counter easy hit
شرکت راه‌آهن

قریب یک قرن تعامل ریل و دریا در نخستین بندر ریل‌پایه کشور/ اسکله چوبی بندرامام خمینی(ره) به عنوان مبدأ میراث جهانی راه آهن سراسری ایران

در بازدید مدیرکل راه آهن جنوب به همراه مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن و مدیر پایگاه میراث جهانی راه آهن سراسری از بندرامام خمینی، اسکله چوبی به عنوان نماد یک قرن همکاری بین دو سازمان معرفی شد.

به گزارش ریل ایران، وحید علی‌قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن و مدیر پایگاه میراث جهانی راه آهن سراسری، غلامحسین ولدی، مدیرکل راه‌آهن جنوب به همراه هیأت همراه در بازدیدی از مجتمع بندری امام خمینی(ره)، با ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان دیدار و گفتگو کردند.

 در این دیدار، مدیر پایگاه میراث جهانی راه آهن سراسری ایران با اشاره به پیوند دیرینه و تاریخی بندر امام خمینی(ره) با راه‌آهن سراسری، این بندر را به عنوان نخستین بندر ریل‌پایه کشور معرفی کرد که نشان‌دهنده تعامل موفق بین حمل و نقل ریلی و دریایی است.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن افزود: نزدیک به یک قرن همکاری دوسازمان در سال‌های اخیر نیز با احداث خطوط آنتنی جدید ادامه داشته است.

علی‌قارداشی خاطر نشان کرد: راه‌آهن سراسری کشور به طول ۱۳۹۴ کیلومتر که نقش به سزایی در یکپارچگی ملی ایفا کرده است، به عنوان تنها میراث صنعتی و یکی از ۲۸ اثر ارزشمند ایران، در فهرست آثار ملموس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی افزود: مرمت و احیا اسکله چوبی با همکاری دو سازمان می تواند نماد یک قرن همکاری دو سازمان باشد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب نیز با اشاره به جایگاه ویژه بندر امام خمینی(ره) برخورداری از بالاترین سهم ریلی در بین بنادر کشور اظهار داشت: این بندر به عنوان مبدأ راه آهن سراسری، جایگاه مهمی در تکوین موزه ملی راه آهن دارد و می‌توان با مشارکت بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و راه آهن جنوب، ضمن گردآوری آثار ملموس و اسناد و مدارک مرتبط، موزه محلی در اماکن به جا مانده از گذشته احداث و بر غنای موزه ملی راه آهن افزود.

در این دیدار، ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز ضمن اشاره به جایگاه ملی بندر امام خمینی(ره) در اقتصاد و بازرگانی کشور و اهتمام مستمر سازمان بنادر و دریانوردی در حفظ و نگهداری شبکه خطوط ریلی داخلی مجتمع بندری که به بیش از ۹۰ کیلومتر می رسد، بر تعامل و هم‌افزایی با راه‌آهن به منظور افزایش سهم ریلی در بنادر تأکید کرد.

گرایلو خاطرنشان کرد: در تمامی قراردادهای سرمایه‌گذاری جدید با بخش خصوصی، بر بهره‌گیری از سهم ریلی در حمل و نقل کالا تأکید شده است و امیدوارم راه آهن نیز صاحبان کالا و مشتریان را به استفاده بیشتر از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی ترغیب کند.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا