counter easy hit
زیرساخت و توسعه

آپرین؛ گامی به‌سوی توسعه زیرساختی و تقویت حمل‌ونقل ریلی ایران

پروژه توسعه‌ای اپرین به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی در ارتقای ظرفیت لجستیکی کشور، به‌زودی وارد مرحله اجرایی جدیدی می‌شود؛ طرحی که می‌تواند نقشی حیاتی در کاهش بار ترافیکی، افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی و توسعه اقتصادی مناطق غربی تهران ایفا کند.

به گزارش ریل ایران به نقل از زمان اقتصاد؛ پروژه بزرگ “اپرین”، به‌عنوان قطب آتی حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک ریلی کشور، یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی ایران در حوزه ریلی محسوب می‌شود. این پروژه با هدف تمرکززدایی از ایستگاه‌های باری پرترافیک تهران و افزایش سرعت و ظرفیت حمل‌ونقل کالا در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

منطقه اپرین، واقع در غرب تهران، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، قابلیت اتصال به شاهراه‌های ریلی، جاده‌ای و فرودگاهی را دارد. در صورت توسعه کامل این پروژه، انتظار می‌رود که اپرین به هاب اصلی لجستیکی پایتخت و حتی کشور تبدیل شود.

مزایای کلیدی توسعه اپرین

وزارت راه و شهرسازی از توسعه سامانه یکپارچه “اپرین” خبر داد که به گفته مسئولان، تحولی اساسی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ایجاد خواهد کرد. این سامانه با اتصال مستقیم بارفراهندگان به رانندگان، زمینه حذف واسطه‌ها و کاهش قابل توجه هزینه‌های لجستیک را فراهم می‌آورد.

یکی از مزیت‌های این پروژ، افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی است. با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی خواهیم بود. همچنین این طرح موجب کاهش بار ترافیکی در ایستگاه‌های شهری مانند تهران، اسلامشهر و جوانمرد قصاب خواهد شد.

بر اساس اعلام کارشناسان، اپرین با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، امکان انتخاب بهینه‌ترین مسیرها را فراهم کرده و از حرکت خالی کامیون‌ها جلوگیری می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این سامانه ضمن افزایش ایمنی حمل‌ونقل از طریق نظارت دقیق بر ناوگان، بتواند تا ۲۰ درصد از هزینه‌های لجستیک کشور را کاهش دهد.

همچنین فعال‌سازی پایانه‌های ترکیبی در اپرین، فرصت‌های جدید شغلی و سرمایه‌گذاری در حوزه انبارداری، صادرات، واردات و ترانزیت ایجاد می‌کند و موجب توسعه اقتصادی در منطقه می‌شود.
از دیگر مزایای آن، اتصال به کریدورهای بین‌المللی است اپرین می‌تواند نقش مکمل در مسیر کریدور شمال–جنوب، چابهار–سرخس، و حتی محور چین–اروپا داشته باشد.

با توجه به رویکرد فعلی دولت مبنی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش ترانزیت کالا، توسعه اپرین نه‌تنها یک الزام زیرساختی، بلکه یک سرمایه‌گذاری استراتژیک در آینده اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا