counter easy hit
شرکت راه‌آهن

حرکت قطار توسعه صنعت ریلی با صرفه‌جویی سوخت

ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که پرداخت مشوق‌های صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران ریلی را هدف‌گذاری کرده، پس از سال‌ها توقف، بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفته و امیدها را برای رونق صنعت واگن‌سازی و لکوموتیو زنده کرده است.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، پرداخت معادل صرفه جویی در مصرف سوخت ۳۵ سی سی برای هر تن کیلومتر یا ۲۰ سی سی برای هر نفر کیلومتر باید از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در دستور کار قرار بگیرد. بر این اساس، مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت در این قانون پیش‌بینی شده است.

اجرای این ماده قانونی از سال ۹۷ متوقف مانده بود، اما در سال ۱۴۰۲ پیگیری مجدد آن در دستور کار قرار گرفت. به طوری که در ۱۴ مرداد ماه همین سال مراسم الحاقیه قرارداد ماده ۱۲ بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ۱۶ شرکت سرمایه‌گذار صنعت ریلی با حضور مدیرعامل وقت شرکت راه آهن برگزار شد.

در دولت چهاردهم نیز تاکنون در دو نوبت اجرای این ماده قانونی در دستور کار قرار گرفته و پرداختی‌های خوبی از همین محل به شرکت‌های فعال در حوزه های مختلف ریلی انجام شده است. این ماده قانونی یکی از مطالبات همیشگی فعالان بخش خصوصی صنعت ریلی است و همه آنها خواهان استفاده از مزایای آن هستند.


توسعه صنعت ریلی، با اجرای کامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید
در همین زمینه، دبیر انجمن صنایع ریلی از اجرایی نشدن کامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در بخش ریلی انتقاد کرد و گفت: اجرای کامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند سرمایه‌گذاری در این صنعت به‌ویژه در حوزه لکوموتیو و واگن را توجیه‌پذیر کند.

رحمت‌الله پوربابایی با یادآوری اینکه در این ماده اعطای هفت میلیارد یورو به صنعت ریلی پیش بینی شده است، افزود: مطابق این ماده قانونی، هر واگن یا لکوموتیوی که به‌کارگیری می‌شود، منافع حاصله برای دولت از ضرب میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت آن با نرخ فوب خلیج فارس گازوئیل محاسبه می‌شود.

این مقام صنفی با اشاره به اجرای این ماده قانونی از حدود ۶ سال قبل، یادآور شد: همان زمان برخی شرکت‌ها نسبت به خرید واگن اقدام کرده بودند و مبالغ صرف شده برای این موضوع اگر به طور مثال قرار بود ۶ ساله بازگردد، با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، به کمتر از سه سال کاهش می‌یافت؛ امری که سرمایه‌گذاری در این عرصه را برای شرکت‌ها توجیه‌پذیر می‌کرد.

وی افزود: اکنون و با گذشت ۶ سال، هنوز مبالغ هزینه شده از سوی شرکت ها بازنگشته است چرا که گزارش کار یاد شده اجرایی نشده است.

پوربابایی ادامه‌داد: در این زمینه، باید شرکت راه آهن میزان حمل بار یا تن/ کیلومتر مربوطه را به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام کند و پس از آن با انجام محاسبات، پول از محل وزارت نفت به حساب راه آهن واریز و در ادامه توزیع شود.

وی بیان داشت:‌ در حدود هفت سال گذشته از اعمال ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، از هفت میلیارد یوروی مذکور فقط ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

دبیر انجمن صنایع ریلی اضافه‌کرد: در چند سال اخیر و در دوره مدیریت قبلی شرکت راه آهن نیز این موضوع مسکوت مانده بود و به دلیل بوروکراسی اداری و به عبارتی تحریم‌های داخلی اجرایی نشد.

وی یادآوری کرد: فقط در سال ۱۴۰۱ منابع خوبی از این محل بین شرکت‌ها توزیع شد که سبب شد تا در سال بعد، شرکتی نظیر واگن پارس همه ۱۰۰ درصد ظرفیتش پُر باشد، اما پس از آن به دلیل عدم اجرای ماده قانونی یاد شده، هیچ سرمایه‌گذاری نسبت به سفارش واگن اقدام نکرد.


۶۶۰ میلیارد تومان پرداختی از محل ماده ۱۲
در این زمینه نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در هشت ماه گذشته طی دو مرحله حدود ۶۶۰ میلیارد تومان پرداختی از این محل به شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه واگن باری پرداخت شده است و برای پرداخت مرحله سوم نیز در حال صدور صورتحساب‌های مربوطه هستیم تا طی ماه‌های آینده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به شرکت‌ها پرداخت شود.

معاون شرکت راه آهن با یادآوری اینکه بر اساس مصوبه شورای اقتصاد برای هر تن – کیلومتر ۱.۳ سنت دلار به عنوان صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شرکت‌ها پرداخت خواهد شد، ادامه داد: برای هر نفر – کیلومتر نیز هفت صدم سنت دلار مبنای قیمت سوخت ۶۰ دلاری در مصوبه پیش بینی شده است.

بیرانوند در عین حال یادآور شد: این مصوبه با محدودیت‌هایی مواجه است که با امضای وزیر راه و شهرسازی، موضوع مربوطه به وزیر نفت ارسال شده و اصلاح مصوبه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این محدودیت، قید افزایش سه درصد عملکرد حمل برای شرکت‌ها دیده شده و پرداخت را منوط به آن کرده است. در این زمینه با هماهنگی مسئولان شرکت بهینه سازی، وزیر نفت و همچنین معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت پیگیر موضوع هستیم و اکنون هیچ اختلاف نظری در این زمینه وجود ندارد.

معاون شرکت راه آهن تاکید کرد: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید موتور محرکه سرمایه‌گذاری ریلی است و همه سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده به پشتوانه همین مشوق بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۱۰۹ پروژه واگن باری، واگن مسافری، لکوموتیو و زیرساخت به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان از این محل اجرا شده است.
پیش از این جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن نیز درباره این ماده قانونی گفته بود که در آینده نزدیک برگزاری دو رویداد سرمایه‌گذاری را در دستور کار داریم که نخستین مورد استفاده از ماده ۱۲ قانون رقع موانع تولید است که طی آن، یارانه‌ای سه هزار میلیارد تومانی در قالب حمل و نقل ریلی به شرکت‌ها داده می‌شود.

وی گفت:‌ تاکنون طی ۲ مرحله پرداخت یارانه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت از سوی وزارت نفت هر یک به مبلغ سه‌هزار میلیارد تومان اجرایی شد و طی حدود دو تا سه هفته آینده مرحله سوم پرداختی از این محل با حضور شرکت‌ها رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن همچنین اظهار داشت: اکنون پرداخت تسهیلات از سه محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و همچنین صندوق توسعه ملی پیش بینی شده و شیوه‌های جدید تامین مالی طی یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا