استاندار گیلان بر حفظ اراضی مردم در احداث راهآهن رشت – آستارا تاکید کرد
استاندار گیلان، با اشاره به هزینههای بالای تملک اراضی و ضرورت حفظ محیط زیست گفت: در احداث ۱۲۰ کیلومتر مسیر ریلی رشت – آستارا با افزایش ارتفاع خط ریلی میتوان با ارزشترین و حاصلخیزترین اراضی استان که دارایی مردم است را حفظ کرد.
به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، هادی حق شناس، در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی، در مورد پروژههای استان اظهار کرد: موضوع راه آهن برای گیلان بسیار با اهمیت و حیاتی است؛ در سفر رییس جمهور به کشور روسیه نیز این پروژه مطرح شد.
وی عنوان کرد: علاوه بر کشورهای روسیه و ایران؛ هند نیز از علاقمندان به استفاده از این مسیر ریلی است.
استاندار گیلان، مسیر ریلی رشت – آستارا را حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب عنوان کرد و افزود: اینمسیر به شهر مرزی آستارا ویترین استان گیلان متصل میشود؛ آستارا برخوردار از سه مرز دریایی، زمینی و ریلی بوده و محل اتصال استانهای گیلان و اردبیل است.
هادی حق شناس، یا تاکید بر انجام این پروژه بیان کرد: آماده تامین ماسه بادی مورد نیاز پروژه راه آهن رشت – آستارا از محل لایروبی بنادر آستارا و مارینای منطقه آزاد انزلی و نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر هستیم.
استاندار گیلان گفت: مسیر ریلی رشت – آستارا ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۴۰ کیلومتر آن عملیاتی شده و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده که از این بخش ۴۰ کیلومتر نیز پل است و برای تکمیل آن به ۷۰ همت اعتبار نیاز است.
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: آزادسازی اراضی این پروژه ریلی باید طی یک سال آینده تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: استان گیلان از چهار استان کشور است که هر چهار سیستم حمل و نقلی اعم از ریلی، دریایی، زمینی و هوایی را دارد از اینرو باید از این مزیت برای جابجایی ارزان تر بار و مسافر به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی سفر دو روزه معاون وزیر راه به استان گیلان و بازدید از پروژه های شهرستانها را فنی، موثر و نتیجه بخش دانست و اظهار کرد: برای این پروژههای ریلی و آزاد راهی ۲۰ مورد مشکل در تردد شناسایی و برای رفع این موانع تصمیم گیری و تفاهم شد.
استاندار گیلان تصریح کرد: بر این مبنا وزارت راه و شهرسازی، هرچه سریعتر به لحاظ فنی و اعتباری کمک کند تا بخشی از مشکلات آزاد راهی، بزرگ راهی و مسیر راه آهن از منظر اجرایی به سرانجام قطعی برسد تا حداکثر ظرف ۲ تا سه سال آینده و یا تا پایان دولت چهاردهم بتوانیم از پروژه های راهسازی استان گره گشایی کرده و مسیر ریلی رشت به آستارا برقرار شود.
حق شناس تاکید کرد: برای پروژه های راه و ریل استان حدود هشت همت اعتبار نیاز است که باید از طریق مولدسازی، اعتبارات سازمان برنامه و بودجه، منابع ملی و مساعدت منطقه آزاد انزلی تامین شود.