اهتمام راهآهن برای ایجاد جهش ۲۰ درصدی در حوزه ریلی تا پایان سال جاری
مدیرعامل راهآهن در نشست هماندیشی با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از اهتمام راهآهن برای ایجاد جهش ۲۰ درصدی در حوزه ریلی، طی ۶ ماه دوم سال جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، نشست هماندیشی دکتر جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، ۲۹ مهر در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
در این نشست تخصصی، اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی به بیان فرصتها و تهدیدهای صنعت حمل و نقل ریلی پرداخته و طی آن، راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود حوزه حمل و نقل ریلی کشور را با مدیرعامل راهآهن مطرح کردند.
دکتر ذاکری در این نشست، بر اهتمام راهآهن برای استفاده از نظرات خبرگان ریلی، مدیران شرکتهای ریلی باری و مسافری به منظور اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه ظرفیت حمل و نقل ریلی نسبت به برنامه عقب بوده است، اینک سعی شده با تفویض اختیارات به مدیران مناطق و تمرکز زدایی از مرکز و امید بخشی، تصمیمات در کوتاه مدت اتخاذ شود و با هماهنگی راهآهن و مجموعههای بالادست، گامهای موثر در این حوزه به طور گام به گام برداشته شود.
وی تصریح کرد: عمده مشکلات حمل و نقل ریلی مربوط به عمر بالا در حوزه نیروی کشش و لکوموتیو است که با پیگیریهای صورت گرفته، مقرر شد تا پایان این ماه، از محل استجازه مقام معظم رهبری، اعتبارات در این زمینه تامین شود.
دکتر ذاکری با اشاره به عقب ماندگی ۱۰ درصدی راهآهن در برنامه پیش بینی شده طی ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، تاکید کرد: برای ۵ ماه آینده، برنامهای برای تعمیر لکوموتیوها و مدیریت آنها تدوین خواهد شد تا جهش ۲۰ درصدی در ۶ ماه دوم اتفاق بیفتد.
مدیرعامل راهآهن خواستار استفاده از خرد جمعی برای کاهش مشکلات حوزه ریلی کشور شد و خاطرنشان کرد: ترجیح ما این است که به جای ایجاد کارگروه، امکان ورود نمایندگان شرکتهای ریلی در بخشی از ساختار راهآهن، از جمله حضور در جلسات گراف، کمیسیون عالی سوانح و مناطق فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار اصلاح ساختار به ویژه در حوزه بازرگانی خارجی شد و خاطرنشان کرد: لازم است تا در نرخ گذاری تعرفه اقداماتی انجام شود، به طوری که نرخ تعرفه ریلی نسبت به جادهای، مناسب باشد تا صاحبان بار، ریل را به جاده ترجیح دهند.
وی از توافقات انجام شده بین راهآهن و سازمان بنادر خبر داد و تصریح کرد: برنامه اقدام مشترکی تدوین شده تا طی یک ماه آینده، بارهای ریل پسند در بنادر شناسایی شوند تا سهم حمل بار بنادر در پایان برنامه به ۲۵ درصد برسد.
دکتر ذاکری با اشاره به عمده درخواست مدیران شرکتهای ریلی در زمینه ایراد در تفسیر قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکید کرد: هدف قانون گذار از این موضوع، حمایت از صنعت ریلی بوده که در حال حاضر، عکس آن هدف اجرا می شود.
گفتنی است؛ عمده درخواستهایی که از سوی اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در این نشست مطرح شد، شامل؛ تشکیل کارگروههای تخصصی به منظور بازنگری در ساختار و قوانین با هماهنگی دفتر تنظیم گری ضوابط و مقررات راهآهن، تسریع در فرایندهای اجرای فوری ماده ۱۲ جهت ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری جدید بخش خصوصی، جلوگیری از تبعیض بین حمل و نقل ریلی و جادهای به ویژه در نرخ گازوئیل و مالیات بر ارزش افزوده، تسهیل در صدور مجوزهای فورواردی در حوزه ترانزیت، تامین لکوموتیوهای بخش مسافری و رفع گلوگاهها بود.