تکرار تحلیلهای غلط و وارونه جلوه دادن حقیقت نشاندهنده غرضورزیهای سیاسی یا عدم فهم درست از شاخصهای عملکردی راهآهن است
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و توسعه فناوری راهآهن: در حال حاضر گلوگاه حمل بار، لکوموتیو است و بدیهی است که اگر این گلوگاه برطرف نشود، هر چقدر تعداد واگن که مخرج کسر شاخص بهرهوری واگن است افزایش بیاید، بار افزایش نمییابد و منجر به کاهش بیشتر بهرهوری واگن نیز میشود. مدیران سابق راهآهن و انجمن صنفی به جای فرار رو به جلو، اکنون باید پاسخگوی عملکرد خود در ایجاد گلوگاه لکوموتیو با مانعتراشیهایشان در تامین لکوموتیو مورد نیاز توسط دولت و سیاستگذاریهای غلطشان در سرمایهگذاری نامتوازن بخش خصوصی در حوزه توسعه ناوگان ریلی باشند.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، محسن ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و توسعه فناوری راهآهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تکرار موضوع کاهش بهرهوری واگن از سوی رئیس جدید تشکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: اینکه فردی که در جایگاه نمایندگی تعدادی از شرکتهای بخش خصوصی است به جای پرداختن به مسائل تخصصی و کمک به رفع مشکلات حوزه ریلی از جمله گلوگاه لکوموتیو، مرتبا به تکرار یک تحلیل غلط از کاهش بهرهوری واگن و وارونه جلوه دادن حقیقت میپردازد، یا نشاندهنده غرضورزیهای سیاسی و یا عدم فهم درست از شاخصهای عملکردی راهآهن است.
وی ادامه داد: شاخص بهرهوری واگن باری حاصل تقسیم میزان حمل بار بر تعداد واگن باری آمادهبهکار است. آنچه بدیهی است، صورت کسر یعنی میزان حمل بار نه فقط به تعداد واگن بلکه به عوامل مختلفی از جمله تعداد واگن، تعداد و توان کشش لکوموتیو، سرعت تخلیه و بارگیری واگنها، ظرفیت و آمادهبهکاری شبکه ریلی و سرعت تشکیل و سیر قطار وابسته است. از سالها قبل، گلوگاه حمل بار، لکوموتیو است و بدیهی است که اگر این گلوگاه برطرف نشود، هر چقدر تعداد واگن که مخرج کسر شاخص بهرهوری واگن است افزایش بیاید، بار افزایش نمییابد. این مساله خیلی ساده است و تکرار این موضوع نشانه رفتاری متعادلی از سوی یک تشکل صنفی به حساب نمیآید.
ابراهیمی، با اشاره به ارائه آمارهای گزینشی و تکرار تحلیلهای غلط از بدیهیات مرتبط با کاهش بهرهوری واگن باری از سوی رییس جدید این تشکل صنفی گفت: خوب است قدری در خصوص مسائل گلوگاه لکوموتیو که ریشه در ۲۷ سال مدیریت پدر معنوی ایشان (آقای دکتر پورسید آقایی)، در مسئولیتهای مدیریتی مرتبط با نیروی کشش از جمله مدیرکل کشش، معاون ناوگان، مدیرعامل بخش ریلی مپنا (پیمانکار مونتاژ و نگهداری و تعمیرات لکوموتیوهای زیمنس)، و مدیرعامل راهآهن دارد نیز بپردازند.
وی عنوان کرد افرادی که سیاستگذاریها و رویههای غلطشان در مدیریتهای راهآهن و انجمن صنفی به ویژه در دولتهای یازدهم و دوازدهم موجب سرمایهگذاری نامتوازن بخش خصوصی در حوزه واگن باری به جای سرمایهگذاری متوازن در هر دو حوزه واگن و لکوموتیو شده است و همزمان نیز در جلوگیری از تامین لکوموتیو طی سالهای اخیر نقش اصلی را ایفا نمودهاند باید اکنون پاسخگو باشند نه آقای دکتر صالحی که در حال اصلاح این سیاستها و رویههای غلط هستند. متاسفانه افرادی که سالها در مناصب مدیریتی راهآهن و انجمن صنفی بودهاند و پیوسته در نهان و آشکار با سوء استفاده از تریبون یک تشکل صنفی و با ارائه آمارهای گزینشی و تحلیلهای غلط، مشغول حاشیهسازیهای سیاسی و تخریبهای رسانهای بودهاند، به جای پاسخگویی فرار رو به جلو میکنند.