حمل‌ونقل ریلی

کسب درآمد ناخالص ۷۵۰ میلیون دلاری با راه اندازی محور ریلی رشت – آستارا

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از کلانشهر؛ رئیس اتاق بازرگانی گیلان در دیدار با مدیرکل راه آهن ناحیه شمال ۲ خواستار همکاری گسترده تر برای حفظ و ارتقای سهم حمل ونقل ریلی در کشور شده و گفت: محور ریلی رشت – آستارا، تحول جدی در رشد ترانزیت عبوری از کشور شکل می دهد و نباید از آن غفلت کرد.

بر اساس این گزارش، قاسم رضاییان همچنین خواستار برگزاری نشست های تخصصی بیشتر برای بررسی دقیق تر چالش های صنعت ریلی شده و گفت: پیش بینی عبور سالانه ۱۵ میلیون تُن بار ترانزیتی از خط راه آهن رشت به آستارا و کسب درآمد ناخالص سالانه بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار (با فرض عایدی ۵۰ دلار به ازای هر تن) نه تنها توجیه اقتصادی قدرتمندی ارائه می دهد، بلکه جایگاه ایران را در نقشه ترانزیت بین المللی به طور قابل توجهی ارتقا خواهد داد.

رضاییان افزود: محور ریلی رشت – آستارا، تحول جدی در رشد ترانزیت عبوری از کشور شکل می دهد و نباید از آن غفلت کرد که میزان ترانزیت عبوری به عوامل و متغیرهای متنوعی مانند افزایش سرعت بازرگانی، توسعه ناوگان و لوکوموتیو ریلی، رفع موانع گمرکی، حضور فورواردرهای توانمند (واسطه های میان فرستنده و حمل کننده کالا)، توسعه شبکه ریلی، ایجاد مراکز لجستیک، توسعه فناوری و مدیریت هوشمند حمل و نقل، بهبود روابط بین المللی و همکاری های منطقه ای، بازاریابی بین المللی و غیره مربوط است که در جای خود باید به آن ها پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان ضمن تشکر از استاندار گیلان بابت پیگیری های مجدانه در خصوص اتمام و رفع موانع پروژه ریلی رشت به آستارا گفت: ارتباط ریلی عبوری از ایران برای کریدور شمال – جنوب متصل است و کالاهای عبوری امکان عبور در دو شاخه شرقی (مسیرهای منتهی به سرخس و اینچه برون) و خزر(مسیرهای منتهی به امیرآباد و انزلی) با وجود ظرفیت و امکان عبور ۲۵ میلیون تن، همچنان سهم کالای عبوری ریلی از کشور بسیار ناچیز و کمتر از ۲ میلیون تن است که امیدواریم با پیگیری استاندار محترم در خصوص اتمام پروژه ریلی رشت به آستارا این میزان افزایش پیدا کند.

رحمت رحمت نژاد، مدیرکل راه آهن ناحیه شمال ۲ نیز در این نشست که با هدف تعاملات فعالان اقتصادی در صنعت حمل ونقل ریلی برگزار شد، گفت: این نشست یک فرصت مغتنم بود تا با همراهی فعالان حوزه تولید و خدمات ریلی، دغدغه های موجود را بررسی کنیم و با همفکری، گام های مثبتی به سوی آینده برداریم.

وی با بیان اینکه راه آهن رشت با همفکری و همکاری تمام ذینفعان، از جمله بخش های خصوصی و دولتی، به دنبال حفظ و ارتقای سهم خود در حوزه حمل ونقل است، افزود: به زودی نشست های تخصصی تری با فعالان اقتصادی استان برگزار خواهیم کرد تا با استفاده از تجربیات متخصصین، مشکلات را دقیق تر بررسی کنیم.

رحمت نژاد با تأکید بر اینکه هدف ما این است که با حفظ ظرفیت بالای راه آهن رشت، بتوانیم به شکوفایی بیشتر این صنعت برسیم، افزود: با وجود چالش ها، این مجموعه به هیچ وجه به عقب باز نخواهد گشت و تلاش ها برای پیشرفت صنعت ریلی کشور ادامه خواهد داشت.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا