به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم در جریان ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی حمل و نقل ریلی را یکی از اولویت های دولت در بخش توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور دانست. در همین حال، فرزانه مالواجرد وزیر محترم راه و شهرسازی نیز طی سخنانی بر لزوم دستیابی به توسعه بخش ریلی در جریان برنامه هفتم توسعه تاکید کرده و گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه تکالیفی برای وزارت راه وشهرسازی برای توسعه شبکه ریلی در نظر گرفته شده است، لذا ما تمام تلاش خود را برای انجام این تکالیف برنامه انجام می دهیم. وی همچنین افزود: توسعه شبکه ریلی یکی از اولویتهای وزرات راه و شهرسازی است که در این زمینه برنامه ریزی های لازم با توجه به اسناد بالادستی صورت گرفته است.
اما بر کسی پوشیده نیست که با توجه به کسری بودجه سنگین دولت برای سال ۱۴۰۳، احتمال دستیابی و عملیاتی شدن کامل برنامه های توسعه بخش ریلی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا حد زیادی خوشبینانه به نظر می رسد. اکنون با توجه به این شرایط، باید پرسید که بهترین راهکار برای جامه عمل پوشاندن به برنامه های دولت در زمینه حمل و نقل ریلی به ویژه در مهمترین شریان بار ترانزیتی ریلی ایران یعنی کریدور شمال – جنوب چه خواهد بود؟
لزوم تسریع فرآیند سرمایه گذاری روسیه در راه آهن ایران
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جریان دیدار با مسعود پزشکیان در حاشیه برگزاری نشست رهبران بریکس در شهر کازان، بر تعهدات کشورش برای ساخت فازهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر و وتسریع در روند ساخت و تکمیل کریدور شمال – جنوب تاکید کرد.
در گزارش مربوط به دیدار مدیرعامل محترم راه آهن و همتای آذربایجانی خود، تاکید کردیم که چنین دیداری می تواند منجر به افزایش همگرایی دو کشور به یکدیگر و تامین امنیت ملی ایران از طریق جذب سرمایه باکو در بخش زیرساخت های ریلی کشور شود.
اهمیت شراکت استراتژیک میان تهران و مسکو تا حدی است که رسانه های روسیه ساعاتی قبل از تجاوز رژیم صهونیستی به خاک کشورمان در ساعات ابتدایی شنبه، از سفر هیئت بلندپایه روسی به تل آویو و مذاکره با مقام های ارشد اسرائیل خبر دادند.
عضویت مشترک ایران و روسیه در بریکس
عضویت دائم ایران در سازمان بریکس را باید یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر دانست. به ویژه آنکه این سازمان از اهرم مالی قدرتمندی چون بانک توسعه نوین بریکس نیز بهرهمند بوده و به تازگی نیز از سامانه پرداخت «بریکس پی» نیز رونمایی کرده است. بریکس پی در حقیقت قرار است به مکانیزمی شبیه به سوئیفت تبدیل شده تا بتوان از طریق آن، تسویه حساب های بین المللی میان اعضای سازمان بریکس را به سادگی انجام داد. اگرچه هنوز ارز رسمی و واحد بریکس پی و امکانات کامل آن هنوز مورد معرفی و رونمایی قرار نگرفته، اما حقیقت امر این است که راه اندازی این سامانه می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات پرداخت و دریافت شرکت های صنعتی ایران از جمله راه آهن را برطرف نماید.
اما با توجه به عضویت کامل ایران در بریکس و نقش رهبری این سازمان که بر عهده روسیه است، چنین فرصتی می تواند منجر به امکان بهره برداری راه آهن از فرصت ایجاد شده در قالب خرید ناوگان و قطعات، جذب سرمایه گذاری خارجی از اعضای بریکس و البته تسویه حساب های مالی بین المللی با شرکای خود شود.
از سوی دیگر، هرگونه سرمایه گذاری روسیه در بخش های زیرساختی ریلی ایران نیز می تواند با استمداد از اهرم های در نظر گرفته شده حقوقی و مالی بریکس برای اعضا به سهولت انجام شود. لذا، عضویت دائم ایران در بریکس، مشکل مبادلات مالی میان ایران و روسیه را نیز تا حد زیادی برطرف خواهد کرد . به نظر می رسد، در بهترین زمان مناسب برای دعوت از روسیه جهت تکمیل قطعه رشت – آستارا قرار داریم. بدیهی است که در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه و با توجه به پتانسیل بالای مسیرهای ریلی ایران برای جذب بارهای ترانزیتی بین المللی، امکان جذب سرمایه گذاری بیشتر روسیه در دیگر مسیرهای ایرانی نیز ایجاد خواهد شد.