مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو ۶ ماهه پرداخت می شود
مدیرکل نیروی کشش شرکت راهآهن گفت: تعامل و همکاری مناسب راه آهن با مالکین لکوموتیو بخش خصوصی در اصلاح تعرفه درآمدی لکوموتیو و پرداخت مستمر و ماهانه صورت وضعیت های کارکرد لکوموتیو ها در بازه ۶ ماهه قراردادی طی یکسال گذشته، چشم انداز روشنی را برای افزایش کمی و کیفی لکوموتیوها در ماههای آتی متصور ساخته است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، هادی یارجی، در پاسخ به انتشار خبری با عنوان “دوره وصول مطالبات مالکان لکوموتیو از راه آهن به ۱۰ ماه رسید” از سوی مدیرعامل شرکت احیا ریل ایرانیان، افزود: در حالیکه مالکین لکوموتیو در تعامل کامل با راه آهن، شبانه روز در حال تلاش برای افزایش کمی و کیفی لکوموتیو های خود هستند، متاسفانه یکی از مدیران عامل شرکت های حمل و نقل ریلی باری که مستقیما مالک هیچ لکوموتیوی در شبکه ریلی نیست، مصاحبه ای در خصوص وضعیت مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو از راه آهن، نحوه خصوصی سازی حوزه و تعرفه لکوموتیو داشته که با توجه به عدم آشنایی ایشان با حوزه لکوموتیو و اقدامات صورت گرفته از سوی راه آهن و تعامل بسیار مناسب مالکین لکوموتیو خصوصی با راه آهن بویژه در طی یکسال گذشته، سبب انتشار خبری کاملا نادرست و خلاف واقعیت شده است.
یارجی در خصوص پرداخت مطالبات مالکین لکوموتیو و نحوه بهره برداری از لکوموتیو ها در شبکه ریلی گفت؛ علی رغم تاکیدات فراوان راه آهن بر عقد قرارداد مستقیم مالکین لکوموتیو با شرکت های حمل و نقل ریلی باری طی سنوات گذشته، از آنجا که شرکت های مالک لکوموتیو به تفاهم نهایی در خصوص نحوه تسویه حساب مطالبات و ضمانت های اجرایی دریافت مطالبات از مالکین واگن نرسیدند، درخواست واگذاری لکوموتیو هایشان در قالب اجاره و بهره برداری از آنها را به راه آهن ارائه دادند و هیات مدیره راه آهن برای حمایت از این شرکت ها و نیاز شبکه به لکوموتیو، قرارداد اجاره با مالکین لکوموتیو را منعقد کرد.
وی ادامه داد: از آنجا که پرداخت صورت وضعیت های شرکت های مالک لکوموتیو در این قراردادها ارتباط کاملا مستقیم با وصول مطالبات راه آهن از شرکت های حمل و نقل ریلی باری دارد، با توجه به پیگیری های مستمر مدیرعامل محترم راه آهن و برگزاری چندین جلسه مشترک و احصا نقشه راه اقتصادی لکوموتیو های شبکه ریلی کشور، با انتظام بخشی از مطالبات شرکت های حمل و نقل ریلی باری از سوی راه آهن، در حال حاضر دوره پرداخت صورت وضعیتهای اجاره لکوموتیو های بخش خصوصی در بازه زمانی ۶ ماهه مندرج در مفاد قراردادی فیمابین است و از شهریور ماه سال گذشته تاکنون پرداخت ماهانه صورتحساب مالکین لکوموتیو در اولویت اول راه آهن قرار دارد و در اوایل هر ماه بطور مستمر پرداخت می شود، بطوریکه در ماه جاری در هفته اول شهریور ماه صورت وضعیت پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ شرکت های مالک لکوموتیو بطور کامل پرداخت شد.
مدیرکل نیروی کشش شرکت راه آهن افزود: یکی از اقدامات مهم راه آهن علاوه بر پرداخت های مستمر به مالکین لکوموتیو، تعیین تکلیف موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که با تلاش های صورت گرفته و همزمان با دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های حمل و نقل ریلی باری، از ماه جاری کلیه صورت حساب های مالکین لکوموتیو همراه با مالیات بر ارزش افزوده به شرکت ها پرداخت شده و در ماههای آتی ادامه خواهد داشت.
وی گفت: درباره اصلاح تعرفه لکوموتیو نیز همزمان با جلسات برگزار شده و بر مبنای تصمیات اخذ شده در کمیته های کارشناسی مشترک بر مبنای هزینه تمام شده تعمیرات و نگهداری لکوموتیو، استهلاک سرمایه گذاری انجام شده و لحاظ شاخص های تورمی، سهم لکوموتیو از تعرفه تن کیلومتر حمل بار طی یک سال گذشته در دو مرحله جمعا به میزان۵۶ درصد رشد داشته که با توجه به شرایط محدود کننده و امکان رقابت با جاده، رشد قابل توجهی است و به نظر می رسد اثرات رفع ناترازی درآمد-هزینه لکوموتیو که در سالهای گذشته به عنوان بزرگترین گلوگاه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو ها بوده و مورد مطالبه شرکت های مالک لکوموتیو بخش خصوصی بوده است، با اعمال تعرفه های به روز در سال جاری، برطرف و این اصلاحی بنیادی در آماده بکاری و و قابلیت اطمینان لکوموتیو های دولتی و نیز خصوصی در ماههای آتی خواهد بود.
یارجی در پایان ضمن یادآوری نقش استراتژیک لکوموتیو به عنوان پیشران صنعت حمل و نقل ریلی به منظور دستیابی به اهداف مندرج در توسعه ترانزیت و حمل بار ریلی در اسناد بالا دستی از جمله برنامه هفتم توسعه، بر حمایت همه جانبه راه آهن ج.ا.ا از سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین لکوموتیو و استمرار تعامل با فعالان این صنعت تاکید کرد و گفت: در حالیکه دولت چهاردهم تاکید بر وفاق ملی برای دستیابی به اهداف تعیین شده دارد و همه فعالین صنعت ریلی در حال تلاش برای دستیابی به این مهم هستند، طرح موضوعات خلاف واقع و مایوس کننده برای سرمایه گذاران واقعی در صنعت ریلی به هیچ عنوان قابل دفاع و به مصلحت نیست.