تبیین نقش راهبردی ایران در اتصال دو قاره آسیا و اروپا
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن سراسری کشورمان در پنجمین نشست روسای راهآهن کشورهای عضو سازمان شانگهای، ضمن ارائه سه پیشنهاد عملیاتی، نقش راهبردی ایران در اتصال دو قاره آسیا و اروپا را تبیین کرد.
ذاکری در روز پایانی این نشست، پیشنهادهای سه گانه ایران در راستای تقویت همکاریهای ریلی، ترانزیتی و لجستیکی ارائه کرد.
برگزاری نشست سه جانبه ایران ـ روسیه ـ جمهوری آذربایجان برای همسانسازی تعرفهها و افزایش بار، تشکیل کارگروه کارشناسی به منظور آسیبشناسی، رفع موانع و چالشهای موجود در مناطق مرزی، بررسی مسیرهای غیر متصل به شبکههای ریلی بین کشورها و تعریف مدل مالی جهت تامین سرمایهگذاری لازم جهت ساخت این مسیرها، از جمله پیشنهادات مدیرعامل راهآهن کشورمان به اعضای شانگهای بود.
جبار علی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست عمومی پنجمین اجلاس روروسای راه آهنهای سازمان همکاری شانگهای، برگزاری این رویداد را زمینهساز تقویت مستمر ارتباطات و همکاریها در زمینه حمل و نقل بین المللی ریلی، لجستیک و توسعه تجارت بین اعضای سازمان شانگهای عنوان کرد.
وی با اشاره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: الحاق جمهوری اسلامی ایران به این سازمان موجبات توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و اعضای این سازمان را بیش از بیش تسریع کرده است.
ذاکری افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص خود که بعنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین، بعنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا به شمار میرود، به دنبال استفاده از این فرصت برای تقویت و توسعه شراکت و همکاری در حوزه ترانزیت و لجستیک با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.
مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان با بیان اینکه توسعه همکاریهای دوجانبه و چند جانبه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به ویژه تلاش برای رونق ترانزیت مسیرهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی عبوری از ایران با سایر کشورهای واقع در این مسیرها کمک زیادی خواهد کرد افزود: شبکه ریلی راه آهن ایران به راه آهنهای کشورهای آسیای میانه، ترکیه و پاکستان متصل است.
وی افزود: شبکه ریلی ایران از مرز شمتیغ خواف به طول ۶۲ کیلومتر تا ایستگاه روزنک در داخل افغانستان کشیده شده و خط ریلی راهآهن ایران تا مرز عراق در شلمچه احداث شده است.
مدیرعامل راهآهن سراسری کشورمان با اشاره به اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به سه بندر مهم در جنوب کشور، از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی و بندر خرمشهر متصل بوده گفت: این شبکه ریلی در شمال کشور نیز در دریای خزر به بندر امیر آباد و بندر کاسپین متصل است و در حال حاضر اتصال بندر مهم چابهار در کرانه دریای عمان و نیز بندر انزلی در کرانه دریای خزر نیز در دست احداث است.
جبارعلی ذاکری گفت: به منظور استفاده از این موقعیت بینظیر و با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای بینالمللی و اروپا و نیز مسیری مناسب برای ترانزیت بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، گذرگاههای بین المللی مختلفی در مسیرهای شرقی- غربی و شمالی-جنوبی از مسیر ایران عبور میکنند.
وی راهگذر بینقارهای شمال-جنوب در سه شاخه، گذرگاه جنوبی کمربند راه برای اتصال چین به اروپا، گذرگاه آلماتی-بندر عباس، گذرگاه ریای آلماتی-تهران-استانبول و همچنین گذرگاه اسلام آباد- تهران-استانبول را از مهمترین کذرگاههای ریلی برشمرد و گفت: راه آهن ایران در حال تلاش برای عملیاتی کردن گذرگاههای عبوری بین المللی از ایران با ایجاد شرایط بهتر و تسهیل امکانات و بالابردن ظرفیت لازم برای حمل و نقل کالاها از چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه به سمت ایران، هند، پاکستان و اروپاست.
جبار علی ذاکری، راهگذر شمال- جنوب را یکی از مهمترین طرحهای حمل و نقل ریلی عنوان کرد و افزود: هماکنون مذاکرات خوبی در بالاترین سطح بین دو دولت ایران و روسیه برای ساخت حلقه مفقوده رشت-آستارا در داخل ایران در حال انجام است.