counter easy hit
مناطق راه‌آهن

حمل بار شن و ماسه به ایستگاه راه‌آهن رشت

با آغاز عملیات بارگیری شن و ماسه از ایستگاه زیاران قزوین به مقصد ایستگاه رشت، راه‌آهن شمال ۲ گام تازه‌ای در توسعه حمل‌ونقل ریلی بار و تأمین مصالح مورد نیاز پروژه‌های عمرانی گیلان برداشت.

به گزارش ریل ایران به نقل از فارس، در راستای اجرای فرامین و سیاست های کلان مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه حمل ونقل ریلی و جذب بارهای جدید در مسیرهای منطقه ای، عملیات بارگیری شن و ماسه در ایستگاه زیاران استان قزوین به مقصد ایستگاه رشت آغاز شد.

بر اساس توافق صورت گرفته با بخش خصوصی، نخستین محموله از این قرارداد حمل، صبح سه شنبه ۲۲ مهرماه بارگیری و از مبدأ زیاران به مقصد رشت اعزام شد.

در این قرارداد، پیش بینی شده است که سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن شن و ماسه از مبدأ زیاران به مقصد ایستگاه رشت حمل شود؛ اقدامی که علاوه بر رونق حمل ونقل ریلی و کاهش ترافیک جاده ای، نقش مهمی در تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی و زیرساختی استان گیلان ایفا خواهد کرد.

رحمت رحمت نژاد، مدیرکل راه آهن شمال ۲، با تأکید بر اهمیت این پروژه در تحقق سیاست های توسعه حمل ونقل ریلی کشور، اظهار کرد: با توجه به کمبود مصالح ساختمانی به ویژه شن و ماسه در استان گیلان، اجرای این طرح می تواند به تأمین پایدار نیازهای پروژه های در دست اجرای عمرانی، راه سازی و مسکن استان کمک شایانی کند.
به گفته وی، از سوی دیگر، با استفاده از ظرفیت حمل ریلی، شاهد صرفه جویی چشمگیر در زمان، هزینه و کاهش فرسایش جاده ای خواهیم بود.

مدیرکل راه‌آهن شمال۲ با اشاره به نقش اقتصادی و زیست محیطی این اقدام، گفت: انتقال این حجم از بار به شبکه ریلی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش ترافیک کامیون ها در مسیرهای شمال کشور، منجر به کاهش آلاینده های زیست محیطی و ارتقای ایمنی حمل ونقل می شود.

این طرح نمونه ای از هم افزایی بین استان های شمالی کشور است که در قالب همکاری های منطقه ای و با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود به اجرا درآمده است.به گفته رحمت نژاد، با تداوم چنین برنامه هایی، ظرفیت خطوط ریلی در محورهای قزوین–رشت و رشت–انزلی به مرور افزایش یافته و مسیر برای اتصال بنادر شمالی به شبکه حمل ونقل ریلی کشور هموارتر خواهد شد.

وی همچنین از رایزنی های جدید با شرکت های معدنی و بازرگانی برای جذب بارهای مشابه در محورهای گیلان و قزوین خبر داد و تأکید کرد که سیاست کلان راه‌آهن شمال ۲، حرکت به سمت پایداری اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمدهای مسافری است.

گفتنی است راه‌آهن شمال ۲ در ماه های اخیر، با اجرای چند پروژه جذب بار جدید و توسعه سکوهای بارگیری، جایگاه خود را به عنوان یکی از مناطق فعال در حوزه حمل بار در کشور تثبیت کرده و با بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای، نقش مؤثری در رشد اقتصادی استان های شمالی ایفا کرده است.

نمایش بیشتر

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا