سرقت ریل عاقبت افتتاح نمایشی راهآهن یزد – اقلید در دولت گذشته
سرقت خطوط ریلی، یکی از کمترین عوارض افتتاح پروژههای نیمهکاره ریلی در دولت گذشته است که حالا دامن راهآهن یزد – اقلید را گرفته؛ پروژهای که ۲ سال پیش در واپسین روزهای دولت دوازدهم در یک افتتاح ویدئو کنفرانسی به مرحله افتتاح نمایشی رسید، اما هیچگاه به بهرهبرداری واقعی نرسید.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، وقتی خط ریلی به اصطلاح «سرد» باشد و قطار از روی آن تردد نکند سرقت خطوط زیاد میشود و سارقان با استفاده از رهاشدگی خطوط، اقدام به دزدی ادوات و ریل میکنند؛ پدیدهای که در چند سال اخیر باعث خسارتهای جبران ناپذیری به خطوط ریلی کشور شده است و راهآهن یزد – اقلید که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل در دولت دوازدهم به افتتاح رسید، همین سرنوشت را پیدا کرد.
این خط آهن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی به افتتاح رسید که آماده بهرهبرداری نبود و همین حالا بعد از گذشت ۲ سال هنوز عملیاتی نیست؛ «میعاد صالحی» مدیرعامل راهآهن هفته گذشته با اشاره به عوارض افتتاح ناقص طرحهای ریلی گفته بود: در دولت گذشته شاهد برخی تحویلها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی از طرف شرکت ساخت بودیم، اما در این دولت سعی شده جلوی افتتاحهای زود هنگام شرکت ساخت گرفته شود.
اشاره او به راه آهن یزد – اقلید است که در دولت گذشته در یک افتتاح زودهنگام با پیشرفت ۹۵ درصدی افتتاح شد، اما به تشخیص راهآهن به دلیل عدم نصب «ارتباطات» به بهرهبرداری نرسید؛ دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات تازه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته در تلاش است تا این خط ریلی را عملیاتی کند. صالحی همچنین به خط آهن قزوین – رشت که در دهه ۹۰ افتتاح شد اشاره کرد و گفته است: شرکت راهآهن سعی میکند برای خطوطی که احداث میکند، تمام استاندارها را رعایت کند و به عنوان نمونه خط آهن رشت – قزوین، با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت افتتاح شد در صورتی که باید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به بهرهبرداری میرسید. خطوط ریلی را که از طریق شرکت ساخت ساخته میشود را در صورتی تحویل میگیریم که استاندارهای لازم را رعایت کنند.
جزییات ساخت و افتتاح ناقض راه آهن یزد – اقلید
اسفند ماه سال ۱۳۹۰ قرارداد پروژه راهآهن اقلید – یزد منعقد و عملا از سال ۱۳۹۱ ساخت این مسیر ریلی وارد فاز اجرایی شد.
این محور تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. نهایتا با ۱۰ سال فراز و نشیب تخصیص اعتبار در مردادماه ۱۴۰۰ با دریافت مجوز عبور موقت دو رام قطار مسافری توسط حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد، بعد از آن روز به تشخیص شرکت راهآهن، هیچ قطار مسافری از این مسیر عبور نکرد.
یزد – اقلید افتتاح شد اما خط آماده بهره برداری نبود
یکی از مسئولان راهآهن، با اشاره به اینکه ظاهرا در پروژههای شرکت ساخت افتتاح به معنای بهرهبرداری نیست، گفت: شرکت ساخت، پروژهها را ناقص تحویل میدهد و چون شرایط کامل نیست امکان بهرهبرداری آن از سوی راهآهن وجود ندارد. در دولت سیزدهم برای پروژه یزد – اقلید مجددا ۲۵۰ میلیارد تومان برای ۵ درصد باقی مانده از جمله هزینه سیگنالینگ، لکه گیری و سوزن بندی، تکمیل ایستگاههای خطوط فرعی اختصاص یافته است.
وی با توضیح اینکه هزینه ساخت هر یک کیلومتر مسیر ریلی حدود ۶۰ میلیارد تومان است که بسته به توپوگرافی مسیر، در برخی پروژههای صعب العبور بیشتر هم میشود، گفت: هر چند گاهی افتتاح زودهنگام پروژه ها با فشار نمایندگان مجلس است اما اگر شرکت ساخت از ابتدا طرحهای زیرساختی را با نگاه بهرهبرداری بسازد یا احداث خطوط هم مثل بهره برداری به شرکت راهآهن داده شود . سازنده و بهره بردار یکی شده و طرحهای ملی در شرایط واقعی و نه نمایشی به بهرهبرداری میرسد.