
حقشناس استاندار گیلان با اشاره به اینکه ریل رشت– آستارا بر اساس نظر رئیسجمهور و هماهنگی با کشورهای همسایه تغییر نخواهد کرد، گفت: آزادسازی کامل اراضی مسیر ریل رشت– آستارا انجام شده و پیمانکار پروژه کار خود را آغاز کرده است تا رونق اقتصادی و حملونقل در منطقه بهسرعت محقق شود.
به گزارش ریل ایران به نقل از خبرگزاری فارس از آستارا، هادی حقشناس، استاندار گیلان، در جلسه شورای اداری در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با قدردانی از حضور مدیران دستگاههای اجرایی، اعضای شورای تأمین، فرماندار و امام جمعه شهرستان، بر اهمیت همکاری بین دستگاهها و مسئولان در پیشبرد پروژهها و حل مشکلات مردم تأکید کرد.
فعالیت ۲۴ ساعته مرزهای آستارا برای توسعه اقتصادی ضروری است
حقشناس با تأکید بر اهمیت مرزها و حملونقل در استان بیان کرد: ورودی شهرستان آستارا و مرزهای سهگانه استان از نظر سرمایهگذاری و تجارت ظرفیت بینظیری دارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۶ میلیون تن کالا از استان عبور کرده که یک سوم آن مربوط به آستارا بوده است، افزود: دولت و نیروهای مسئول تمام اختیارات لازم برای فعالتر کردن این مرزها را در اختیار دارند تا فعالیتهای اقتصادی و تجاری در شرایط ایمن انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت ۲۴ ساعته مرزها برای کامیون و مسافر ضروری است و افزایش ظرفیت حملونقل به ۲ برابر، به نفع اقتصاد ملی است، افزود: مرزها باید به ابزاری برای امنیت و توسعه کشور تبدیل شوند.
استاندار گیلان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساختهای حملونقل و مرزهای استان، افزود: افزایش ظرفیت فعالیت مرزها به ۲ برابر، هم به نفع اقتصاد ملی و هم راهی مطمئن برای توسعه کشور در شرایط حساس است.
حق شناس با تأکید بر اینکه همگان باید به این جمعبندی برسند که گیلان مسیر مطمئنی برای ایران عزیز است، گفت: چه مرز زمینی، چه مرز دریایی و چه مرز هوایی، ظرفیتهای بینظیری داریم که میتواند توسعه اقتصادی و امنیت ملی را تضمین کند.
ریل رشت– آستارا مسیر اصلی حملونقل ترکیبی با کمترین هزینه و بیشترین بهرهوری خواهد بود
حقشناس با اشاره به پروژه مهم ریل رشت– آستارا، تصریحکرد: این مسیر بر اساس نظر رئیسجمهور و با هماهنگی کشورهای همسایه تغییر نخواهد کرد و آزادسازی اراضی مسیر بهطور کامل انجام شده و پیمانکار کار را آغاز کرده است و با اجرای این پروژه، رونق اقتصادی به آستارا بازخواهد گشت و این فرصت طلایی نصیب منطقه میشود.
وی با اشاره به اینکه فعالسازی این مسیر و پایانهها، میتواند کریدورهای موازی و غیرضروری را بیاثر کند، گفت: خداوند جغرافیای ایران را طوری خلق کرده که این مسیر کوتاهترین، امنترین و ارزانترین راه است که تاکنون استفاده نشده است.
استاندار گیلان با اشاره به تجربههای گذشته، بیان کرد: ۳۰ سال پیش مسیر صادرات به بندر عباس انتخاب شد، اما مشکلات و هزینههای زیادی ایجاد شد و اکنون باید اجازه دهیم ریل، جاده و بندر آستارا بهعنوان مسیر اصلی حملونقل ترکیبی با کمترین هزینه و بیشترین بهرهوری فعال شود.
توسعه مرزها و بندر آستارا با اراده ملی ادامه دارد
وی با اشاره به تهدیدات خارجی، تصریح کرد: دشمن صهیونیستی تلاش میکند در شرایط جنگ و بحران، کشور را دچار تردید کند، اما ایران با اقدام محکم و تاریخمند پاسخ خواهد داد و این مرزها تنها برای گیلان نیست؛ بلکه فرصت ملی برای کل ایران محسوب میشود.
حقشناس بر نقش مدیران استانی تأکید کرد و گفت: با همکاری مدیران گمرک، سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استان، این پروژهها در حال اجراست. تلاشها برای توسعه پایانهها، ریل و بندر آستارا ادامه دارد و اراده ملی و استانی برای تکمیل آن وجود دارد.