حمل‌ونقل ریلی

توافق راه آهن و سازمان بنادر برای توسعه حمل ترکیبی در بندر انزلی

مدیران راه آهن شمال ۲ و بنادر و کشتیرانی استان گیلان بر سر توسعه حمل ترکیبی در بندر انزلی موافقت کردند.

به گزارش ریل ایران؛ مدیرکل راه آهن شمال ۲ در دیدار با مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان گیلان بر لزوم همکاری دوجانبه برای توسعه حمل ترکیبی و توسعه همکاری های میان ریل و بندر تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، رحمت رحمت نژاد همچنین دستیابی به توافق با مدیرکل بنادر استان گیلان برای توسعه حمل و نقل ترکیبی از طریق ایستگاه راه آهن خمام دستکم تا زمان برقراری اتصال ریلی بندر انزلی به شبکه سراسری راه آهن خبر داد.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ در جریان این دیدار گفت: وجود راه‌آهن به عنوان یک شیوه حمل‌ونقلی برخوردار از مزایایی چون کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا، حمل محموله‌های انبوه و خاص، کاهش هزینه‌های تحمیلی به تجار، کاهش ترافیک و سوانح جاده‌ای یک موهبت است.

وی همچنین با اشاره به رقابت پذیری بالای ریل در بخش تعرفه های حمل افزود: قیمت تعرفه بارهای کانتینری در شرکت راه‌آهن به گونه‌ای است که جزء تعرفه‌های پایین محسوب شده و این مقرون به صرفه بودن می‌تواند زمینه سوق پیدا کردن تجار به سمت حمل‌ونقل ریلی را فراهم نماید.

مدیرکل راه‌اهن شمال٢ همچنین تضریح کرد: هم اکنون پروژه سکوی تخلیه و بارگیری در ایستگاه راه‌آهن رشت در مراحل پایانی قرار دارد و شرکت‌ها و صاحبان بار می‌توانند نسبت به حمل ریلی محمولات خود از ایستگاه راه‌آهن رشت اقدام نمایند.

وی همچنین اتصال ریل به بندر انزلی را از اولویت‌های مهم استان گیلان دانسته و با اشله به لزوم بهره برداری از روش حمل ترکیبی پیش از اتصال کامل ریلی بندر انزلی به شبکه ریلی کشور افزود: پیش از تحقق این امر، می‌توان با استفاده از ایستگاه راه‌آهن خمام و حمل ترکیبی بارهای بندر انزلی از این ایستگاه، یک تحول بزرگ اقتصادی در منطقه ایجاد نمود.

رحمت‌نژاد خاطر نشان کرد: با پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان راه‌آهن، بنادر و گمرک می‌توان موانع تحقق این امر را از میان برداشت و شرایط جابه‌جایی بارهای بندر انزلی توسط ریل را فراهم کرد.
حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز ضمن ابراز خرسندی از طرح پیشنهادی مدیرکل راه‌آهن شمال٢ و استفاده از ظرفیت ایستگاه راه‌آهن خمام اظهار داشت: در مجموعه بنادر استان تلاش خواهیم کرد تا با حمل ترکیبی و سوق دادن بار و کالاها به سمت ریل، ضمن کاهش هزینه‌ها از این صنعت بزرگ در استان بهره بیشتری ببریم.

یونسی گفت: انتظار می‌رود علاوه بر توجه به انجام مقدمات لازم جهت تخلیه و بارگیری در ایستگاه راه‌آهن خمام، هزینه حمل ترکیبی بار را به‌گونه‌ای پایین آورد تا تجار و بازرگانان نیز به سمت استفاده از این شیوه حمل‌ونقلی سوق پیدا نمایند.

در پایان این دیدار، جلسه‌ای با حضور «تیمور پورحیدری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان و «اسحق جمال امیدی» مدیرعامل شرکت سیمان خزر برگزار گردید و در خصوص حمل ریلی آزمایشی محمولات صادراتی این شرکت از ایستگاه راه‌آهن لوشان به ایستگاه راه‌آهن خمام، رایزنی اولیه صورت گرفت.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا