ضرورت احداث هرچه سریعتر راه آهن ایران-ارمنستان
انتظار می رفت تا صد میلیون تن بار بین شرق و غرب و جنوب آسیا با شامل غرب آسیا از طریق این کریدور و از مسیر ایران جابجا شود اما هنوز رشد ملموسی در این خصوص حادث نگردیده است.
به گزارش ریل ایران به نقل از سیاست روز؛ تاکنون ده ها مقاله و یادداشت در خصوص کریدور شمال جنوب و اهمیت آن نوشته شده و مصاحبه های زیادی انجام شد اما عملا اتفاق ملموسی حاصل نگردیده است.
انتظار می رفت تا صد میلیون تن بار بین شرق و غرب و جنوب آسیا با شامل غرب آسیا از طریق این کریدور و از مسیر ایران جابجا شود اما هنوز رشد ملموسی در این خصوص حادث نگردیده است. دلایل اینکه این آرزوی بزرگ در حد سخن و شعار باقی مانده چیست؟
از جمله دلایل اصلی عدم تحقق رویای کریدور شمال جنوب عبارتند از:
۱-عدم همکاری ترکیه جهت رفع مشکل خط آهن بین دریاچه وان و غیر اقتصادی شدن حمل بار ریلی از این مسیر
۲-مشکلات کانال ولگا جهت حمل انبوه و سریع کالا
۳-عدم اتصال راه اهن ایران به عراق از طریق شلمچه یا خانقین
یکی از راهکارهای اساسی حل این مشکلات اتصال راه آهن ایران به گرجستان از طرق ارمنستان است. بندر پوتی گرجستان یکی از بنادر بزرگ و پیشرفته جهان است. بندر باتومی نیز از ظرفیتهای مناسبی برخوردار است. خط آهن ایران می بایست بهر طریق ممکن هر چه سریعتر به خط اهن و بنادر گرجستان متصل شود. از طریق بنادر گرجستان می توان اروپا و شمال آفریقا را تحت پوشش کریدور جنوب شمال قرار داد.
دو مسیر برای تحقق این هدف وجود دارد که عبارتند از:
۱-راه آهن رشت آستارا و اتصال به گرجستان از طریق آذربایجان یا اتصال خط اهن جلفا به نخجوان و از انجا به ارمنستان و گرجستان که این مسیر کمترین سرمایه گذاری را می خواهد چرا زیرساختهای ان موجود می باشد.
احتمالا آذربایجان کما فی سابق با ایران همکاری جدی نخواهد نمود اما چنانچه آذربایجان و ترکیه کاملا متوجه شوند که عزم ایران برای احداث خط اهن ارمنستان جدی است همکاری نسبتی بیشتری خواهند نمود. با این حال ایران می بایست پروژه خط اهن ارمنستان را در هر شرایطی پیگیری نماید تا وابسته به دو کشور ذکر شده نباشد. حتی چنانچه کشور آذربایجان همکاری بیشتری داشته باشد باز نیز یک مسیر ریلی برای تحقق کریدور شمال جنوب و جابجایی ده ها میلیون تن بار در مسیر این کریدور بین المللی کافی نیست و احداث خط اهن ایران ارمنستان یک ضرورت ملی است.
۲-احداث ۶۵ کیلومتر راه اهن از جلفا تا مکان مد نظر در مرز ارمنستان و احداث راه اهن از مرز ایران تا محل اتصال به خط آهن ارمنستان(خط اهن ارمنستان به گرجستان متصل می باشد)
راهکارهای اجرایی اتصال خط آهن ایران به ارمنستان و گرجستان:
۱-انعقاد قرارداد الزام آور و تعهد آور با ارمنستان جهت تامین هزینه احداث خط آهن از مرز ایران تا محل اتصال به خط آهن ارمنستان گرجستان و واگذاری پروژه بصورت BOO یا BOT به سرمایه گذار ایرانی
۲-در صورت نیاز، ایجاد کنسرسیومی جهت اجرای پروژه با مشارکت سرمایه گذاران هندی و چینی( احداث این خط اهن منافع بسیار زیادی برای این دو کشور به دنبال دارد)
۳-شروع عملیات اجرائی خط اهن جلفا تا مرز ارمنستان پس از انجام بند ۱
۴-شروع عملیات اجرائی در خاک ارمنستان توسط شرکتهای ایرانی و اعضای کنسرسیوم