بین‌المللیادداشت

ریل ایران بررسی کرد؛

راه آهن ایران در انتظار اتصال به کریدور میانی/تلاش باکو برای اتصال بندر اَلَت به آستارا

التصال ریلی بندر الت به شبکه ریلی ایران فرصتی برد – برد برای توسعه تجارت و مناسبات تهران و باکو شده و ایران را به کریدور میانی متصل خواهد ساخت.

به گزارش ریل ایران؛ همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و انجام مذاکرات سازنده میان مدیران عامل راه آهن های دو کشور در تهران، خبرگزاری دولتی آذر نیوز، از تلاش باکو برای اتصال ریلی بندر اَلَت به پایانه ریلی آستارا خبر داده است.

«بختیار حاجی یف» معاون مدیر روابط عمومی راه آهن جمهوری آذربایجان (ADY) ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری آذرنیوز، اعلام کرد که راه آهن این کشور اقداماتی در این خصوص طی سال ۲۰۲۴ نیز انجام داده است. وی همچنین اعلام کرد که برخی اقدامات مهم از جمله طراحی مسیر راه آهن برقی آستارا – الت و تامین سیستم علائم و ارتباطات این خط تکمیل شده است.

همچنین، ساخت و نصب پل های واقع در کیلومتر ۱۳۱ این مسیر در بخش قاسملی – لیمان نیز انجام شده و در مرحله آزمایش قرار دارد. مابقی اقدامات مربوط به اتصال ریلی آستارا و الت نیز قرار است در سال جاری میلادی به انجام برسند.

حاجی اف با اشاره به ساخت مسیر ریلی الت – عثمانلی – آستارا بر اساس تایید شخص الهام علی اف و در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی عبوری از خاک جمهوری آذربایجان، پیش بینی کرد که کار ساخت این خط تا پایان سال ۲۰۲۶ به اتمام برسد.

ویژگی های منحصر به فرد بندر الت

بندر الت در منطقه آزاد تجاری این شهر در جنوب باکو واقع شده است. ساخت و توسعه این بندر به موافقنامه سازمان کشورهای ترک زبان (OTS) باز میگردد که با این حساب، کشورهای عضو این شورا به همکراه جمهور یآذربایجان در این بندر بین المللی سرمایه گذاری سنگینی انجام داده اند.

بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی این بندر، قرار است دو مرکز لجستکی بزرگ در این بندر تاسیس شده که مجموع زیربنای آنها به ۱۶۰ هزار متر مربع می رسد. شبکه ریلی الت نیز در همین بخش مستقر شده و ارتباط میان دو مرکز لجستکی نیز از طریق ریل برقرار است. بخش دوم بندر الت به مساحت ۵۰ هزار متر مربع تحت عنوان پروژه «توسعه صنعتی خلیج الت» تحت ساخت بوده که بخش اتصال جاده ای الت به دیگر نقاط نیز از این طریق انجام می شود.

اما همانطور که گفته شد، بندر الت درست در مجاورت دریای خزر قرار داشته و قرار است از آن به عنوان هاب توزیع بار کریدور میانی استفاده شود. با این حساب، بار چین از طریق بنادر آکتائو و ترکمن باشی در قزاقستان و ترکمنستان به سمت بندر الت رهسپار شده و از آنجا، با استفاده از ریل و جاده راهی اروپای می شود. همین مکانیزسم برای بار صادراتی اروپا به سمت چین و کشورهای CIS نیز صادق است.
لذا، وقتی از بندر و منطقه اقتصادی الت سخن می گوییم، باید تفکرمان را به سمت یک هاب لجستکیی بین المللی سوق دهیم که مرکز مبادله بار تمام اعضای سازمان کشورهای ترک زبان به حساب می آید.

فرصت تجاری راه آهن ایران در اتصال به بندر الت

فاصله تقریبی میان بندر الت و شهر مرزی آستارا حدود ۲۴۳ کیلومتر بوده که در صورت ساخت این مسیر، پاینه مرزی آستارا به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد. اما در حقیقت باید اینگونه به این مسیر نگریست که علیرغم تحریم های اعمال شده علیه مسیرهای شرق به غربی عبوری از خاک ایران، این اتصال جدید ریلی می تواند منجر به الحاق راه آهن کشورمان به کریدور میانی (محور باکو – تفلیس – کارص) شود.

از سوی دیگر، با توجه به دپو شدن تمامی بارهای غرب دریای خزر در مجتمع بندری الت، امکان صادرات این کالاها به خلیج فارس از طریق اتصال ریلی ایران نیز حاصل خواهد شد. از این منظر، باید گفت که برقراری اتصال ریلی ایران به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان، نوعی بازی برد – برد برای تهران و باکو به حساب آمده که دسترسی ریلی هر دو طرف به مناطق و بازارهای هدف مورد نیاز یکدیگر را تسهیل خواهد کرد.
چنین اتصالی البته این امکان را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات، عربستان سعودی و عمان برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و البته اروپا (از طریق اتصال به شبکه ریلی ترکیه) ایجاد خواهد کرد که چنین وضعیتی به نقش آفرینی پر رنگ ایران به عنوان شاهراه ترانزیت میان شمال و جنوب منجر خواهد شد.

در پایان باید گفت که اتصال ریلی بندر الت به آستاراو شبکه ریلی ایران، می تواند نقش به سزایی در افزایش ترازیت از مسیرهای ریلی کشورمان به همراه داشته باشد که دولت چهاردهم می تواند با استقبال و حمایت از این طرح، تحولی جدی در عرصه ترانزیت ریلی ایران رقم بزند.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا