میانبُرهایی به قیمت جان!

مدیرکل راهآهن شمال گفت: افراد به جای تردد از زیرگذرها از روی ریلها عبور میکنند که متاسفانه این اقدام به قیمت جان برخی تمام میشود.
به گزارش ریل ایران به نقل از خبرگزاری فارس از مازندران، قطار، بیتوقف در مسیر خود پیش میرود، آهنگ چرخهایش روی ریلهای سرد زمان مینوازد. باد در پیچهای مسیر میپیچد و خاطراتی را با خود میبرد که شاید دیگر بازنگردند. در لحظهای کوتاه، میان عبور و ایستایی، میان هشدار و بیتوجهی، حادثهای رخ میدهد، یک عابر، یک انتخاب و سرنوشتی که دیگر تغییر نمیکند.عبور از ریل به جای استفاده از زیرگذر عابر پیاده همچنان یکی از چالشهای ایمنی در مناطق ریلی محسوب میشود.
با وجود احداث زیرگذرهای متعدد، بسیاری از مردم همچنان ترجیح میدهند از روی ریل عبور کنند، که این امر خطر تصادفات را افزایش داده است؛ میانبُرهای خطرناکی که بیپروا جان میگیرند.اقداماتی برای افزایش ایمنی صورت گرفته که هدف آن کاهش خطرات برخورد عابران با قطار است با این حال فرهنگسازی و آگاهی عمومی همچنان نقش کلیدی در کاهش این حوادث دارد.رحمان معصومی مدیرکل راهآهن شمال در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به تکرار حوادث ریلی و فراوانی آن در استان اظهار کرد: دو روز گرشته برخورد عابر پیاده با قطار یک فوتی برجای گذاشت که این حادثه اولین فوتی براثر برخورد با قطار در سال ۱۴۰۴ بوده است.
مدیرکل راهآهن شمال با بیان اینکه باید افراد به جای عبور از ریل قطار از زیرگذر عابر پیاده تردد کنند، افزود: بیشتر برخوردها در کنار زیرگذر یا نزدیک زیرگذر رخ میدهد که فرهنگسازی لازم در این زمینه صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه طول خط ترمز قطار حدود یک کیلومتر است، خاطرنشان کرد: اگر مسیرهای حاشیه ریل را برای جلوگیری از عبور افراد پیاده دیوارکشی کنیم، هر چند که این اقدام صورت گرفته ولی افزاد اقدام به برداشتن این دیوارها کردند.معصومی با تاکید بر اینکه فرهنگ عبور از زیرگذر عابر پیاده در مسیرهای ریلی باید نهادینه شود، گفت: افراد به جای تردد از زیرگذرهای عابر پیاده یا پلهای هوایی ترجیح میدهند از روی ریل راهآهن تردد کنند و همین موضوع موجب بروز اتفاقات دلخراش همانند جانباختن بانوی قائمشهری طی دو روز پیش براثر برخورد با قطار میشود.