آپرین قطب حمل و نقل ریلی منطقه /تداوم حرکت منظم قطارها در کریدور شمال–جنوب

معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن در مراسم ورود اولین قطار باری برنامهریزیشده از روسیه به بندر خشک ریلی تهران، از تداوم حرکت منظم قطارها در کریدور شمال–جنوب خبر داد.
به گزارش ریل ایران، مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در مراسم ورود نخستین قطار باری برنامهریزیشده از روسیه به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) گفت: امروز شاهد ورود اولین قطار باری برنامهریزیشده از روسیه به بندر خشک تهران هستیم؛ قطاری که طی مدت ۱۰ روز و با پیمودن ۶۵۰۰ کیلومتر از مرز اینچهبرون وارد بندر خشک ریلی تهران شد.
وی با اشاره به آغاز همکاریها برای فعالسازی کریدور بینالمللی شمال – جنوب گفت: از سال ۲۰۲۲، تصمیم بر آن شد که این مسیر راهبردی با مشارکت چهار کشور ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان فعال شود. اکنون با هماهنگیهای انجامشده، هر ۱۰ روز یک قطار در این مسیر در حال حرکت است.
جعفری گفت: کریدور شمال – جنوب مسیر کوتاه، ایمن و اقتصادی برای حمل بار میان کشورهای منطقه است و زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری از آن هماکنون فراهم است لذا از بخش خصوصی و صاحبان کالا دعوت میکنیم تا از این ظرفیت برای حمل محمولههای خود استفاده کنند.
جعفری از ورود سرمایهگذاران جدید به بندر خشک آپرین خبر داد و گفت: بهزودی چند قرارداد جدید در این مرکز امضا خواهد شد که موجب تقویت نقش مرکز لجستیک آپرین بهعنوان محور اصلی حملونقل ریلی تهران خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری، تعداد قطارهای عبوری در مسیر شمال – جنوب به یک قطار در روز برسد.
اولگ پولییِف، مدیرعامل لجستیک راه آهن روسیه نیز در این مراسم با تأکید بر نقش بندر خشک ریلی تهران در بهبود زنجیره حملونقل منطقهای گفت: مرکز لجستیک آپرین ظرفیت بالایی برای تسهیل جریان کالا در کریدور شمال- جنوب دارد.
پولییِف گفت: با هماهنگیهای اخیر میان راهآهنهای کشورهای این کریدور، این قطار از مبدا روسیه، تنها در مدت ۱۰ روز این مسیر را طی کرده است.
وی از همکاری و نقشآفرینی راهآهن ایران و شرکتهای حملونقل ریلی در تحقق این دستاورد بینالمللی قدردانی کرد.



