ریل ایران بررسی کرد:
آغاز دور تازه ای از همکاری های راه آهن و کشتیرانی/ هدف دکتر ذاکری از سفر به امیرآباد چه بود؟
اقدام مدیرعامل راه آهن برای بازدید از بندر امیرآباد و تلاش برای افزایش سهم شبکه ریلی از بار این بندر، می تواند زمینه ساز رونق گیری مسیرهای ترانزیتی ایران در کریدور شمال – جنوب شود.
به گزارش ریل ایران؛ مدیرعامل راه آهن ج.ا.ایران در جریان سفر به منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد و دیدار با مدیرعامل این مجموعه بزرگ بندری، از اقدام مشترک دو طرف برای افزایش سهم ریلی کالا در این بندر خبر داد.
دکتر ذاکری در این خصوص گفت: گفت: تا یک ماه دیگر اقدام مشترک بین راه آهن شمال و بندر امیرآباد برای حمل ۲۵ درصد کالاهای ریل پسند در این بندر نهایی خواهد شد.
وی یکی از راهکارهای مهم ایمنی حمل کالا را انتقال بار از جاده به ریل دانست و افزود: بر حسب وظایف و اختیارات باید حمل کالا توسط ریل را در چرخه حمل و نقل افزایش دهیم و با شرکای تجاری وارد مذاکره شویم تا آن ها را به سمت راه آهن سوق دهیم که تقویت بنادر مجهز به زیرساخت های ریلی از الزامات تحقق این هدف است.
اما سوال اینجاست که اهمیت بندر امیرآباد چیست و چرا دکتر ذاکری بر خلاف مدیران عامل پیشین راه آهن شخصا برای بازدید از این مجنمع بندری به شهرستان سازی سفر کرده است؟
امیرآباد، تنها بندر مجهز به رو – رو و ریل پایه کشور
همانطور که مدیرعامل محترم راه آهن نیز در سخنان خود اشاره کرده است، بندر امیرآباد تنها بندر مجهز به اسکله رو – رو بوده و از اساس به صورت ریل پایه طراحی شده است. تمامی سیلوها و انبارهای دپو در امیرآباد نیز به ریل متصل هستند. دکتر ذاکری در این خصوص توضیح داد: بندر امیرآباد تنها بندر ریل پایه کشور است که از ابتدا بر اساس حمل و نقل ریلی طراحی شده است و با توجه به ایجاد ۲۵ کیلومتر شبکه داخلی ریلی و همچنین اسکله رو- رو در حال ساخت این بندر می تواند نقش بسیار مهمی در صنعت حمل و نقل کشور ایفا نماید و در کنار بنادری همچون شهید رجایی که از حمل ریلی بهره می برد می تواند به فعال تر شدن مسیر ترانزیتی کریدور بین المللی شمال جنوب کمک شایانی نماید.
در حقیقت باید اینگونه بیان کرد که نصب تجهیزات رو – رو در بندر امیرآباد، کار تخلیه و بارگیری قطار در این مجتمع بندری را ساده تر و زمان انجام آن را نیز کوتاه تر کرده است. این کاهش زمان بارگیری و تخلیه، علاوه بر کاهش هزینه، کمک شایانی به تسریع در افزایش سرعت بازرگانی ترانزیت کالا نیز خواهد کرد؛ نکته ای که ظاهرا هیئت روسی را در فروردین ماه سال جاری به ایران و بندر امیرآباد کشاند.
توجه ویژه روسیه به امیرآباد و پتانسیل تجاری آن
همانطور که گفته شد، اهمیت یافتن بندر امیرآباد برای روسیه نهایتا منجر به سفر هیئت نمایندگان تجاری این کشور به ایران و دیدار با مدیرعامل امیر آباد شد. دلیل اصلی بازدید نمایندگان روسیه از بندر امیرآباد، برقراری مسیر تجاری دریایی میان بندر ماخاچ کالا در این کشور و امیرآباد بود. به نوشته ایرنا، تجار روسی نیز با تقدیر از میزبانی بندر امیرآباد اعلام کردند: دولت روسیه توجه ویژهای به بندر ماخاچ کالا داشته و اقدامات بسیار مهمی در حال انجام است و با اتفاقاتی که در مسیر زمینی از کشورهای مختلف روی داده است به این نتیجه رسیدیم که بهترین و امنترین مسیر برای مراودات کالا از بندر امیرآباد خواهد بود و امیدواریم در آیندهای نزدیک میزان تبادل کالا بین بنادر امیرآباد و ماخاچ کالا به بالاترین حد خود برسد.
هیئت نمایندگی روسیه همچنین با اشاره به هدف نهایی خود برای استفاده از امیرآباد به عنوان نقطه ورودی کریدور شمال – جنوب در خاک ایران اعلام کرد: با انجام اقدامات لجستیکی و تجهیز بندر ماخاچ کالا به دنبال آن هستیم که روابط تجاری روسیه را با کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنوب ایران گسترش دهیم و به بازار آن کشورها دست پیدا کنیم و نزدیکترین و مقرون به صرفهترین مسیر به آن کشورها با توجه به وجود کریدور شمال – جنوب از طریق ایران و بندر امیرآباد میسر خواهد بود.
این اظهارات هیئت روسی از یک سو و اوضاع نامساعد این کشور در سوریه که قطعا تجارت دریایی روسیه در آب های مدیترانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به خوبی اثبات میکند که بندر امیرآباد، مناسب ترین دروازه ورود بار صادراتی روسیه به ایران و انتقال آن به بندرعباس از طریق شبکه ریلی است. اگرچه حسین عاشوری، مدیرعامل شرکت راه آهن حمل و نقل نیز در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرده که در حال حاضر، بار ریلی کانتینری مسکو به ایران ظرف مدت ۱۵ روز به بندر عباس خواهد رسید، اما حقیقت امر این است که با بهره برداری از پتانسیل های تجاری بندر امیرآباد، این سرعت بازرگانی به ویژه برای بخش های مرکزی و شرقی روسیه به مراتب افزایش خواهد یافت.
چنین شرایطی بهترین فرصت تجاری در زمینه ترانزیت ریلی برای راه آهن ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی به حساب آمده و ایران را به شاهراه ارتباط میان شمال و جنوب تبدیل خواهد کرد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که هر قدر میزان تنش های ژئوپولیتیک در منظقه افزایش یابد، میزان اهمیت مسیر ریلی ایران برای برقراری چنین ارتباطی نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.
آنچه به نظر می رسد اینکه دکتر ذاکری با توجه به پیشینه ریلی خود و برخورداری از دانش روز در این زمینه، گلوگاه های تجاری پیش روی ترانزیت ریلی کشور را به خوبی تشخیص داده و تاکنون به خوبی در مسیر برطرف کردن آنها گام برداشته است. اقدام وی برای بازدید میدانی از بندر امیرآباد، بسیار با ارزش بوده و می تواند گامی نوین در راستای بازتعریف مسیرها و روش های ترانزیت ریلی کشور به حساب آید.