counter easy hit
مناطق راه‌آهن

مسیر ریلی اینچه‌برون؛ اقتصاد گلستان را به جهان متصل می‌کنند

با اتصال ریلی کریدور شرق خزر با محوریت اینچه برون به مسیرهای بین المللی، گلستان می تواند به دروازه نوین اقتصاد ایران تبدیل شود.

به گزارش ریل ایران به نقل از فارس، استاندار گلستان ظهر امروز از گشایش محور بین‌المللی کریدور شمال–جنوب در سفر آتی رئیس‌جمهور به استان خبر داد و گفت: تکمیل این مسیر از طریق منطقه مرزی اینچه‌برون، نقطه عطفی در توسعه اقتصادی کشور و گلستان خواهد بود و این استان را به دروازه تجارت و پیشرفت ایران تبدیل می‌کند.

علی‌اصغر طهماسبی اظهار کرد: استان گلستان با ۴۸۵ کیلومتر مرز آبی و خاکی با ترکمنستان و موقعیت ویژه در شمال کشور، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب تجاری و ترانزیتی منطقه را دارد و سفر رئیس‌جمهور دکتر مسعود پزشکیان به گلستان، آغازگر مرحله جدیدی از این تحول خواهد بود.

پاسخ راهبردی ایران به تحولات ژئوپلیتیکی قفقاز
در سال‌های اخیر، با افزایش تنش‌ها در قفقاز جنوبی و تلاش برخی کشورها برای ایجاد کریدور زنگزور از غرب دریای خزر، امنیت مسیرهای سنتی ترانزیتی ایران با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.

کریدور زنگزور که هدف آن اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از مسیر خاک ارمنستان است، در صورت فعال شدن، می‌تواند نقش ایران را در ترانزیت منطقه‌ای کاهش دهد و بخشی از محور شمال–جنوب را از مدار ایران خارج کند.

در چنین شرایطی، فعال‌سازی و توسعه کریدور شرق خزر از مسیر استان گلستان و مرز اینچه‌برون، به‌عنوان مسیر جایگزین و ایمن تجارت ایران با آسیای میانه، روسیه و اروپا، اهمیتی دوچندان یافته است.این مسیر نه‌تنها کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر از مسیرهای غربی است، بلکه از ثبات سیاسی، امنیت پایدار و زیرساخت‌های مطمئن ریلی و جاده‌ای برخوردار است.

رکوردشکنی تاریخی ترانزیت در شرق خزر
بر اساس اعلام مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق ۲، امسال بیش از سه میلیون تُن کالا از مسیر ریلی اینچه‌برون ترانزیت خواهد شد که نسبت به سال گذشته رشد ۶‌برابری را نشان می‌دهد.

این رکورد در حالی ثبت می‌شود که مجموع هدف‌گذاری ترانزیت ریلی کشور در سال جاری هشت میلیون تُن است؛ به این معنا که مسیر گلستان به‌تنهایی نزدیک به نیمی از این هدف را پوشش می‌دهد.

حسن زیودار در تشریح این روند گفت: هر محموله ترانزیتی پنج تا شش برابر بار داخلی برای کشور ارزش اقتصادی دارد و توسعه این مسیر می‌تواند به جهش چشمگیر درآمدهای ترانزیتی ایران منجر شود.

وی توسعه زیرساخت‌های ریلی، ایجاد مراکز لجستیکی و همکاری با کشورهای عضو CIS از جمله روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و چین را از عوامل اصلی این جهش عنوان کرد.

شرق خزر؛ شاهراه مطمئن اقتصاد آینده ایران
کارشناسان اقتصادی معتقدند کریدور شرق خزر، با محوریت منطقه آزاد اینچه‌برون، نه‌تنها یک پروژه عمرانی، بلکه پاسخی راهبردی به تحولات ژئوپلیتیکی منطقه و ابزاری برای تثبیت نقش مستقل ایران در تجارت جهانی است.

این محور با اتصال مستقیم شبکه ریلی ایران به مسیرهای بین‌المللی، می‌تواند به‌عنوان دروازه جدید اقتصاد ایران عمل کند و گلستان را به قلب تپنده تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری شمال کشور بدل سازد.

نمایش بیشتر

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا