستان در طول یک سال
خادمی با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم زیرسازی پروژه را به پایان برسانیم، به یقین روسازی آن راحت است و ۱۱۴ کیلومتر روسازی از لحاظ طولی عدد بالایی نیست، عنوان کرد: در جریان سفر اول دولت سیزدهم به لرستان، رئیسجمهور شهید از این پروژه بازدید داشتند، سپس معاون ایشان نیز جلسهای در این رابطه برگزار کردند، بازدید نیز صورت گرفت، آن زمان از محل تهاتر نفت ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شد که بخشی از این اعتبار تأمین و بخشی هم تأمین نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کار بزرگی که در رابطه با این پروژه صورت گرفت این بود که در استجازه مقام معظم رهبری که ۵.۹ میلیارد دلار در بخش راه بود، با پیگیریهای صورتگرفته و مؤثربودن این پروژه در کشور، جز اولویتها قرار گرفت، با اختصاص این اعتبار، پنج محور ریلی مصوب شد که یکی از آنها راهآهن لرستان بود.
خادمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جدول این پروژههای ریلی با امضای رئیسجمهور به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که ایشان دستور فرمودند که این امر صورت بگیرد، گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبری، ما دو کار انجام دادیم، یکی برآورد انتهای مسیر با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان و با فهرستبهای سال ۱۴۰۰ بود که هم تکمیل ۱۱۴ کیلومتر راهآهن لرستان صورت میگیرد و هم ادامه محور تا اندیمشک را به قرارگاه خاتم واگذار کردیم.
وی با اشاره به اختصاص ۱.۲ میلیارد دلار برای خط ریلی دورود تا اندیمشک عنوان کرد: بیدرنگ مشکلات قراردادی سابق با قرارگاه را در رابطه با پروژه راهآهن لرستان را در سازمان مدیریت حل کردیم و قرارداد جدید را هم منعقد و به قرارگاه ابلاغ کردهایم تا کار کند، گفت: از لحاظ فنی، قراردادی و پیمان دیگر مشکل اجرایی نداریم و قرارگاه بیدرنگ وقتی مشکل حل شد باقدرت زیادی کار را شروع کرد، بهطوریکه از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، در این پروژه ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، پارسال و تنها در یک سال به پیشرفت پروژه ۱۲ درصد اضافه شد.
قرارگاه در انتظار دریافت اعتبار
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در سال گذشته ۱۸ کیلومتر حفاری تونل در کل کشور داشتیم که پنج کیلومتر آن در پروژه راهآهن لرستان انجام شد، گفت: نزدیک به هزار نفر در پروژه مشغول به کار بود، اما با مشکل اعتباری مواجه شد، ما از هشت هزار میلیارد، دو هزار میلیارد حواله نفت به قرارگاه برای پروژه دادیم، اما با توجه به اینکه قرارگاه نتوانست نفت را بگیرد، پروژه دچار چالش شد، اما امیدواریم مشکل اعتباری پروژه حل خواهد شد.
وی بیان داشت: اگر قرارگاه بتواند نفت را بگیرد، اولویت بعدی قرارگاه بعد از پروژه ریلی چابهار، پروژه راهآهن لرستان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امیدواریم پروژه راهآهن لرستان بهعنوان یک پروژه محوری در کشور پیگیری و بحث تهاتر نفت آن حل شود.
محسن منصوری معاون اجرایی رئیسجمهور وقت نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: پروژه راهآهن دورود -خرمآباد ضمن انتفاع مردم لرستان اهمیت منطقهای داشته و جزو کریدورهای اصلی است که دسترسی به مسیرهای ریلی را تسهیل میکند.
وی افزود: تکمیل این پروژه با جدیت در حال پیگیری است و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
منصوری با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای موردنیاز کشور در شرایط کنونی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور میشود، اظهار کرد: بیش از ۶۰ میلیون تن انواع کالا از منطقه باید جابهجا شود که نیازمند زیرساخت است و با توسعه شبکه ریلی میزان این ظرفیت افزایش پیدا میکند.
منصوری تأکید کرد: رئیسجمهور شهید بر تکمیل این پروژه تأکید داشت و جزو مصوبات سفر نیز قرار گرفت، در حدود یک سال گذشته روند کار سرعت گرفت، اما در اسفند سال گذشته بهدلیل محدودیت منابع دچار افت و پس از آن در اجرای پروژه تأخیر ایجاد شد.
وی اضافه کرد: راهآهن دورود-خرمآباد از پروژههای سنگین و هزینهبر است و منابع مالی بسیاری نیاز دارد که با تزریق ۱.۲ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تأیید شده از سوی مقام معظم رهبری و پیگیری رئیسجمهور شهید از محل تهاتر نفت امیدواریم شاهد سرعت بخشی در اجرای آن باشیم.
منصوری در جریان این بازدید گفت: جلسهای با نظر شهید آیتالله رئیسی در سطح ملی برگزار و مقرر شد در اسرعوقت محموله مناسب نفت برای تأمین منبع مالی این طرح در نظر گرفته و تحویل پیمانکار شود که این فرایند آغاز شده است و بهزودی در تأمین منابع تسهیل و نمیگذاریم روند پروژه بهدلیل تأمین منابع مالی تعطیل شود.
منصوری افزود: اعتبار موردنیاز بهروز شده تکمیل پروژه افزون بر ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود، بنابراین تأمین منابع ارزی آن ضروری است.
وی ادامه داد: فرایند عملیات تهاتر نفت آغاز شده است، چراکه منابع بودجه عمومی را بهدلیل زمان بر بودن نمیتوانیم وارد این پروژه کنیم، اما با این حجم کار و تجهیز کارگاهی که صورتگرفته با تلاش شبانهروزی باید اختصاص منابع متناسب با اجرای پروژه باشد.
منصوری یادآور شد: راهآهن لرستان پروژهای ملی و بینالمللی است و کریدور شمال به جنوب را تکمیل و رئیسجمهور شهید بر سرعتبخشی در اجرای آن تأکید دارند.
وی تأکید کرد: مجموعه وزارت راه پنج پروژه ریلی را در دستور کار دارد که لرستان یکی از آنهاست و موضوع تأمین منابع حل شده و همه جدی هستیم کار را تکمیل کنیم.
با ورود جدی دولت سیزدهم امیدها برای ادامه مسیر پروژه راهآهن لرستان از محل تهاتر نفت پررنگ شد و باید دید که این پروژه و مطالبه دیرینه مردم لرستان در دولت چهاردهم دوباره به ریل و مسیر تکمیل باز خواهد گشت.