counter easy hit
زیرساخت و توسعه

نوسازی و توسعه ناوگان ریلی در سال نخست دولت چهاردهم

در سال نخست فعالیت دولت چهاردهم، توسعه حمل و نقل ریلی و ناوگان مسافری و باری، با شروع به کار ۲۷ لکوموتیو نو و بازسازی شده به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار نقش کلیدی در کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده ها، افزایش ایمنی جابجایی و تقویت ترانزیت بین المللی دارد.

اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه هفتم پیشرفت و سند چشم انداز حمل و نقل، بر افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار و مسافر، توسعه خطوط جدید، نوسازی ناوگان و تکمیل کریدورهای ریلی تاکید دارند.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در سال اجرای برنامه، پروژه های متعددی را در زمینه احداث خطوط جدید، دوخطه سازی، برقی سازی، نوسازی واگن‌ها و لکوموتیوها و توسعه ایستگاه‌های مسافری و باری اجرا کرده‌اند. این اقدامات ضمن بهبود ظرفیت شبکه ریلی، موجب ارتقای کیفیت خدمات مسافری و افزایش سهم ریل در حمل بار داخلی و ترانزیتی شده است.

در سال نخست فعالیت دولت چهاردهم، توسعه حمل و نقل ریلی و ناوگان مسافری و باری، با شروع به کار ۲۷ لکوموتیو نو و بازسازی شده به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.

همچنین خرید و بازسازی ۷۳ سالن مسافری به ارزش یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و خرید ۴۹۰ دستگاه واگن باری جدید، به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان اجرایی شد.

توسعه و تکمیل خطوط ریلی جدید
برپایه این گزارش، بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر مسیر سالار – شادمهر، به ارزش ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان، انجام زیرسازی ۱۴۷ کیلومتر خط ریلی جدید به ارزش ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، انجام روسازی ۱۱۱ کیلومتر خط ریلی جدید به ارزش پنج هزار میلیارد تومان، ساخت ساختمان‌های ایستگاه‌های راه‌آهن به مساحت ۹ هزار و ۹۳۶ متر مربع و احداث خطوط صنعتی و تجاری به طول ۳۱ کیلومتر به ارزش سه هزار میلیارد تومان، اجرایی شد.

افزایش ظرفیت شبکه با دوخطه سازی و بهسازی
دو خطه سازی ۱۰۷ کیلومتر مسیر موجود در محورهای پرتردد به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان، بهسازی بیش از ۱۳۰ کیلومتر مسیر شریانی ریلی به ارزش یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، بازسازی پل‌ها، تونل‌ها و ابنیه فنی با هدف ارتقای ایمنی و عمر بهره برداری، بهسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۱۳۰ کیلومتر به ارزش یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بهسازی و نوسازی سیستم علائم الکتریکی برای ۱۴ ایستگاه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان اجرایی شد.

توسعه ایستگاه‌ها و پایانه های باری و مسافری
در یک سال خدمات دولت چهاردهم، ارتقای پایانه های بار ریلی در بنادر امام خمینی (ره)، رجایی و امیرآباد، بهسازی ایستگاه‌های مسافری پرتردد شامل تهران مشهد، تبریز و شیراز، تجهیز پایانه های مرزی به سامانه های مدرن تخلیه و بارگیری و بهسازی و روکش آسفالت پایانه های مرزی به انجام رسید.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا