مدیرعامل راهآهن: لزوم تحول در راهآهن برای بقا صنعت ریلی
مدیرعامل راهآهن گفت: اگر اقتصاد حمل و نقل ریلی تقویت شود ، تمام صنایع مرتبط با راهآهن فعال شده و از رکود فعلی خارج میشود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، مدیران عامل شرکتهای مالک لکوموتیو، عصر روز شنبه ۵ آبان ماه، با حضور در ساختمان شهدای راهآهن، با دکتر ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن دیدار و گفتگو کردند.
دکتر ذاکری در این نشست بر تعامل راهآهن با شرکتهای خصوصی صنعت ریلی تاکید کرد و گفت: برای بقا صنعت ریلی ایجاد تحول در راهآهن الزامی است.
وی افزود: اقتصاد ضعیف حوزه مسافری راهآهن ناشی از پایین بودن نرخ بلیت در بخش مسافری، تمایل شرکتهای خصوصی برای سرمایه گذاری را کاهش داده چرا که سرمایه گذاری در بخش ریلی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال کاهش تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در صنعت ریلی، تعداد واگن های مسافری در چندین ساله اخیر از ۲۲۰۰ واگن به کمتر از ۱۰۰۰ واگن رسیده است.
مدیرعامل راهآهن گفت: باید خدمات بهتر با قیمت مناسبتر به مردم ارائه کنیم اما تعرفه پایین صنعت ریلی موجب میشود که نتوانیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم که این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
دکتر ذاکری با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری در راهآهن در گرو برنامهای کردن قطارهای باری است گفت: اگر تنها ۶۰ درصد قطارهای باری، برنامه ای شود ظرفیت جابجایی بار در شبکه ریلی افزایش می یابد.
مدیرعامل راهآهن افزود: تمام اجزا صنعت ریلی مانند زنجیر به هم پیوسته هستند بنابراین افزایش تعامل و همکاری شرکتهای ریلی با یکدیگر ضروری است.
وی گفت: بقا صنعت ریلی در گرو تصمیم های درست است و تصمیمات ما در راهآهن باید به گونهای باشد که تمام مجموعه ریلی از این تصمیم منتفع شوند.
مدیرعامل ابراز امیدواری کرد با همفکری و مشارکت جمعی شرکتهای خصوصی، مسائل و مشکلات صنعت ریلی حل شود.
مدیران عامل شرکتهای مالک لکوموتیو نیز در این دیدار با بیان اینکه صنعت ریلی پیشران توسعه و پیشرفت کشور است، گلوگاه وضعیت فعلی حمل و نقل ریلی، را لکوموتیو و تامین نیروی کشش بیان کرده و بر برون رفت از وضعیت فعلی، با بهبود وضعیت ناوگان موجود و بهرهوری حداکثری تاکید کردند.
در این دیدار، نرخ پایین بازدهی سرمایه در صنعت ریلی نسبت به جاده که علیرغم مصرف کمتر سوخت در بخش ریلی، امکان رقابت ریل با جاده را غیرممکن می کند، از جمله مشکلات صنعت ریلی ذکر شد.
احیای مشوق های سرمایه گذاری که در قانون پیش بینی شده، اصلاح ساختار قراردادهای بهرهبرداری از لکوموتیو ، توسعه مراکز تعمیراتی متناسب با نیاز و وضعیت موجود ناوگان کشش، بهره برداری حداکثری و مناسب از لکوموتیوهای بخش خصوصی، در نظر گرفتن ساز و کار مناسب برای خرید لکوموتیو جدید و اولویت حمل بارهای ریل پسند که ظرفیت حمل آن نیز وجود دارد از جمله پیشنهادات شرکتهای مالک لکوموتیو برای بهبود وضعیت فعلی صنعت ریلی بود.