counter easy hit
شرکت راه‌آهن

[تماشا کنید] پنج میلیون تن بار بین‌المللی از طریق راه آهن حمل شد

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیتی ۲ و ۶ دهم میلیون تن واردات و صادرات و در مجموع پنج میلیون تن بار بین‌المللی در سال جاری از طریق خطوط ریلی کشور حمل شد.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه در بازدید از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه افزود: توسعه ترانزیت ریل پایه در اولویت برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و این اقدام با برنامه‌هایی که در راستای توسعه و استفاده از ظرفیت مبادی بار از جمله سرخس، اینچه برون، بندر امیر آباد و بندر کاسپین صورت گرفت انجام شد.

وی ادامه داد: برای جابه‌جایی هشت میلیون تن بار بین‌المللی در سال آینده برنامه‌ریزی و هدف گذاری شده است و حجم جابه‌جایی بار داخلی و بین المللی را از ۴۰ میلیون تن به ۵۴ میلیون تن افزایش خواهیم داد.

او اضافه کرد: در این راستا باید بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری را در بنادر یعنی خطوط منتهی به آن‌ها افزایش دهیم و بار بیشتری را از کشورهای «سی‌آی‌اس» از جمله روسیه و قزاقستان و ازبکستان به جنوب کشور منتقل کنیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس بررسی انجام شده بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن بار را می‌توان با ظرفیت موجود از طریق خطوط ریلی جابه‌جا کرد و البته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که باید همه آن‌ها را برطرف کرد و زیرساخت کنونی را بهبود بخشید.

ذاکری افزود: یکی از گلوگاه ها نزدیک شهر تربت حیدریه است چون محل تلاقی بارهایی است که از سمت خواف و سنگان به سمت جنوب کشور می‌رود و از ایستگاه تربت حیدریه عبور می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از گره ها در این بخش در منطقه سالار – شادمهر است که می‌توان با بهبود و ایجاد ساز و کار مناسب ظرفیت حمل بار را افزایش داد.
مدیرعامل راه آهن گفت: گلوگاه دوم انتقال بارهای خواف و سنگان به سمت جنوب، تک خطه بودن مسیر از بافق تا خواف و سنگان است و این موجب شده است که نتوان به ظرفیتی که می‌خواهیم برسیم.

ذاکری افزود: رکورد بار در سال گذشته اعم از جاده ای و ریلی در زمینه حمل مواد معدنی در حدود ۱۵ میلیون تن بود که در بخش ریلی با افزایش بهره وری می‌توان میزان حمل را تا حدی افزایش داد.

مدیرعامل راه آهن گفت: جاده موجود با توجه به وضعیت ایمنی جاده ها کشش افزایش حمل بارهای معدنی را ندارد و افزایش تعداد کامیون ها و تریلی ها در جاده ها منجر به افزایش فوتی ها و تلفات جاده ای می‌شود.

ذاکری افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده است حمل مواد معدنی باید به ۲۲ و نیم میلیون تن افزایش یابد یعنی هفت و نیم میلیون تن افزایش ظرفیت داده شود که تحقق آن مستلزم برطرف کردن چالش های موجود است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد بار ملی کشور از مناطق راه آهن از قبیل خراسان، اصفهان، یزد و هرمزگان عبور می‌کند و نقش و اهمیت این مناطق بسیار پر رنگ است و اهمیت زیادی دارند و به همین دلیل مسائل آن‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل راه آهن گفت: یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه افزایش سهم حمل ریلی بار در بنادر به ۲۵ درصد است که درحال حاضر سهم حمل و نقل ریلی در برخی بنادر کمتر از سه درصد است که برای رسیدن به هدف تعیین شده هماهنگی بین دستگاه‌ها باید بیشتر شود که تفاهم نامه‌ای در همین راستا با سازمان بنادر و دریانوردی امضا شد و مشکلات بین خود را به حداقل رساندیم.

ذاکری افزود: تخلیه واگن ها در گذشته در مجموعه ۱۷ هکتاری بندر شهید رجایی دیر به دیر انجام می‌شد که با تعامل شکل گرفته و رسیدگی‌های انجام شده سرعت تخلیه واگن ها از ۷۰ و ۶۰ واگن در روز به ۱۵۰ واگن در روز رسیده است.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا