راهآهن ایران آماده جذب سرمایهگذار در مرکز لجستیک آپرین
«بندر خشک ریلی تهران» محور توسعه حمل ونقل منطقهای

ایران با دارابودن ۷مرز زمینی و ۱۲ مرز آبی، از طریق دودریا، با همسایگان خود موقعیت استراتژیک ویژهای برای تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تجاری و لجستیک منطقه دارد.
به گزارش ریل ایران به نقل از روزنامه اقتصاد سرآمد، کشورهای همسایه زمینی ایران شامل ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و عراق هستند. علاوه بر این، ایران مرزهای آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان نیز دارد که فرصتهای زیادی برای توسعه مراودات تجاری فراهم میآورد. در این راستا، ایجاد و گسترش بنادر خشک میتواند تاثیر قابل توجهی بر بهبود این مراودات داشته باشد.
تصور کنید ایران با توسعه بنادر خشک، به یکی از مهمترین مراکز لجستیک منطقه تبدیل شود. این مراکز میتوانند کالاها را بدون ازدحام و تاخیر از بنادر جنوبی به مقصدهای نهایی منتقل کرده و فرآیندهای ترخیص را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام دهند.
یکی از مزایای اصلی بنادر خشک، کاهش تراکم در بنادر دریایی است. با انتقال بخشهایی از فرآیندهای گمرکی و توزیع کالا به این مراکز، فشار بر بنادر ساحلی کاهش مییابد و کالاها سریعتر و بدون معطلی ترخیص میشوند.
از طرف دیگر، بنادر خشک میتوانند به کاهش هزینههای حمل ونقل کمک کنند. با ترکیب حمل و نقل ریلی و جاده ای، هزینههای ترابری بهینه شده و کارایی اقتصادی افزایش مییابد. این امر همچنین باعث بهبود بهرهوری اقتصادی در مناطق داخلی کشور میشود و به رونق اقتصادی بیشتر در این مناطق کمک می کند. همچنین استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی به جای جاده ای، آلودگی زیست محیطی را کاهش میدهد.
با کاهش تردد کامیونها در جادهها، مصرف سوخت های فسیلی و انتشار آلایندهها کمتر خواهد شد. اتصال بنادر خشک ایران به بنادر جنوبی کشور و شبکه ریلی بینالمللی فرصتی بی نظیر برای کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، فراهم میآورد تا دسترسی آسانتری به بازارهای جهانی، خصوصا اروپا، داشته باشند. با توسعه این بنادر، ایران میتواند نقش کلیدی خود را در تجارت بینالمللی تقویت کرده و به عنوان یک هاب لجستیک مهم در منطقه، زنجیره تامین را کارآمدتر و مسیرهای تجاری را بهینه سازی کند.
این تحولات موجب خواهد شد که ایران به یکی از مهمترین مراکز ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و کالاها با کمترین هزینه و بیشترین کارایی میان کشورهای مختلف جابجا شوند.
طی روزهای گذشته جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، به همراه علی عبدالعلی زاده، نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور و معتمدیان، استاندار تهران از بندر خشک ریلی آپرین بازدید کردند.
این بازدید با هدف افزایش ظرفیتهای حمل بار و ارزیابی ظرفیتهای مهم این قطب لجستیکی و تسریع در رفع موانع و چالشهای پیش روی توسعه حمل و نقل ریلی انجام شد.
بنادر خشک علاوه بر نقشی که در حمل ونقل محموله دارند، ممکن است شامل تسهیلاتی برای ذخیرهسازی و تجمیع کالاها، تعمیر و نگهداری برای شرکتهای حمل بار جادهای یا ریلی و خدمات ترخیص کالا از گمرک باشند.
قرار گرفتن این تاسیسات در بندر خشک رقابت را برای ذخیره سازی و فضای گمرکی در خود بندر دریایی کاهش میدهد. به عبارتی، بنادر خشک با قرار گرفتن در داخل خشکی به مکملی برای بنادر دریایی تبدیل شدهاند که حمل و نقل کالا را تسهیل می کند و به آن ها اجازه میدهد با ظرفیت بالاتری بدون آسیب رساندن به اثرات زیست محیطی مکانی که در آن قرار دارند، فعالیت کنند.
بنادر خشک ایران، شامل محصولاتی با بسته بندی های متعدد، اعم از کانتینرهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیتی است که با نظارت و مدیریت گمرک به مقاصد نهایی ارسال می شوند.
آمادگی جذب سرمایه گذار در مرکز لجستیک آپرین
مدیرعامل راهآهن در جریان بازدید از بندر خشک ریلی تهران گفت: به دنبال حمل بدون توقف بار به مرکز لجستیک آپرین هستیم و تاکنون در راستای تقویت سرمایه گذاری در این مجموعه به چهارشرکت حمل و نقل ریلی مجوز اعطا شده است.
جبارعلی ذاکری، با بیان اینکه در تلاش برای افزایش انتقال بار از محور آستارا – رشت هستیم، افزود: سال گذشته در این محور ۷۰۰هزاز تن بار جابجا شده بود و افق ۲میلیون تنی برای امسال در نظر گرفتهایم.
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، استفاده از ظرفیت ریلی ایران به خصوص دو کریدور شرقی و غربی دریای خزر بیش از پیش به چشم می خورد که در این راستا اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم.
معاون وزیر راه وشهرسازی، با اشاره به اینکه از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بارهایی از جمله غلات را داریم، افزود: همهساله این بارها از ایران، ترانس خزر، آذربایجان و محور شرق به غرب جابجا می شوند.
مدیرعامل راهآهن، بر ضرورت کاهش توقف بارها در مبادی مختلف تاکید کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که بار حمل شده از سرخس و بندرعباس، بدون توقف در مرز به بندر خشک آپرین منتقل شود و تشریفات گمرکی در این مرکز انجام گیرد که این امر باعث جلوگیری از رسوب کالاها نیز میشود.
وی افزود: افغانستان و پاکستان کریدورهای جدیدی به شمار می روند و به طور کلی از این محورها هر هفته حدود ۱۰هزار تن بار از طریق ایران جابه جا میشود. ذاکری تاکید کرد: در انتخاب شرکتها به دنبال این هستیم که شرکت های حمل و نقل ریلی در این مرکز مستقر شوند.
نقش مهم بندر خشک آپرین در حمل ونقل ریلی
امیرهمایون جهانی، نماینده شرکت ترابری و بین المللی پرس گفت: این بندر نقش مهمی در هزینههای تمام شده محمولات، افزایش ظرفیت بنادر، ایجاد اشتغال مولد و کاهش قابل توجه مصرف سوخت و ترافیک، آلودگی هوا، حوادث و سوانح رانندگی، جذب سرمایه گذاری و دسترسی به نقاط جذب و تولید کالا، افزایش گستره پدافند غیرعامل و توسعه تجارت با کشورهای همسایه را ایفا میکند.
وی افزود: تلاش زیادی برای ایجاد یک زیرساخت کامل و کارآمد انجام شده تا مشتریان بتوانند با کم ترین زمان ممکن کالاهای خود را ترخیص کنند. جهانی گفت: با توجه به شرایط اخیر و ضرورت جلوگیری از تجمع کالاها در بنادر اصلی، توسعه بندر خشک یک راهکار اساسی برای مدیریت بهتر لجستیک و جلوگیری از بروز مشکلات خواهد بود.
نماینده شرکت ترابری بینالمللی پرس افزود: سرمایهگذاری های انجام شده و ایجاد زیرساختهایی مانند خطوط ریلی، محوطه های کانتینری و امکانات ذخیره سازی نشان دهنده یک رویکرد بلندمدت و حرفهای برای تقویت این حوزه است.