عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: در ابر پروژههای ریلی، ورود جدی دانشگاه ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از نقش کم رنگ دانشگاهها در ابر پروژههای ریلی خبر داد و تاکید کرد: اکنون دانشگاههای کار خودشان را انجام میدهند و صنعت حمل و نقل ریلی هم به راه خودش ادامه میدهد.
یاسر حاتم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با ریل ایران، با اشاره به نقش دانشگاههای کشور در رفع گلوگاههای حوزه حمل و نقل ریلی، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون، دانشگاههای کشور به صورت جدی به موضوع حمل و نقل ریلی ورود نکردهاند.
حاتم زاده خاطرنشان کرد: اکنون دانشگاههای کار خودشان را انجام میدهند و صنعت حمل و نقل ریلی هم به راه خودش ادامه میدهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به نقش دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور، تاکید کرد: جای دارد تا دیگر دانشگاهها نیز در یکسری از زمینهها ریلی ورود پیدا کنند.
وی گفت: در این زمینه لازم است تا پایان نامههای جدید دوره کارشناسی ارشد و همچنین رسالههای دکترا به موضوع حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند؛ زیرا در این زمینه فقر مطالعاتی و علمی وجود دارد.
حاتم زاده تاکید کرد: در موضوعاتی مانند کریدورها و ترانزیتهای ریلی و قطارهای پرسرعت، در انجام کار مطالعات دانشگاهی غفلت شده است.
وی با اشاره به پروژههایی نظیر قطارهای پرسرعت مسیرهایی نظیر تهران – مشهد و تهران – قم – اصفهان، گفت: متاسفانه در ابر پروژههای ریلی، ورود جدی دانشگاه مشاهده نمیشود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ورود دانشگاهها به موضوعاتی نظیر مقررات و تنظیمگری در حوزه حمل و نقل ریلی را ضروری دانست و تاکید کرد: اینها نیاز کشور هستند و باید کار علمی در این خصوص صورت پذیرد.
حاتم زاده ضمن استقبال از استفاده از استادان خارجی و تجربیات دانشگاهی سایر کشورها برای رفع گلوگاههای حوزه حمل و نقل ریلی کشور، افزود: تعامل با دنیا، جزو اصول بدیهی است؛ اما اینکه ما لزوما نیازمند مطالعات مشاوران خارجی باشیم، خیر؛ زیرا در بسیاری از حوزهها ما خودمان میتوانیم از طریق اساتید و داشتههای داخل، مشکلاتمان را برطرف کنیم.
وی با اشاره به برخی از ملاحظات و اقتضائات کشور در حوزه حمل و نقل ریلی، گفت: ممکن است برخی از تجویزهایی که برخی از مشاوران خارجی ارایه میکنند، لزوما با نسخه ایده آل و مطلوب کشورمان، فاصله داشته باشد.
حاتم زاده تصریح کرد: بخشهایی از حوزه حمل و نقل ریلی کشورمان، ممکن است دولتی و در بخشهای دیگر خصوصی باشد که این موضوع در سایر کشورها، اینگونه نیست و میتواند طور دیگری باشد.