counter easy hit
شرکت راه‌آهن

چراغ سبز ایران به ترانزیت بین‌المللی/ دیپلماسی ریلی ایران به بلاروس رسید

مدیرعامل راه‌آهن در اجلاس بین‌المللی لجستیک ریلی در بلاروس، با تشریح ظرفیت های حمل و نقل و لجستیک ریلی ایران، شرکت های علاقه‌مند را به استفاده از این مسیر برای حمل و نقل کالا دعوت کرد.

به گزارش ریل ایران، دکتر ذاکری با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران، اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای آسیای میانه (از سرخس و اینچه برون)، ترکیه (رازی)، پاکستان (میرجاوه)، امتداد آن تا روزنک افغانستان و شلمچه عراق را از جمله مزایای ترانزیت از طریق ایران برشمرد.

وی همچنین اتصال شبکه ریلی به بنادر مهم جنوبی (بندرعباس، امام خمینی (ره)، خرمشهر) و شمالی (امیرآباد، کاسپین) و در دست ساخت بودن اتصال به بنادر چابهار و انزلی را مورد تاکید قرار داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، کریدور شمال – جنوب، کریدور جنوبی راه ابریشم، کریدور KTI، آلماتی – بندرعباس، آلماتی – تهران – استانبول و ITI را از مهمترین کریدورهای بین المللی عبوری از ایران دانست و از تلاش راه‌آهن برای عملیاتی کردن هرچه بیشتر این مسیرها خبر داد.

وی با اشاره به سرعت بالای انتقال کانتینرهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و اینچه برون به بندرعباس (حداکثر ۵ روز)، فعال بودن شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب و تردد مستمر قطارهای کانتینری از روسیه به بندر شهید رجایی (۱۵ روزه) را نمونه‌ای از این تلاش‌ها عنوان کرد.

دکتر ذاکری همچنین با اعلام پیشرفت پروژه ریلی زاهدان – چابهار و بهره‌برداری از آن تا پایان سال ۲۰۲۶، بر نقش مهم این خط آهن در ترانزیت کالا بین شمال و جنوب و اتصال هند به افغانستان و آسیای میانه تاکید کرد.

مدیرعامل راه‌آهن، از سرگیری حرکت قطارهای کانتینری باری چین به ایران از سال گذشته و پیوستن راه‌آهن‌های ازبکستان و ترکیه به این مسیر را تحولی مهم در احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم از طریق ریل دانست و آمادگی راه‌آهن ایران را برای گفتگو با شرکت های لجستیکی و صاحبان کالا جهت تسهیل حمل و نقل از مسیر ایران اعلام کرد.

دکتر ذاکری خاطرنشان کرد: شبکه ریلی ایران، آمادگی ترانزیت ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی شمال به جنوب را دارد و برای برنامه میان مدت نیز برنامه افزایش تا ۲۵ میلیون تن با تکمیل شبکه و توسعه خطوط را در دستور کار قرار داده است.

برگزاری اجلاس چند جانبه برای تعیین تعرفه‌ مشترک بین کشورها در کریدورهای شمال – جنوب، استفاده از ظرفیت موجود شبکه ریلی کشورها از طریق فعال‌تر شدن شرکت‌های فورواردری با تعریف برنامه‌های میان مدت و بلند مدت برای افزایش ظرفیت حمل کالا و تدوین برنامه مشترک بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بین کشورها و پیش بینی میزان بار آنها و مقصد نهایی؛ از جمله پیشنهادات مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود.

برگزاری ماهانه اجلاس مشترک بین معاونین راه‌آهن برای بررسی مشکلات، الکترونیکی کردن داده‌های بار بین کشورها در کریدور شمال – جنوب و دو سربار شدن قطارها برای مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی و تشکیل شرکت‌های ریلی مشترک دوجانبه و چند جانبه برای افزایش حمل و نقل ریلی از دیگر پیشنهادات دکتر ذاکری در این اجلاس بود.

گفتنی است در این اجلاس، روسای حمل و نقل ریلی ۹ کشور ، از جمله بلاروس، ایران، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان و نمایندگان بیش از ۲۳۰ شرکت حوزه حمل و نقل و ترانزیت، راه‌های رفع موانع حمل و نقل ریلی و توسعه سریع کریدورهای ریلی را بررسی کردند.

در حاشیه این اجلاس، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران و ورنیچ، رئیس راه‌آهن بلاروس، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه گسترش همکاری‌ها در مسیر تجاری بلاروس – ایران امضا کردند.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا