فصل جدید تحول در راهآهن با آیین نامه جدید برنامه هفتم توسعه
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن گفت: پس از تصویب آییننامه اجرایی جز ۸ بند ب ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه در جلسه اخیر هیئت وزیران، فرصتی راهبردی برای مشارکت سازمانهای توسعهای، صنایع معدنی و تولیدکنندگان بزرگ در توسعه زیرساختهای ریلی کشور فراهم شده است.
به گزارش ریل ایران، نوراله بیرانوند گفت: با تلاش مشترک وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه، این آییننامه به تصویب هیئت وزیران رسید و مسیر جدیدی برای توسعه زیرساختهای ریلی از طریق جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی و فعالسازی ظرفیتهای بخش معدن و صنعت کشور گشوده شد.
وی تاکید کرد: در مراحل تدوین و پیگیری این آییننامه، همراهی و اهتمام وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن نقش تعیینکنندهای داشت و این اقدام میتواند تحولی بزرگ در توسعه شبکه ریلی، بهویژه در مسیرهای صنعتی و معدنی کشور رقم بزند.
بیرانوند خاطرنشان کرد: بر اساس این آییننامه، در صورتی که سرمایهگذار طرح، صاحب بار ریلی باشد، شرکت راهآهن مکلف است که حمل صددرصد بار ریلی طرح و مازاد آن تا مقصد نهایی را تضمین کند. همچنین امکان تأمین حداکثر ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز طرحها از محل منابع عمومی برای سرمایهپذیر فراهم شده است.
وی تاکید کرد: از مهمترین مشوقهای این آییننامه میتوان به تخصیص درآمد بار عبوری به سرمایهگذار، تعهد حمل بار توسط شرکتهای معدنی، معافیتها و مشوقهای صرفهجویی انرژی، صدور مجوز واردات کشندههای ریلی نو توسط وزارت صمت و امکان بهرهبرداری از منابع تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن اشاره کرد.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن گفت: برنامه توسعه زیرساخت ریلی کشور در افق ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ شامل اجرای طرحهایی به ارزش بیش از ۳.۸ میلیارد دلار است که شامل تکمیل خطوط دوخطه، احداث خطوط جدید، تأمین لکوموتیو، خرید ماشینآلات مکانیزه و توسعه مراکز تعمیراتی خواهد بود. این طرحها بهطور مستقیم ظرفیت شبکه ریلی را در خدمت صنایع معدنی، فولادی و حملونقل بار افزایش خواهد داد.
به گفته بیرانوند؛ این آییننامه نهتنها بستر قانونی مطمئنی برای مشارکت بخش خصوصی فراهم میکند، بلکه با پوشش ریسکها و تضمین بازگشت سرمایه، آیندهای روشن برای توسعه ریلی کشور با همراهی صنایع بزرگ و سرمایهگذاران بخش خصوصی ترسیم میکند.