امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آن هم اندک زمانی پس از بهره برداری از بندر خشک آپرین، نشانگر هدفگذاری کلان راه آهن برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز در بخش های مختلف لجستیک به ویژه دپو، تخلیه و بارگیری است.
به گزارش ریل ایران؛ امضای تفاهمنامه همکاری میان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران را می بایست یکی از تحولات چشمگیر در صنعت لجستیک کشور طی سال ۱۴۰۴ دانست. این موضوع از آنجا اهمیت پیدا می کند که در صنعت لجستیک، اگرچه شقوق حمل و نقل و میزان توانایی آنها در جابجایی کالا مهم به نظر می رسد، اما مساله نگهداری، تخلیه و بارگیری و انبارگردانی نیز از دیگر فاکتورهای موثر در موفقیت حمل و نقل به حساب می آیند.
شرکت سهامی انبارهای عمومی ایران بر اساس «تصویبنامه قانونی تاسیس انبارهای عمومی» به شماره ۱۶۹۵۲/ت مصوب ۱۳۴۰/۰۶/۱۱ هیئت وزیران به منظور قبول امانت و نگهداری مواد اولیه، محصولات صنعتی و فلاحتی و کالاهای صاحبان صنایع و کشاورزان و بازرگانان با موافقت هیئت نظارت بر انبارهای عمومی و با رعایت مقررات قانون تاسیس انبار عمومی و آییننامههای مربوطه، در تاریخ ۱۳۴۰/۱۰/۱۲ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام این شرکت به شرکت ملی انبارهای عمومی ایران تغییر کرده و تمامی سهام آن به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار شد. در سال ۱۳۷۸ کل کشور، ۱۰۰ درصد سهام دولت و سایر حقوق و امتیازات مربوطه در این شرکت به صندوق بازنشستگی کشوری وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بابت رد دیون دولت به بازنشستگان کشوری) واگذار گردید.
این شرکت به عنوان پیشگام در صنعت انبارداری، در عرصه جهانی نیز اعتبار خاص خود را دارد و در سال ۱۳۵۱ با هدف تبادل اطلاعات، دانش و تجربه در کنار نمایندگان کشورهای استرالیا، بلژیک، فرانسه، یونان، ایتالیا، سوییس، ایالات متحده آمریکا و انگلستان، به عنوان عضو مؤسس فدراسیون بینالمللی انجمنهای انبارداری و لجستیک (IFWLA) به عضویت این ارگان بینالمللی در آمد.
بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی این شرکت، مهمترین مزایای استفاده از خدمات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران عبارتند از:
– انجام عملیات تخصصی در تخلیه و بارگیری کالا توأم با دقت، مراقبت و سرعت بالا
– وجود ماشینآلات و لیفتراکهای متنوع و کافی برای جابهجایی کالا
– مصونیت کامل اموال و کالاها در انبارهای شرکت از نظر نگهداشت و حفاظت فیزیکی
– رعایت نکات فنی، اصول صحیح انبارداری و بهداشتی برای صفافی کالا، تفکیک و نگهداشت مجزای آنها و سمپاشی و ضدعفونی انبارها بر ضد حشرات
– صدور برگ وثیقه بنا به درخواست مشتریان امانتگذار جهت استفاده از تسهیلات بانکی به منظور جریان انداختن ارزش موجودی کالا
– ارایه خدمات ویژه برای کالاهای خاص و یا نیازمند به حداکثر مراقبت و نگهداری
– تدارک تاپلیفت و شیفتر برای کالاهای کانتینری
توسعه ترانزیت، حلقه اتصال راه آهن و شرکت انبارهای عمومی
مدیرعامل راه آهن در جریان مراسم امضای تفاهمنامه همکاری و سرمایه گذاری مشترک با شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، با تاکید بر لزوم توسعه ترانزیت ریل پایه، از راهبرد جدید راهآهن برای تسهیل تردد کالا و مسافر با کشورهای همسایه و هممرز خبر داد. معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران با قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی جهان گفت: راه آهن باید به عنوان رکن اصلی حمل و نقل در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب در نظر گرفته شود. وی همچنین در ادامه تصریح کرد: تسهیل تردد کالا و مسافر با کشورهای همسایه و هممرز از اولویت های مهم راهآهن است و در این زمینه تعامل خوبی با بخشهای مختلف از جمله گمرک و سازمان استاندارد شکل گرفته است.
همانطور که در سخنان مدیرعامل راه آهن نیز به خوبی مشهود است، این شرکت قصد دارد از خدمات شرکت انبارهای عمومی برای توسعه ظرفیت لجستیکی خود به ویژه در مسیرهای بین المللی بهره برداری کند. این اقدام تنها اندک زمانی پس از بهره برداری کامل از بندر خشک آپرین انجام شده که نشانگر هدفگذاری کلان راه آهن برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز لجستیک خود به ویژه در بخش دپو، انبار، تخلیه و بارگیری است. در خصوص اهمیت این مساله، باید توجه داشت که بدون در اختیار داشتن امکانات مذکور، اساس نمی توان حمل و نقل بین المللی موثر و قابل اعتمادی برای مشتریان و صاحبان فراهم کرد. همچنین، ضعف در زیرساخت های یاد شده، نهایتا منجر به افت شدید سرعت بازرگانی، اعتمادپذیری و توانایی راه آهن برای مدیریت کالا به ویژه در بخش حمل کالاهای کانتینری خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن در سفر اخیر خود به روسیه و بازدید از زیرساخت های تخلیه و بارگیری و دپوی کالا در سن پترزبورگ از یک سو و رصد مداوم زیرساخت های مشابه در بنادر ریل پایه ایران از سوی دیگر، به دنبال رونق بخشی و آماده سازی کامل زیرساخت های مورد نیاز برای حمل بار در کریدور شمال – جنوب است تا پس از تکمیل مسیر رشت – آستارا، بتوان از نهایت ظرفیت این کریدور بین المللی بهره برد. به نظر می رسد اکنون با استفاده از ظرفیت عظیم ایجاد شده از سوی شرکت انبارهای عمومی و بندر خشک آپرین، راه آهن بخش مهمی از نیازهای خود در بخش لجستیک را برطرف ساخته و از آمادگی لازم برای میزبانی از بارهای ترانزیتی در هر دو مسیر شرق – غرب و شمال – جنوب برخوردار است.