counter easy hit
بین‌الملل

نقشه بزرگ ترانزیت ایران، غرب آسیا را در می‌نوردد

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در سال‌های اخیر به یکی از اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی و اقتصادی ایران بدل شده و اکنون با امضای توافق‌های گسترده با کشورهای همسو، ایران به ‌دنبال تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یک هاب ترانزیتی در منطقه است.

به گزارش ریل ایران به نقل از فارس، در جدیدترین تحول، توافقی مهم میان ایران و روسیه، در طی مذاکرات دوجانبه نهایی شد.

این توافق با محوریت تکمیل خط ریلی رشت – آستارا، بخشی از کریدور بین‌المللی شمال – جنوب، محسوب می‌شود که هدف آن اتصال بازارهای روسیه، قفقاز و آسیای میانه به بنادر جنوبی ایران است.

این مسیر می‌تواند سرعت و امنیت حمل کالا را افزایش داده و هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

توافقنامه کریدور بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC)، در سال ۱۳۷۹ شمسی میان ایران، هند و روسیه، با هدف ایجاد دسترسی جدید اتصال به اروپا و دور زدن مسیر سنتی دریایی یعنی کانال سوئز صورت گرفت.

جایگاه ژئوپلیتیکی ایران، نقشی کلیدی در اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب اوراسیا (اروپا و آسیا) ایفا می‌کند. همین موضوع موجب شده کشورهای مختلف به‌ ویژه روسیه، چین، هند و کشورهای آسیای میانه، تمایل بیشتری برای مشارکت در پروژه‌های حمل‌ونقل با ایران نشان دهند.

از سوی دیگر، ایران با امضای تفاهم‌نامه‌ای تازه با تاجیکستان، فصلی جدید در همکاری‌های ریلی دو کشور آغاز کرده است.

این تفاهم به واگن‌های ایرانی اجازه می‌دهد در خطوط ریلی تاجیکستان تردد کنند و حتی از این مسیر به سایر شبکه‌های ریلی منطقه متصل شوند.

هدف از این توافق، استفاده بهتر از ظرفیت‌های ترانزیتی و تقویت حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی عنوان شده است.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا