خطوط ریلی آذربایجانغربی تا امتداد مرزها توسعه پیدا میکند

استاندار آذربایجانغربی از توسعه خطوط ریلی استان تا مرزهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق خبر داد؛ اقدامی که میتواند نقش مهمی در تقویت حملونقل بینالمللی و افزایش ظرفیت ترانزیتی منطقه ایفا کند.
به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، رضا رحمانی روز یکشنبه ۳۱ شهریور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: جدیدترین پروژه راه آهن در آذربایجان غربی اتصال ارومیه به سلماس در مرحله اخذ مجوز است و این خط در صورت تکمیل، به مرز بازرگان و کشور ترکیه وصل میشود.
وی اضافه کرد: هم اکنون راه آهن مراغه – ارومیه نیز در نقده ایستگاه دارد و در آینده این مسیر تا پیرانشهر و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق گسترش خواهد یافت.
استاندار آذربایجانغربی گفت: ایستگاه نقده نیز در آینده و در قالب پروژههای اینوا به عنوان یک پایانه تخصصی صادراتی معرفی خواهد شد که سرمایهگذار بخش خصوصی آن انجام خواهد داد.
وی اظهار کرد: این پایانه تخصصی صادرات در ایستگاه راه آهن نقده به سبب قرار گرفتن در مسیر ریلی و کریدور شمال – جنوب از اهمیت ویژهای برخوردار است.
رحمانی افزود: توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی در ایستگاه باری نقده بهعنوان یکی از نزدیکترین نقطه به مرز بینالمللی تمرچین، میتواند هزینه صادرات را کاهش داده و نقشآفرینی استان را در تجارت منطقهای تقویت کند.
وی یادآور شد: حمل و نقل ارزان، ظرفیتهای گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت های طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است.
استاندار آذربایجانغربی درباره زمان بهرهبرداری از طرحهای اینوا در آذربایجانغربی گفت: با توجه به اینکه که این طرحها دارای سرمایهگذار بخش خصوصی هستند، حداکثر طی ۲ سال آینده به بهرهبرداری میرسند.
عملیات اجرایی طرح ملی راه آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر از سال ۱۳۸۰ آغاز شده بود که پس از کش و قوسهای فراوان در سال ۱۳۹۷ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
راهآهن مراغه – ارومیه ۲ استان مهم آذربایجانغربی و شرقی را به هم وصل میکند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد.