اجرای کمربند حفاظتی مناطق ماسه گیر در راه آهن شرق
مدیر کل راه آهن شرق گفت: کمربند حفاظتی مناطق ماسه گیر با هدف جلوگیری از حرکت شنهای روان و آسیب به خطوط ریلی در دو فاز اجرا شده است.
به گزارش ریل ایران، علی حکامی قاسمی افزود: در فاز اول، با انجام عملیات خاکبرداری، کاشت نهال و استفاده از تراورسهای چوبی، مشکل حرکت شنها در یک منطقه ۱۲ کیلومتری برطرف شده و سرعت قطارها افزایش یافته است. در فاز دوم نیز، عملیات مشابهی در مناطق دیگر در حال انجام است.
وی بیان کرد: فاز اول این عملیات، شامل سه بخش عملیات خاکی، عملیات بیولوژیک و کاشت تراورسهای چوبی فرسوده، در بلاک های تل حمید- شهید منتظر قائم به طول ۱۲ کیلومتر انجام شد که شامل حدود ۲۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، کاشت نهالهای سازگار با منطقه و کاشت تراورسهای چوبی فرسوده است.
حکامی قاسمی همچنین با اشاره به حذف تقلیل سرعت چند ساله گفت: در بلاک رمل جندق با عملیات ایجاد خندق و خاکریز با حجم تقریبی ۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی مقدار ۳ کیلومتر از تقلیل سرعت بلند مدت از ۶۰ کیلومتر بر ساعت به ۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یافت.
وی خاطر نشان کرد: از مزایای مهم این طرح می توان به حذف تقلیل سرعتهای بلاک تل حمید- شهید منتظر قائم، افزایش سرعت و ایمنی سیر ناوگان ریلی، جلوگیری از انباشته شدن ماسه در خط و به تبع آن افزایش عمر مفید ادوات روسازی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه انسانی و مالی و افزایش طول عمر سوزنهای ایستگاه های مذکور اشاره کرد.