شرکت راه‌آهن

ایجاد مشوق‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های زیر ساخت ضروری است

مدیرعامل شرکت گل گهر با تاکید بر ضرورت ایجاد مشوق‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های زیر ساخت، تصریح کرد: اکنون این شرکت، سالیانه حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب حق انتفاع و حقوق دولتی و …، به غیر از مالیات پرداخت می‌نماید.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان -سیرجان که با حضور دکتر جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و اصحاب رسانه در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، بر عزم این شرکت معدنی و صنعتی برای سرمایه‌گذاری جهت اجرای این پروژه ملّی ریلی تاکید کرد.

 عتیقی ضمن ابراز قدردانی از دکتر فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی به دلیل انتخاب خوب و حرفه‌ای در انتصاب دکتر ذاکری به سمت مدیرعامل جدید راه‌‌آهن، اظهار کرد: امیدواریم با اقداماتی که انجام خواهد شد، آینده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طوری رقم زده شود تا مردم  این دوران را به یادگار به خاطر بسپارند.

مدیرعامل شرکت گل گهر با اشاره به همکاری نزدیک این شرکت طی چند سال اخیر با راه‌آهن، تصریح کرد: طی این مدت بزرگ‌ترین شانتینگ ریلی کشور را در گل گهر ایجاد کردیم.

وی گفت: شرکت گل گهر بزرگ‌ترین تولید کننده آهن اسفنجی و کنسانتره و گندله کشور است و بزرگ‌ترین ذخیره آهن را دارد و ۳۰ درصد از مواد اولیه تولید فولاد کشور به همت ۳۵ هزار نفر نخبه که در این شرکت شاغل هستند، تامین می‌شود.

عتیقی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های ریلی انجام شده از سوی شرکت گل گهر، گفت: این شرکت علاوه بر حوزه ریلی، همچنین در جاده نیز با تاسیس شرکت گهر ترابر اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است و هم‌اکنون این شرکت، به یک شرکت بورسی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به توقف چندساله پروژه ریلی کرمان – سیرجان تاکید کرد: خوشبختانه با فهم عمیقی که دکتر ذاکری نسبت به توسعه ریلی کشور دارد، ضروری دانست که این قرارداد امضا شود و این موضوع، می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، سود دهی شرکت‌ها کاهش یافته است و این موضوع نیز ناشی افزایش نرخ ارز و عدم تناسب سرمایه‌گذاری با نرخ دلار و درآمد با نرخ ریال بوده است، خاطرنشان کرد: این آسیبی که اخیرا به صنایع از جمله صنایع فولاد وارد شده است، باعث کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیر ساخت شده است.

عتیقی با اشاره به سرمایه‌گذاری این شرکت به عنوان نخستین سهامدار در شرکت آب خلیج فارس، گفت: ما آب را از بندرعباس به سیرجان منتقل کردیم و تقریبا ۹۵ درصد از آب سیرجان از خلیج فارس و دریای عمان تامین می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، این شرکت همچنین در حوزه انرژی اقدام به سرمایه‌گذاری برای تولید یک هزار مگاوات نیروی برق کرده است که هم‌اکنون تولید یک هزار مگاوات نیروی برق دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد مشوق‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های زیر ساخت، تصریح کرد: اکنون این شرکت، سالیانه حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب حق انتفاع و حقوق دولتی و …، به غیر از مالیات پرداخت می‌نماید.

 عتیقی تاکید کرد: پیشنهادم این است که در رایزنی‌‌ها، چنانچه قرار است دیگر صنایع نیز به سرمایه‌گذاری در صنعت زیرساخت راه‌آهن ترغیب شوند، شرایط به گونه‌ای باشد که پول قبل از اینکه به به صندوق دولت برود، وارد سرمایه‌گذاری شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر خاطرنشان کرد: در واقع پیشنهادم این است که در بودجه، بخشی از حقوق دولتی و حق انتفاع به حوزه‌های زیر ساخت وصل شود، به طوری‌که قبل از آنکه وارد بودجه دولت شود، ۲۰ درصد آن به راه‌آهن انتقال یابد.

وی با اشاره به رشد اقتصاد در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و سود مناسب شرکت‌های بزرگ، گفت: بعد از آن، در حالی که هزینه‌ها بالا رفتند، شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کردند.

عتیقی، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را دارای پتانسیل و ظرفیت بالا جهت ایجاد توسعه در کشور دانست و تاکید کرد: امیدواریم  دوران مدیریت دکتر ذاکری، جزو خوشنام‌ترین دوره مدیریت راه‌آهن طی ۴۵ سال گذشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا